Tunneler/Prosjektering og bygging/Profil

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Revisjon per 24. mai 2013 kl. 06:38 av Sagtri (diskusjon | bidrag) (Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ = Hensikt og omfang = Ved prosjektering av nye tunneler skal profiler angitt i Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt legges til grunn...)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til: navigasjon, søk


1 Hensikt og omfang

Ved prosjektering av nye tunneler skal profiler angitt i Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt legges til grunn.

2 Normalprofil

Normalprofil for tunneler er gitt i Normalprofil for tunneler

3 Teoretisk sprengningsprofil

Teoretisk sprengningsprofil av tunnel er det profil som angir begrensningene for sprengning av tunnelen, jf. Normalprofil for tunneler

a) Mellom omgrensningen for teoretisk sprengningsprofil og normalprofil skal det være avsatt plass for stabilitetssikring inkludert vann- og frostsikring. Denne avstanden skal vurderes i hvert enkelt tilfelle, men ligger normalt i området 400-600 mm.

I sålen bestemmes teoretisk sprengningsprofil av overbygningstykkelse, valgt underbygning og krav til tverrfall på tunnelsålen, samt evt. dypsprengning. Krav til underbygning i tunnel er gitt i Underbygning i tunnel. Krav til overbygning er gitt i Overbygning/Prosjektering.

b) Den råsprengte sålen skal ha et tverrfall på minst 5 % mot hovedgrøft.

Ved ballastspor gjelder følgende krav:

c) Vertikal høydeforskjell mellom laveste og høyeste utsprengte punkt på tunnelsålen skal ikke overstige høyden h, der h for hastighet V er gitt ved :

  • For V ≤ 160 km/h: h ≤ 0,5 m
  • For 160 km/h < V ≤ 250 km/h: h ≤ 0,25 m

For å redusere høyden h skal det vurderes tiltak som at fjellknølene sprenges/pigges bort, og/eller at gropene støpes igjen, se Figur 1.

Fil:JD520 12 fig001.png
Figur 1: Høydeforskjell mellom laveste og høyeste punkt på tunnelsålen

Mal:Lærebokstoff