Brukerbidrag av Yasa
Hopp til navigering
Hopp til søk
23. sep. 2011
- 14:0123. sep. 2011 kl. 14:01 diff hist +9 N Fil:Fig533-435b.png fig 4.35b siste
- 14:0123. sep. 2011 kl. 14:01 diff hist +9 N Fil:Fig533-435a.png fig 4.35a siste
- 14:0123. sep. 2011 kl. 14:01 diff hist +8 N Fil:Fig533-434.png fig 4.34 siste
- 14:0023. sep. 2011 kl. 14:00 diff hist +8 N Fil:Fig533-433.png fig 4.33 siste
- 14:0023. sep. 2011 kl. 14:00 diff hist +8 N Fil:Fig533-432.png fig 4.32 siste
- 14:0023. sep. 2011 kl. 14:00 diff hist +8 N Fil:Fig533-431.png fig 4.31 siste
- 14:0023. sep. 2011 kl. 14:00 diff hist +8 N Fil:Fig533-430.png fig 4.30 siste
- 13:5923. sep. 2011 kl. 13:59 diff hist +8 N Fil:Fig533-429.png fig 4.29 siste
- 13:5923. sep. 2011 kl. 13:59 diff hist +8 N Fil:Fig533-428.png fig 4.28 siste
- 13:5923. sep. 2011 kl. 13:59 diff hist +8 N Fil:Fig533-427.png fig 4.27 siste
- 13:5923. sep. 2011 kl. 13:59 diff hist +8 N Fil:Fig533-426.png fig 4.26 siste
- 13:5923. sep. 2011 kl. 13:59 diff hist +8 N Fil:Fig533-425.png fig 4.25 siste
- 13:5823. sep. 2011 kl. 13:58 diff hist +8 N Fil:Fig533-424.png fig 4.24 siste
- 13:5823. sep. 2011 kl. 13:58 diff hist +9 N Fil:Fig533-423c.png fig 4.23c siste
- 13:5823. sep. 2011 kl. 13:58 diff hist +9 N Fil:Fig533-423b.png fig 4.23b siste
- 13:5823. sep. 2011 kl. 13:58 diff hist +9 N Fil:Fig533-423a.png fig 4.23a siste
- 13:5723. sep. 2011 kl. 13:57 diff hist +8 N Fil:Fig533-422.png fig 4.22 siste
- 13:5723. sep. 2011 kl. 13:57 diff hist +8 N Fil:Fig533-421.png fig 4.21 siste
- 13:5723. sep. 2011 kl. 13:57 diff hist +8 N Fil:Fig533-420.png fig 4.20 siste
- 13:5623. sep. 2011 kl. 13:56 diff hist +8 N Fil:Fig533-419.png fig 4.19 siste
- 13:5623. sep. 2011 kl. 13:56 diff hist +8 N Fil:Fig533-418.png fig 4.18 siste
- 13:5623. sep. 2011 kl. 13:56 diff hist +8 N Fil:Fig533-417.png fig 4.17 siste
- 13:5623. sep. 2011 kl. 13:56 diff hist +9 N Fil:Fig533-416b.png fig 4.16b siste
- 13:5623. sep. 2011 kl. 13:56 diff hist +9 N Fil:Fig533-416a.png fig 4.16a siste
- 13:5523. sep. 2011 kl. 13:55 diff hist +8 N Fil:Fig533-415.png fig 4.15 siste
- 13:5523. sep. 2011 kl. 13:55 diff hist 0 Fil:Fig533-413.png last opp en ny versjon av «Fil:Fig533-413.png»: Laster på nytt siste
- 13:5223. sep. 2011 kl. 13:52 diff hist +8 N Fil:Fig533-413.png fig 4.13
- 13:5223. sep. 2011 kl. 13:52 diff hist +8 N Fil:Fig533-412.png fig 4.12 siste
- 13:5223. sep. 2011 kl. 13:52 diff hist +8 N Fil:Fig533-411.png fig 4.11 siste
- 13:5123. sep. 2011 kl. 13:51 diff hist +8 N Fil:Fig533-410.png fig 4.10 siste
- 13:5123. sep. 2011 kl. 13:51 diff hist +7 N Fil:Fig533-409.png fig 4.9 siste
- 13:5123. sep. 2011 kl. 13:51 diff hist +7 N Fil:Fig533-408.png fig 4.8 siste
- 13:5023. sep. 2011 kl. 13:50 diff hist +7 N Fil:Fig533-407.png fig 4.7 siste
- 13:5023. sep. 2011 kl. 13:50 diff hist +7 N Fil:Fig533-406.png fig 4.6 siste
- 13:5023. sep. 2011 kl. 13:50 diff hist +7 N Fil:Fig533-405.png fig 4.5 siste
- 13:5023. sep. 2011 kl. 13:50 diff hist +7 N Fil:Fig533-404.png fig 4.4 siste
- 13:5023. sep. 2011 kl. 13:50 diff hist +7 N Fil:Fig533-403.png fig 4.3 siste
- 13:4923. sep. 2011 kl. 13:49 diff hist +8 N Fil:Fig533-402.png Fig. 4.2 siste
- 13:4923. sep. 2011 kl. 13:49 diff hist +8 N Fil:Fig533-401b.png fig 4.1b siste
- 13:4923. sep. 2011 kl. 13:49 diff hist +7 N Fil:Fig533-401a.png Fig 4.1 siste
- 13:1823. sep. 2011 kl. 13:18 diff hist +2 911 Sporets komponenter/Befestigelse Ingen redigeringsforklaring
- 12:5223. sep. 2011 kl. 12:52 diff hist +54 681 N Sporets komponenter/Befestigelse Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ == Innledning== Skinnebefestigelsen forbinder skinnen med svillen. Skinnebefestigelsens primære oppgave er å sikre sporvidden. Videre skal den overføre krefter fra ...
