Avsporingsindikator

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Revisjon per 24. nov. 2014 kl. 11:01 av Sagtri (diskusjon | bidrag) (Sikkerhetsveiledning for jernbanetunneler, DNV 1993)
Hopp til: navigasjon, søk

Sikkerhetsveiledning for jernbanetunneler, DNV 1993

Avsporingskontroll før partier med mange tunneler og før innganger til lange tunneler, anbefales for dobbelsporede tunneler og tunneler med kryssningssport. Avsporingsdeteksjon må selvfølgelig kombineres med stopp av motgående tog til det det er klargjort om motgående spors profil er berørt. For å minske risiko for feildeteksjon bør de to detektorene dubleres slik at begge må indikere avsporing før tiltak iverksettes.

Ved avsporing av et persontog vil passasjerene i den avsporede vognen ganske raskt kjenne at noe er galt og kunne gi beskjed til togfører. Alvorlige avsporinger med persontog er derfor ikke å forvente. For godstog er imidlertid bildet et annet. Avsporingsfrekvensen for godstog er relativt høy, og lokfører vil ha små muligheter til å oppdage en avsporet vogn på et tidlig tidspunkt. De avsporinger som særlig vil kunne gi bidra til personrisikoen er derfor avsporede tog i dobbeltsporede tunneler eller tunneler med krysningsspor, hvor det avsporede toget vil kunne slå borti persontoget.

Avsporingsindikatorer montert et stykke foran en tunnel vil kunne avsløre vogner som er sporet av slik at de ikke blir trukket inn i en tunnel hvor konsekvensene av en avsporing sannsynligvis vil bli verre enn på fri linje.

TSI SRT

Kravet ble ikke vurdert i TSI SRT da avsporingsindikatorer ikke er anvendt i andre forvaltninger.

Kilder