Utledning kurveveksler: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
Linje 67: Linje 67:
</div>
</div>
</br>
</br>
Merk at dette er en tilnærming som kun er gyldig når stigningen i vekselen kan ses på som liten, hvilket den stort sett er i enkle veksler.
Merk at dette er en tilnærming som kun er gyldig når stigningen i vekselen kan ses på som liten.
</br>
</br></br>
Ved å også benytte at
Ved å også benytte at
<div style="width: 100px; margin: 0 auto;">
<div style="width: 100px; margin: 0 auto;">

Sideversjonen fra 19. apr. 2021 kl. 09:18

Utledning, formel for radier, kurveveksel

I figuren under vises geometri for en enkel sporveksel med lang kurve og en utoverbøyd kurveveksel.

Hastighetsprofil, elementnivå Hastighetsprofil, elementnivå, aggregert

Siden vinkelen er liten, antas t å være tilnærmet lik både før og etter bøying av den enkle vekselen. Ved å benytte cosinussetningen:


oppnås følgende sammenheng mellom radier og vinkel, :


Videre bearbeiding av denne ligningen gir:


Ved å benytte den trigonometriske identiteten:


gir dette videre:


Fra geometrien i den enkle vekselen, kan vi nå innføre:


Merk at dette er en tilnærming som kun er gyldig når stigningen i vekselen kan ses på som liten.

Ved å også benytte at

får vi

og til slutt