- 11:3723. sep. 2011 kl. 11:37 diff hist +565 Sporets komponenter/Sviller Lastet opp figurene, tabellene og formuler
- 10:2323. sep. 2011 kl. 10:23 diff hist +11 N Fil:Fig533-304.jpg HDS sviller siste
- 09:1823. sep. 2011 kl. 09:18 diff hist +2 830 Sporets komponenter/Sviller Ingen redigeringsforklaring
- 08:1623. sep. 2011 kl. 08:16 diff hist +2 747 Sporets komponenter/Sviller Lastet opp figurene
- 07:4023. sep. 2011 kl. 07:40 diff hist +123 N Fil:Fig533-339.png Tegning av planslipt sville der riss fra overflaten samt spenntau er tegnet inn. Tallene angir rissvidde ved spenntau i mm. siste
- 07:4023. sep. 2011 kl. 07:40 diff hist +153 N Fil:Fig533-338b.png Observerte riss i betongsviller i de ulike skadeklasser. Den øverste sville er i skadeklasse 0 og den nederste sville er klassifisert i skadeklasse 2. b siste
- 07:3923. sep. 2011 kl. 07:39 diff hist +153 N Fil:Fig533-338a.png Observerte riss i betongsviller i de ulike skadeklasser. Den øverste sville er i skadeklasse 0 og den nederste sville er klassifisert i skadeklasse 2. a siste
- 07:3923. sep. 2011 kl. 07:39 diff hist +69 N Fil:Fig533-337.png SPENNBETONGSVILLE NSB ENHETSSVILLE som ble benyttet i undersøkelsen siste
- 07:3923. sep. 2011 kl. 07:39 diff hist +200 N Fil:Fig533-336.png Del av sville fra JBVs Østfoldbane (hovedlinjen Oslo - Gøteborg). Riss hadde dannet seg under skinnen. Feilen ble oppdaget ved at visitøren så denne svilledelen liggende i en skråning ved sporet. siste
- 07:3823. sep. 2011 kl. 07:38 diff hist +73 N Fil:Fig533-335.png Isolatoren mellom klemfjær og skinne er avgjørende for sporisolasjonen. siste
- 07:3823. sep. 2011 kl. 07:38 diff hist +139 N Fil:Fig533-334.png Slitasje på grunn av manglende mellomlegg observert etter avsporing hos JBV. Skinnen hadde slitt seg ca. 20 mm ned i svillen på én side. siste
- 07:3823. sep. 2011 kl. 07:38 diff hist +164 N Fil:Fig533-333.png Aluminiumsspiral for rehabilitering av skruehull i tresviller. Spiralen settes ned i skruehullet og svilleskruen presser den inn i friskt tre slik at feste oppnås. siste
- 07:3723. sep. 2011 kl. 07:37 diff hist +56 N Fil:Fig533-332.png Plastdybel for rehabilitering av skruehull i tresviller. siste
- 07:3723. sep. 2011 kl. 07:37 diff hist +64 N Fil:Fig533-331.png Testoppsett for belastning over midten av sville iht EN 13230-2 siste
- 07:3623. sep. 2011 kl. 07:36 diff hist +58 N Fil:Fig533-330.png Testoppsett for belastning over skinnefeste iht EN 13230-2 siste
- 07:3623. sep. 2011 kl. 07:36 diff hist +114 N Fil:Fig533-329.png Støping av sviller etter langbenkmetoden. Produksjonen kan automatiseres langt og medfører lite manuelt arbeide. siste
- 07:3523. sep. 2011 kl. 07:35 diff hist +85 N Fil:Fig533-328.png Diagram for impregnering av bøkesviller etter den forbedrede Ruhping-metoden (1986). siste
- 07:3523. sep. 2011 kl. 07:35 diff hist +88 N Fil:Fig533-327.png Impregneringsoljen trenger ikke gjennom bark. Fuktighet medfører raskt angrep av råte. siste
- 07:3423. sep. 2011 kl. 07:34 diff hist +52 N Fil:Fig533-326.png Rissikring av bøk- og eikesviller med spikerplater. siste
- 07:3423. sep. 2011 kl. 07:34 diff hist +46 N Fil:Fig533-325.png Standard former på tresviller etter EN 13145. siste
- 07:3423. sep. 2011 kl. 07:34 diff hist +27 N Fil:Fig533-324.png Elastisk matte under sville siste
- 07:3323. sep. 2011 kl. 07:33 diff hist +203 N Fil:Fig533-323.png Monoblokksviller utformes med store endepartier og innsvingt midt for å øke sidemotstanden. Toblokksviller får stor motstand mot sideforskyvning på grunn av at den får dobbelt så mange endepartier. siste
- 07:3323. sep. 2011 kl. 07:33 diff hist +156 N Fil:Fig533-322.png Svilletypens innflytelse på motstand mot sideforskyvning (fra ORE-undersøkelse). Gunstigst er toblokk betongsviller som er ca. 110 % bedre enn tresviller. siste
- 07:3323. sep. 2011 kl. 07:33 diff hist +84 N Fil:Fig533-321.png etningskurver fra laboratorieforsøk med ballastspenninger på 0,2 og 0,3 N/mm2 [7]. siste
- 07:3223. sep. 2011 kl. 07:32 diff hist +73 N Fil:Fig533-320.png Spenninger mot ballast og formasjonsplan ved varierende stivhet i sporet. siste
- 07:3223. sep. 2011 kl. 07:32 diff hist +77 N Fil:Fig533-319.png Ballastspenninger ved C = 0,1 N/mm3 mht. hastighet, aksellast og overbygning. siste
- 07:3223. sep. 2011 kl. 07:32 diff hist +317 N Fil:Fig533-318.png Momentdiagrammer for dimensjonering av NSB 95. Momentdiagram a tilsvarer lasttilfelle ved nyjustert spor. Svillen har en opplagerfri midtdel. Momentdiagram b illustrerer et spor som har satt seg noe etter siste pakking. Momentdiagram c viser et spor hvor siste
- 07:3123. sep. 2011 kl. 07:31 diff hist +19 N Fil:Fig533-317.png Betongsville NSB 95 siste
- 07:3123. sep. 2011 kl. 07:31 diff hist +65 N Fil:Fig533-316.png Momenter og spenninger i aksielt forspent og tverrbelastet bjelke siste
- 07:3123. sep. 2011 kl. 07:31 diff hist +197 N Fil:Fig533-315.png Bjelkemodeller som viser prinsipp for slakkarmert og spennarmert konstruksjon. I den øverste modellen som er slakkarmert, oppstår riss. Den nederste modellen viser hvordan spennarmering motvirker siste
- 07:3023. sep. 2011 kl. 07:30 diff hist +263 N Fil:Fig533-314.png Til venstre: Fordelinger for ballastspenningene brukt i [12] for beregning av momentfordeling for DBs sville B70. Tilfellene a til c benyttes av DB under dimensjonering, d til f ligger tettere på de virkelige fordelingene og i og j representerer frossen siste
- 07:3023. sep. 2011 kl. 07:30 diff hist +160 N Fil:Fig533-313.png Det maksimale positive momentet fra ballastspenningene under skinnen kan reduseres som følge av at det motvirkes av et negativt moment fra støttepunktkraften. siste
- 07:2923. sep. 2011 kl. 07:29 diff hist +47 N Fil:Fig533-312.png Statisk system for beregning av betongsvillene. siste
- 07:2923. sep. 2011 kl. 07:29 diff hist +75 N Fil:Fig533-311.png Prinsipp for omvandling av tverrsvilleoverbygning til langsvilleoverbygning siste
- 07:2923. sep. 2011 kl. 07:29 diff hist +220 N Fil:Fig533-310.png Likevektsbetingelse i Zimmermanns metode er at deformasjonen av det elastiske underlaget ved belastning av enkeltlast er i likevekt med nedbøyningen av den uendelige lange bjelke som hviler på det elastiske underlaget. siste
- 07:2823. sep. 2011 kl. 07:28 diff hist +34 N Fil:Fig533-309.png Bøyemodus i svillen ved resonans. siste
- 07:2823. sep. 2011 kl. 07:28 diff hist +124 N Fil:Fig533-308.png Historisk utvikling av tre- og betongsviller ved de nordiske banene fram til 1995. Bildet kan ha endret seg i de senere år. siste
- 07:2723. sep. 2011 kl. 07:27 diff hist +155 N Fil:Fig533-307b.png Såkalt Y-sville. Denne svilletypen bygges opp av H-bjelker som sammensveises. Den er ennå på forsøksstadiet, men vil gi et meget stivt spor sideveis. b siste
- 07:2723. sep. 2011 kl. 07:27 diff hist +155 N Fil:Fig533-307a.png Såkalt Y-sville. Denne svilletypen bygges opp av H-bjelker som sammensveises. Den er ennå på forsøksstadiet, men vil gi et meget stivt spor sideveis. a siste
- 07:2623. sep. 2011 kl. 07:26 diff hist +33 N Fil:Fig533-306.png Bygging av spor med stålsviller. siste
- 07:2323. sep. 2011 kl. 07:23 diff hist +68 N Fil:Fig533-305.png Typisk tverrsnitt av stålsville. Svillen formpresses av stålplate. siste
- 07:2123. sep. 2011 kl. 07:21 diff hist +12 N Fil:Fig533-303.png Rammesviller siste
- 07:2123. sep. 2011 kl. 07:21 diff hist +138 N Fil:Fig533-302b.png Betongsvillene deles prinsipielt inn i monoblokk- og toblokksviller. Førstnevnte er spennarmert, mens toblokksvillene er slakkarmerte. b siste
- 07:2123. sep. 2011 kl. 07:21 diff hist +138 N Fil:Fig533-302a.png Betongsvillene deles prinsipielt inn i monoblokk- og toblokksviller. Førstnevnte er spennarmert, mens toblokksvillene er slakkarmerte. a siste
- 07:2023. sep. 2011 kl. 07:20 diff hist +118 N Fil:Fig533-301.png Svillene bærer skinnen og fordeler lasten ned i ballasten. Svillene kan framstilles av bl.a. tre, betong eller stål. siste
22. sep. 2011
- 16:2722. sep. 2011 kl. 16:27 diff hist +76 586 N Sporets komponenter/Sviller Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ == Innledning == Figur 1 Svillene bærer skinnen og fordeler lasten ned i ballasten. Svillene kan framstilles av bl.a. tre, betong eller stål. Mellom skinnene og b...
- 16:0622. sep. 2011 kl. 16:06 diff hist −8 056 Sporets komponenter/Skinner Inkludert alle tabeller
- 14:3022. sep. 2011 kl. 14:30 diff hist −9 020 Sporets komponenter/Skinner Ingen redigeringsforklaring
- 12:4622. sep. 2011 kl. 12:46 diff hist −4 202 Sporets komponenter/Skinner Lastet opp figurene
- 10:5522. sep. 2011 kl. 10:55 diff hist +19 N Fil:Fig533-257.png Feilkode - eksempel siste
- 10:5522. sep. 2011 kl. 10:55 diff hist +13 N Fil:Fig533-256.png Sprekkretning siste
- 10:5522. sep. 2011 kl. 10:55 diff hist +24 N Fil:Fig533-255.png 2.siffer - hvor i profil siste
- 10:5422. sep. 2011 kl. 10:54 diff hist +8 N Fil:Fig533-254.png 1.siffer siste
- 10:5422. sep. 2011 kl. 10:54 diff hist +65 N Fil:Fig533-253.png Sensitivity analysis on defect propagation for transverse defects siste
- 10:5322. sep. 2011 kl. 10:53 diff hist +39 N Fil:Fig533-252.png sprekkvekst tverrsprekker i skinnehodet siste
- 10:5322. sep. 2011 kl. 10:53 diff hist +40 N Fil:Fig533-251.png Sprekkvekst tverrsprekker i ORE testspor siste
- 10:5222. sep. 2011 kl. 10:52 diff hist +22 N Fil:Fig533-250.png Korrosjon i skinnesteg siste
- 10:5222. sep. 2011 kl. 10:52 diff hist +21 N Fil:Fig533-249.png Korrosjon i skinnefot siste
- 10:5222. sep. 2011 kl. 10:52 diff hist +9 N Fil:Fig533-248.png Valsefeil siste
- 10:5122. sep. 2011 kl. 10:51 diff hist +9 N Fil:Fig533-247.png Sluresår siste
- 10:5122. sep. 2011 kl. 10:51 diff hist +13 N Fil:Fig533-246b.png “Squat” b siste
- 10:5022. sep. 2011 kl. 10:50 diff hist +11 N Fil:Fig533-246.png “Squat” siste
- 10:4922. sep. 2011 kl. 10:49 diff hist +50 N Fil:Fig533-245.png Faksimile fra ”The Railway Magazine” mars 2001 siste
- 10:4922. sep. 2011 kl. 10:49 diff hist +18 N Fil:Fig533-244.png Kjørekantsprekker siste
- 10:4922. sep. 2011 kl. 10:49 diff hist +10 N Fil:Fig533-243b.png Shelling b siste
- 10:4822. sep. 2011 kl. 10:48 diff hist +10 N Fil:Fig533-243a.png Shelling a siste
- 10:4822. sep. 2011 kl. 10:48 diff hist +18 N Fil:Fig533-242.png Vertikale sprekker siste
- 10:4722. sep. 2011 kl. 10:47 diff hist +20 N Fil:Fig533-241.png Horisontale sprekker siste
- 10:4722. sep. 2011 kl. 10:47 diff hist +21 N Fil:Fig533-240.png Tverrsprekk/nyrebrudd siste
- 09:0822. sep. 2011 kl. 09:08 diff hist +36 N Fil:Fig533-239c.png Tolker for kontroll av tverrprofil c siste
- 09:0822. sep. 2011 kl. 09:08 diff hist +36 N Fil:Fig533-239b.png Tolker for kontroll av tverrprofil b siste
- 09:0822. sep. 2011 kl. 09:08 diff hist +36 N Fil:Fig533-239a.png Tolker for kontroll av tverrprofil a siste
- 09:0722. sep. 2011 kl. 09:07 diff hist +26 N Fil:Fig533-238b.png Kontroll av lengdeprofil b siste
- 09:0722. sep. 2011 kl. 09:07 diff hist +26 N Fil:Fig533-238a.png Kontroll av lengdeprofil a siste
- 09:0722. sep. 2011 kl. 09:07 diff hist +21 N Fil:Fig533-237.png Induktiv virvelstrøm siste
- 09:0622. sep. 2011 kl. 09:06 diff hist +30 N Fil:Fig533-236.png Avsøkningsområde i skinnefot siste
- 09:0622. sep. 2011 kl. 09:06 diff hist +41 N Fil:Fig533-235b.png Ultralydkontroll av skinner i valseverk b siste
- 09:0622. sep. 2011 kl. 09:06 diff hist +41 N Fil:Fig533-235a.png Ultralydkontroll av skinner i valseverk a siste
- 09:0522. sep. 2011 kl. 09:05 diff hist +24 N Fil:Fig533-234.png Egenspenninger i skinner siste
- 09:0522. sep. 2011 kl. 09:05 diff hist +40 N Fil:Fig533-233.png Rulleretting av skinner (Inexa - Luleå) siste
- 09:0422. sep. 2011 kl. 09:04 diff hist +29 N Fil:Fig533-232.png Hodeherding – ”In line” siste
- 09:0422. sep. 2011 kl. 09:04 diff hist +30 N Fil:Fig533-231.png Hodeherding – ”Off line” siste
- 09:0422. sep. 2011 kl. 09:04 diff hist +7 N Fil:Fig533-230.png Valsing siste
- 09:0322. sep. 2011 kl. 09:03 diff hist +9 N Fil:Fig533-229.png Triovalse siste
21. sep. 2011
- 16:1021. sep. 2011 kl. 16:10 diff hist +16 N Fil:Fig533-228a.png Strengstøping a siste
- 16:1021. sep. 2011 kl. 16:10 diff hist +16 N Fil:Fig533-228.png Strengstøping a siste
- 16:0921. sep. 2011 kl. 16:09 diff hist 0 Fil:Fig533-227.png last opp en ny versjon av «Fil:Fig533-227.png»: konverter siste
- 16:0921. sep. 2011 kl. 16:09 diff hist +9 N Fil:Fig533-227.png konverter
- 16:0921. sep. 2011 kl. 16:09 diff hist +27 N Fil:Fig533-226.png Oksygenblåsing i konverter siste
- 16:0821. sep. 2011 kl. 16:08 diff hist +26 N Fil:Fig533-225.png Skinneprodusenter i Europa siste
- 16:0821. sep. 2011 kl. 16:08 diff hist +26 N Fil:Fig533-224.png Skinneprodusenter i Europa siste
- 16:0721. sep. 2011 kl. 16:07 diff hist +19 N Fil:Fig533-223.png Levetid for skinner siste
- 16:0621. sep. 2011 kl. 16:06 diff hist +30 N Fil:Fig533-222b.png Skinneslitasje på Ofotbanen b siste
- 16:0621. sep. 2011 kl. 16:06 diff hist +30 N Fil:Fig533-222a.png Skinneslitasje på Ofotbanen a siste
- 16:0521. sep. 2011 kl. 16:05 diff hist +23 N Fil:Fig533-221.png Slitasje hjul og skinne siste
- 16:0421. sep. 2011 kl. 16:04 diff hist +51 N Fil:Fig533-220.png Valg av skinnestål iht. ”Innotrack” prosjektet siste
- 16:0421. sep. 2011 kl. 16:04 diff hist +33 N Fil:Fig533-219.png Valg av skinnestål etter UIC 721 siste
- 16:0321. sep. 2011 kl. 16:03 diff hist +42 N Fil:Fig533-218.png Bruddseighetstester på hel skinne UIC900A siste
- 16:0321. sep. 2011 kl. 16:03 diff hist +38 N Fil:Fig533-217.png Testoppsett for bruddmekanisk prøving siste
- 16:0221. sep. 2011 kl. 16:02 diff hist +27 N Fil:Fig533-216.png Slagseighet for skinnestål siste
- 16:0221. sep. 2011 kl. 16:02 diff hist +59 N Fil:Fig533-215.png Utmattingsfasthet som funksjon av strekkfasthet for skinner siste
- 16:0121. sep. 2011 kl. 16:01 diff hist +19 N Fil:Fig533-214.png Deformasjonsherding siste
- 16:0121. sep. 2011 kl. 16:01 diff hist +42 N Fil:Fig533-213.png Helstøpt skinnekryss i 12-14% manganstål siste
- 16:0121. sep. 2011 kl. 16:01 diff hist +36 N Fil:Fig533-212.png Hardhetsprofil i hodeherdede skinner siste
- 16:0021. sep. 2011 kl. 16:00 diff hist +17 N Fil:Fig533-211.png Finperlittisering siste
- 16:0021. sep. 2011 kl. 16:00 diff hist +43 N Fil:Fig533-210.png Fasthet avhengig av lamellavstand i perlitt siste
- 16:0021. sep. 2011 kl. 16:00 diff hist +25 N Fil:Fig533-209.png Nødvendig avkjølingstid siste
- 15:5921. sep. 2011 kl. 15:59 diff hist +19 N Fil:Fig533-208.png Varmepåvirket sone siste
- 15:5921. sep. 2011 kl. 15:59 diff hist +18 N Fil:Fig533-207.png Martensittstruktur siste
- 15:5921. sep. 2011 kl. 15:59 diff hist +22 N Fil:Fig533-206.png Jern/karbon-diagrammet siste
- 15:5821. sep. 2011 kl. 15:58 diff hist +19 N Fil:Fig533-205.png Overeutektoid stål siste
- 15:5821. sep. 2011 kl. 15:58 diff hist +20 N Fil:Fig533-204.png Undereutektoid stål siste
- 15:5821. sep. 2011 kl. 15:58 diff hist +15 N Fil:Fig533-203.png Perlittstruktur siste
- 15:5721. sep. 2011 kl. 15:57 diff hist +28 N Fil:Fig533-202.png Skinnekvaliteter - historikk siste
- 15:5721. sep. 2011 kl. 15:57 diff hist +26 N Fil:Fig533-201.png Skinneprofiler - historikk siste
20. sep. 2011
- 14:2720. sep. 2011 kl. 14:27 diff hist +93 694 N Sporets komponenter/Skinner Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ == INNLEDNING== === Historikk=== Den første egentlige jernbane ble bygd i England på 1800-tallet. Men sporbundne transportsystemer har eksistert i flere århundrer, ...
19. sep. 2011
- 16:0919. sep. 2011 kl. 16:09 diff hist +1 928 Teknisk linjeføring Alle formuler er tatt med
16. sep. 2011
- 14:4416. sep. 2011 kl. 14:44 diff hist +2 980 Teknisk linjeføring Ingen redigeringsforklaring
- 12:1616. sep. 2011 kl. 12:16 diff hist −11 Teknisk linjeføring Ingen redigeringsforklaring
- 12:1516. sep. 2011 kl. 12:15 diff hist +7 094 Teknisk linjeføring Formler kap 3 og 4
14. sep. 2011
- 14:2114. sep. 2011 kl. 14:21 diff hist +5 898 Teknisk linjeføring Formler kap 2, 6, 7
- 09:1714. sep. 2011 kl. 09:17 diff hist +4 177 Teknisk linjeføring Ingen redigeringsforklaring
- 06:5914. sep. 2011 kl. 06:59 diff hist +1 989 Teknisk linjeføring Ingen redigeringsforklaring
- 06:2614. sep. 2011 kl. 06:26 diff hist 0 Teknisk linjeføring rettet figur 5
13. sep. 2011
- 11:1813. sep. 2011 kl. 11:18 diff hist +138 Teknisk linjeføring Ingen redigeringsforklaring
- 10:5313. sep. 2011 kl. 10:53 diff hist +4 016 Teknisk linjeføring Ingen redigeringsforklaring
- 08:3513. sep. 2011 kl. 08:35 diff hist +3 278 Teknisk linjeføring Lastet opp figurene
- 07:3913. sep. 2011 kl. 07:39 diff hist +36 N Fil:Fig532-350.png Krefter på hjulpar med flenskontakt siste
- 07:3913. sep. 2011 kl. 07:39 diff hist +42 N Fil:Fig532-349.png Betingelse for radial innstilling i kurver siste
- 07:3813. sep. 2011 kl. 07:38 diff hist +37 N Fil:Fig532-348.png Krypkraft på flens ved flenskontakt siste
- 07:3813. sep. 2011 kl. 07:38 diff hist +39 N Fil:Fig532-347.png Hjulsatsen kan ha 3 posisjoner i sporet siste
- 07:3713. sep. 2011 kl. 07:37 diff hist +43 N Fil:Fig532-346.png Normalkrefter og krypkrefter på et hjulpar siste
- 07:3713. sep. 2011 kl. 07:37 diff hist +32 N Fil:Fig532-345.png Spinn i kontaktflate hjul-skinne siste
- 07:3713. sep. 2011 kl. 07:37 diff hist +59 N Fil:Fig532-344.png Laterale krefter mellom hjul og skinne som framskaffer kryp siste
- 07:3613. sep. 2011 kl. 07:36 diff hist +191 N Fil:Fig532-343.png Hjulparet gir laterale krefter mellom hjul og skinne ved at rulleretningen avviker fra bevegelsesretningen i kvasistasjonær tilstand. Det oppstår lateralt kryp som gir laterale krypkrefter. siste
- 07:3613. sep. 2011 kl. 07:36 diff hist +95 N Fil:Fig532-342.png Belastning på hjulmaterialet for indre og ytre hjul når hjulsettet ikke styres gjennom kurven siste
- 07:3613. sep. 2011 kl. 07:36 diff hist +106 N Fil:Fig532-341.png Belastning på hjulmaterialet for indre og ytre hjul når hjulsettet styrer gjennom kurven ved gjennomløp siste
- 07:3513. sep. 2011 kl. 07:35 diff hist +59 N Fil:Fig532-340.png Belastning på hjulmaterialet i kontaktpunktet ved bremsing siste
- 07:3513. sep. 2011 kl. 07:35 diff hist +63 N Fil:Fig532-339.png Belastning på hjulmaterialet i kontaktpunktet ved akselerasjon siste
- 07:3513. sep. 2011 kl. 07:35 diff hist +69 N Fil:Fig532-338.png Adhesjons- og glidningsområder i kontaktflaten mellom hjul og skinne siste
- 07:3413. sep. 2011 kl. 07:34 diff hist +61 N Fil:Fig532-337.png Illustrasjon av kryp, krypkraft og et hjul med dreiemoment Mx siste
- 07:3413. sep. 2011 kl. 07:34 diff hist +16 N Fil:Fig532-336.png Krypkraftdiagram siste
- 07:3413. sep. 2011 kl. 07:34 diff hist +75 N Fil:Fig532-335.png Lateral krypkraft som funksjon av lateralt kryp hvor spinningen antas lik 0 siste
- 07:3313. sep. 2011 kl. 07:33 diff hist +71 N Fil:Fig532-334.png Glidnings- og rotasjonsbevegelser i kontaktflaten mellom hjul og skinne siste
- 07:3313. sep. 2011 kl. 07:33 diff hist +21 N Fil:Fig532-333.png Kalkers koeffisienter siste
- 07:3313. sep. 2011 kl. 07:33 diff hist +42 N Fil:Fig532-332.png Illustrasjon av elliptisk belastningsflate siste
- 07:3213. sep. 2011 kl. 07:32 diff hist +87 N Fil:Fig532-331.png Elliptisk belastningsflate i kontaktpunktet mellom hjul og skinne med halvaksene a og b siste
- 07:3213. sep. 2011 kl. 07:32 diff hist +31 N Fil:Fig532-330.png Parametre som bevirker spinning siste
- 07:3113. sep. 2011 kl. 07:31 diff hist +13 N Fil:Fig532-329.png Lateralt kryp siste
- 07:3113. sep. 2011 kl. 07:31 diff hist +48 N Fil:Fig532-328.png Glidningshastigheten til hjulet på kontaktstien siste
- 07:3113. sep. 2011 kl. 07:31 diff hist +46 N Fil:Fig532-327.png Glidningshastighet til hjulet på kontaktstien siste
- 07:3013. sep. 2011 kl. 07:30 diff hist +67 N Fil:Fig532-326.png Vognkassens tyngdepunkt forskyves utover i kurve med stor hastighet siste
- 07:3013. sep. 2011 kl. 07:30 diff hist +75 N Fil:Fig532-325.png Vertikalkraft Q og horisontalkraft Y på skinnehodet ved ettpunktsberøring siste
- 07:3013. sep. 2011 kl. 07:30 diff hist +39 N Fil:Fig532-324.png Fritt løp for bakre aksel og spissgang siste
- 07:2913. sep. 2011 kl. 07:29 diff hist +18 N Fil:Fig532-323.png Ettpunktsberøring siste
- 07:2913. sep. 2011 kl. 07:29 diff hist +17 N Fil:Fig532-322.png Topunktsberøring siste
- 07:2913. sep. 2011 kl. 07:29 diff hist +42 N Fil:Fig532-321.png Vognens løp gjennom kurve med små radier siste
- 07:2913. sep. 2011 kl. 07:29 diff hist +46 N Fil:Fig532-320.png Vognens løp gjennom en kurve med store radier siste
- 07:2813. sep. 2011 kl. 07:28 diff hist +123 N Fil:Fig532-319.png Parametre for bestemmelse av bevegelsesenergien til et hjul som blir utsatt for translasjonsbevegelse og rotasjonsbevegelse siste
- 07:2813. sep. 2011 kl. 07:28 diff hist +55 N Fil:Trekkraft IC70 El18.png Trekkraftsdiagram for IC 70, X 2000 og lok 2000 (El 18) siste
- 07:2713. sep. 2011 kl. 07:27 diff hist +27 N Fil:Trekkraft El17.png Trekkraftsdiagram for El 17 siste
- 07:2713. sep. 2011 kl. 07:27 diff hist +94 N Fil:Fig532-318.png Generelt vil trekkraftkarakteristikken for et elektrisk lokomotiv settes sammen av flere deler siste
- 07:2613. sep. 2011 kl. 07:26 diff hist +64 N Fil:Fig532-317.png Timetrekkraft og kontinuerlig trekkraft på prinsipielt grunnlag siste
- 07:2613. sep. 2011 kl. 07:26 diff hist +72 N Fil:Fig532-316.png Det er forskjellige måter å framstille trekkraft og kjøremotstand på siste
- 07:2513. sep. 2011 kl. 07:25 diff hist +86 N Fil:Fig532-315.png Ved gitt hastighet V1 har toget tilstrekkelig trekkraft til å overvinne stigningen s1 siste
- 07:2513. sep. 2011 kl. 07:25 diff hist +107 N Fil:Fig532-314.png Prinsippskisse for forholdet mellom spesifikk trekkraft og spesifikk grunnmotstand for godstog og persontog siste
- 07:2513. sep. 2011 kl. 07:25 diff hist +17 N Fil:Fig532-313.png Stigningsmotstand siste
- 07:2413. sep. 2011 kl. 07:24 diff hist +29 N Fil:Fig532-312.png Hjulsatsens stilling i kurver siste
- 07:2413. sep. 2011 kl. 07:24 diff hist +39 N Fil:Fig532-311.png Grunnmotstand som funksjon av hastighet siste
- 07:2413. sep. 2011 kl. 07:24 diff hist +39 N Fil:Fig532-310.png Parametre som påvirker rullemotstanden siste
- 07:2313. sep. 2011 kl. 07:23 diff hist +78 N Fil:Fig532-309.png Trekkraftkurve under hensyntagen til at adhesjonen avtar med økende hastighet siste
- 07:2313. sep. 2011 kl. 07:23 diff hist +40 N Fil:Fig532-308.png Trekkraftkurve som funksjon av hastighet siste
- 07:2313. sep. 2011 kl. 07:23 diff hist +56 N Fil:Fig532-307.png Adhesjon som funksjon av hastighet iht. Curtius-Kniffler siste
- 07:2213. sep. 2011 kl. 07:22 diff hist +45 N Fil:Fig532-306.png Adhesjonen varierer som funksjon av hastighet siste
- 07:2213. sep. 2011 kl. 07:22 diff hist +59 N Fil:Fig532-305.png Lokomotivets trekkraft overføres til skinnene ved adhesjon siste
- 07:2213. sep. 2011 kl. 07:22 diff hist +8 N Fil:Fig532-304.png Glidning siste
- 07:2113. sep. 2011 kl. 07:21 diff hist +7 N Fil:Fig532-303.png Sliring siste
- 07:2013. sep. 2011 kl. 07:20 diff hist +7 N Fil:Fig532-302.png Rulling siste
- 07:2013. sep. 2011 kl. 07:20 diff hist +57 N Fil:Fig532-301.png Lokomotivets trekkraft overføres til skinne ved adhesjon siste
- 06:3913. sep. 2011 kl. 06:39 diff hist +69 184 N Teknisk linjeføring Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ == Innledning== Samvirke rullende materiell/bane del 1 omhandler vognens bevegelser på sporet, herunder konisitet og vogndynamikk. Denne delen omhandler 2 emner. Før...
9. sep. 2011
- 13:309. sep. 2011 kl. 13:30 diff hist +581 Sporets trasé/Minste tverrsnitt og profiler Ingen redigeringsforklaring
- 12:169. sep. 2011 kl. 12:16 diff hist +1 566 Sporets trasé/Minste tverrsnitt og profiler Ingen redigeringsforklaring
8. sep. 2011
- 14:138. sep. 2011 kl. 14:13 diff hist +1 853 Sporets trasé/Minste tverrsnitt og profiler Ingen redigeringsforklaring
7. sep. 2011
- 14:057. sep. 2011 kl. 14:05 diff hist +474 Sporets trasé/Minste tverrsnitt og profiler Ingen redigeringsforklaring
6. sep. 2011
- 15:036. sep. 2011 kl. 15:03 diff hist +926 Sporets trasé/Minste tverrsnitt og profiler Lastet opp figurene
- 14:186. sep. 2011 kl. 14:18 diff hist +24 N Fil:Fig531-535.png Frittromsprofil for PXXX siste
- 14:176. sep. 2011 kl. 14:17 diff hist +18 N Fil:Fig531-534.png Lasteprofil UIC GC siste
- 14:176. sep. 2011 kl. 14:17 diff hist +52 N Fil:Fig531-533.png Lasteprofil K og det utvidede lastreprofil (stiplet) siste
- 14:166. sep. 2011 kl. 14:16 diff hist +23 N Fil:Fig531-532.png Det normale lasteprofil siste
- 14:166. sep. 2011 kl. 14:16 diff hist +18 N Fil:Fig531-531.png Simulering av A-96 siste
- 14:166. sep. 2011 kl. 14:16 diff hist +29 N Fil:Fig531-530.png Målevogn med roterende laser siste
- 14:156. sep. 2011 kl. 14:15 diff hist +55 N Fil:Fig531-529.png Avstand til plattform når sporet ligger med overhøyde siste
- 14:156. sep. 2011 kl. 14:15 diff hist +54 N Fil:Fig531-528.png Høyde til plattform når sporet ligger med overhøyde siste
- 14:156. sep. 2011 kl. 14:15 diff hist +33 N Fil:Fig531-527.png Plattform mot spor med sporveksel siste
- 14:146. sep. 2011 kl. 14:14 diff hist +44 N Fil:Fig531-526.png Plattform mot spor som delvis ligger i kurve siste
- 14:146. sep. 2011 kl. 14:14 diff hist +26 N Fil:Fig531-525.png Plattform mot spor i kurve siste
- 14:136. sep. 2011 kl. 14:13 diff hist +19 N Fil:Fig531-524.png Portåpning i kurve siste
- 14:136. sep. 2011 kl. 14:13 diff hist +53 N Fil:Fig531-523.png Avstand til master og andre gjenstander for A-85/96/C siste
- 14:126. sep. 2011 kl. 14:12 diff hist +53 N Fil:Fig531-522.png Fritt profil for strømavtaker og minste tverrsnitt E siste
- 14:126. sep. 2011 kl. 14:12 diff hist +32 N Fil:Fig531-521.png Fritt rom for bruk av sporrenser siste
- 14:126. sep. 2011 kl. 14:12 diff hist +40 N Fil:Fig531-520.png Begrensninger mellom og utenfor skinnene siste
- 14:116. sep. 2011 kl. 14:11 diff hist +10 N Fil:Fig531-519.png Sporrennen siste
- 14:116. sep. 2011 kl. 14:11 diff hist +31 N Fil:Fig531-518.png Minste tverrsnitt for nye baner siste
- 14:106. sep. 2011 kl. 14:10 diff hist +32 N Fil:Fig531-516.png Minste tverrsnitt A-C, øvre del siste
- 14:106. sep. 2011 kl. 14:10 diff hist +33 N Fil:Fig531-515.png Minste tverrsnitt A-96, øvre del siste
- 14:106. sep. 2011 kl. 14:10 diff hist +22 N Fil:Fig531-514.png Minste tverrsnitt A-85 siste
- 14:096. sep. 2011 kl. 14:09 diff hist +19 N Fil:Fig531-513.png Konstruksjonsbredde siste
- 14:086. sep. 2011 kl. 14:08 diff hist +40 N Fil:Fig531-512.png Begrensningslinje for rullende materiell siste
- 14:086. sep. 2011 kl. 14:08 diff hist +7 N Fil:Fig531-511.png Rulling siste
- 14:086. sep. 2011 kl. 14:08 diff hist +13 N Fil:Fig531-510.png Skjevstilling siste
- 14:076. sep. 2011 kl. 14:07 diff hist +44 N Fil:Fig531-509.png Jernbaneverkets referanselinje for rettlinje siste
- 14:076. sep. 2011 kl. 14:07 diff hist +26 N Fil:Fig531-508.png Utvidet UIC-referanselinje siste
- 14:076. sep. 2011 kl. 14:07 diff hist +33 N Fil:Fig531-507.png Referanselinje for strømavtakere siste
- 14:066. sep. 2011 kl. 14:06 diff hist +36 N Fil:Fig531-506.png Referanselinje for vogner, nedre del siste
- 14:066. sep. 2011 kl. 14:06 diff hist +39 N Fil:Fig531-505.png Referanselinje for trekkraft, nedre del siste
- 14:066. sep. 2011 kl. 14:06 diff hist +43 N Fil:Fig531-504.png Referanselinje rundt skinnehode og spormidt siste
- 14:056. sep. 2011 kl. 14:05 diff hist +18 N Fil:Fig531-503.png UIC-referanselinje siste
- 14:056. sep. 2011 kl. 14:05 diff hist +45 N Fil:Fig531-502.png Koordinatsystemet for beskrivelse av profiler siste
- 14:056. sep. 2011 kl. 14:05 diff hist +18 N Fil:Fig531-501.png Begrensningslinjer siste
- 13:396. sep. 2011 kl. 13:39 diff hist 0 N Fil:Fig521-708.png Ingen redigeringsforklaring siste
- 13:396. sep. 2011 kl. 13:39 diff hist 0 N Fil:Fig521-706.png Ingen redigeringsforklaring siste
- 12:366. sep. 2011 kl. 12:36 diff hist +78 646 N Sporets trasé/Minste tverrsnitt og profiler Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ == Innledning== De første tog i Norge ble levert fra England og naturlig nok bygget etter engelske tegninger. Det samme var forholdet i andre europeiske land. Disse b...
5. sep. 2011
- 15:415. sep. 2011 kl. 15:41 diff hist +597 Underbygning/Snø Lastet opp figurene
- 14:385. sep. 2011 kl. 14:38 diff hist +18 N Fil:Fig521-713.png Snøoverbygg i tre siste
- 14:375. sep. 2011 kl. 14:37 diff hist +11 N Fil:Fig521-712.png Samleskjerm siste
- 14:375. sep. 2011 kl. 14:37 diff hist +41 N Fil:Fig521-711.png Fjerning av gjenstående jord-/fjellskalk siste
- 14:375. sep. 2011 kl. 14:37 diff hist +37 N Fil:Fig521-710.png Fonnreduksjon (H = høyde snøskjerm) siste
- 14:365. sep. 2011 kl. 14:36 diff hist +25 N Fil:Fig521-709.png Eksempel på skredsikring siste
- 14:355. sep. 2011 kl. 14:35 diff hist +49 N Fil:Fig521-707.png Forankring av snø ved hjelp av støtteforbygning siste
- 14:345. sep. 2011 kl. 14:34 diff hist +33 N Fil:Fig521-705.png Eksempel på plassering av trasé siste
- 14:335. sep. 2011 kl. 14:33 diff hist +14 N Fil:Fig521-704.png Utløpsområde siste
- 14:325. sep. 2011 kl. 14:32 diff hist +10 N Fil:Fig521-703.png Skredtyper siste
- 14:275. sep. 2011 kl. 14:27 diff hist +12 N Fil:Fig521-701.png Fonndannelse siste
- 14:255. sep. 2011 kl. 14:25 diff hist +29 155 N Underbygning/Snø Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ == Innledning== I Norge er det vinteren gjennom mer eller mindre snø langs de mange og lange banestrekningene. Snødekte landskaper kan være et vakkert skue ut av tog...
2. sep. 2011
- 12:562. sep. 2011 kl. 12:56 diff hist +143 Bruer/Spesielle hensyn Ingen redigeringsforklaring
- 12:292. sep. 2011 kl. 12:29 diff hist 0 Bruer/Generelt Ingen redigeringsforklaring
- 12:262. sep. 2011 kl. 12:26 diff hist −20 Bruer/Generelt Rette på figur nummerering
- 12:172. sep. 2011 kl. 12:17 diff hist −2 Tunnel/Vedlikehold av tunneler og fjellskjæringer Rette på figur nummerering
- 11:592. sep. 2011 kl. 11:59 diff hist −26 Tunnel/Trykk- og sugkrefter Rette på figur nummerering
- 11:422. sep. 2011 kl. 11:42 diff hist −7 Tunnel/Driving og stabilitetssikring Rettet på fig. numerering
- 11:312. sep. 2011 kl. 11:31 diff hist +180 Tunnel/Forundersøkelser Alle tabeller og formuler er tatt med
- 11:042. sep. 2011 kl. 11:04 diff hist +637 Tunnel/Utforming av tunnelprofiler Alle tabeller og formuler er tatt med
31. aug. 2011
- 13:1231. aug. 2011 kl. 13:12 diff hist +31 362 N Bruer/Inspeksjoner Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ == Innledning== I dette kapitlet foretas en beskrivelse av skadetyper på bruer og hvilke inspeksjoner og kontroller som er nødvendige for å avdekke de ulike skadene...
- 12:2831. aug. 2011 kl. 12:28 diff hist +64 N Fil:Fig523-408.png Stag til horisontal forankringsplate basert på tosidig friksjon siste
- 12:2831. aug. 2011 kl. 12:28 diff hist +57 N Fil:Fig523-407.png Stag til vertikal forankring basert på passivt jordtrykk siste
- 12:2731. aug. 2011 kl. 12:27 diff hist +19 N Fil:Fig523-405.png Optimal platelengde siste
- 12:2731. aug. 2011 kl. 12:27 diff hist +43 N Fil:Fig523-404.png Endemotstandsfaktoren NE for friksjonsplate siste
- 12:2631. aug. 2011 kl. 12:26 diff hist +40 N Fil:Fig523-402.png Jordtrykkskoeffisienter (aktiv - passiv) siste
- 12:2631. aug. 2011 kl. 12:26 diff hist +391 Bruer/Spesielle hensyn Ingen redigeringsforklaring
- 12:1331. aug. 2011 kl. 12:13 diff hist +16 654 N Bruer/Spesielle hensyn Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ == Innledning== Når ei jernbanebru skal konstrueres, er det ikke bare i samme utstrekning som for andre bruer trafikkbelastningen den skal bære, som bestemmer dens d...
- 12:1231. aug. 2011 kl. 12:12 diff hist +62 N Fil:Fig523-412.png Sporets motstand som funksjon av langsgående forskyvning, u. siste
- 12:1231. aug. 2011 kl. 12:12 diff hist +81 N Fil:Fig523-411.png Kurve som viser skinnespenninger forårsaket av temperaturvariasjoner i brudekket siste
- 12:1131. aug. 2011 kl. 12:11 diff hist +55 N Fil:Fig523-410.png Oppførsel av helsveist spor ved temperaturforandringer siste
- 12:1131. aug. 2011 kl. 12:11 diff hist +55 N Fil:Fig523-409.png Avlastnings-/friksjonsplate basert på ensidig friksjon siste
- 12:1031. aug. 2011 kl. 12:10 diff hist +43 N Fil:Fig523-406.png Plassering av kontinuerlige friksjonsplater siste
- 12:1031. aug. 2011 kl. 12:10 diff hist +37 N Fil:Fig523-403.png Friksjonsfaktor NF for friksjonsplate siste
- 12:0931. aug. 2011 kl. 12:09 diff hist +26 N Fil:Fig523-401.png Landkar med friksjonsplate siste
- 11:4531. aug. 2011 kl. 11:45 diff hist +16 217 N Bruer/Laster Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ == INNLEDNING== === Generelt=== En last defineres som en hver form for påvirkning som medfører spenninger eller tøyninger i konstruksjonen, for eksempel kraft eller ...
- 10:5231. aug. 2011 kl. 10:52 diff hist −1 Bruer/Generelt Lastet opp figurene
- 10:5131. aug. 2011 kl. 10:51 diff hist +49 N Fil:Fig523-207.png Tverrsnitt av stålkassebru i samvirke med betong siste
- 10:5031. aug. 2011 kl. 10:50 diff hist +28 N Fil:Fig523-206.png Bremsa bru på vestfoldbanen siste
- 10:5031. aug. 2011 kl. 10:50 diff hist +42 N Fil:Fig523-205.png Tverrsnitt av brutype for små spennvidder siste
- 10:5031. aug. 2011 kl. 10:50 diff hist +64 N Fil:Fig523-204.png Hvelvbru av stein (Bru over Skjærdalen nord for Tyristrand st.) siste
- 10:4931. aug. 2011 kl. 10:49 diff hist +24 N Fil:Fig523-203.png Undergang, Vestfoldbanen siste
- 10:4931. aug. 2011 kl. 10:49 diff hist +41 N Fil:Fig523-202.png Overgangsbru for fylkesveg, Vestfoldbanen siste
- 10:4831. aug. 2011 kl. 10:48 diff hist +42 N Fil:Fig523-201.png Hobøl viadukt, Østfoldbanen østre linje siste
- 10:4431. aug. 2011 kl. 10:44 diff hist +10 039 N Bruer/Generelt Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ == innledning== Jernbanebruer er alle bruer som bærer jernbanetrafikk. Ca 1 % av Jernbaneverkets linjenett går på bruer. Det finnes ca 2850 jernbanebruer i Norge (...
- 10:3431. aug. 2011 kl. 10:34 diff hist +4 Tunnel/Vedlikehold av tunneler og fjellskjæringer Lastet opp figuren
- 10:3131. aug. 2011 kl. 10:31 diff hist +62 N Fil:Fig522-601.png Ettermontering av fjel5lbolter fra korg montert på hjullaster siste
- 10:3131. aug. 2011 kl. 10:31 diff hist +14 559 N Tunnel/Vedlikehold av tunneler og fjellskjæringer Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ == Innledning== De fleste tunneler og fjellskjæringer i Norge er av eldre dato, og de representerer byggverk som vanligvis har en svært lang levetid. Likevel har de ...
- 09:1831. aug. 2011 kl. 09:18 diff hist +735 Tunnel/Trykk- og sugkrefter Lastet opp figurene og formler
- 08:3331. aug. 2011 kl. 08:33 diff hist +51 N Fil:Fig522-509.png Tverrforbindelser mellom to enkeltsporede tunneler. siste
- 08:3331. aug. 2011 kl. 08:33 diff hist +9 N Fil:Fig522-508.png Luftsjakt siste
- 08:3231. aug. 2011 kl. 08:32 diff hist +68 N Fil:Fig522-507.png Utvidet utgangsparti til venstre, perforert utgangsparti til høyre. siste
- 08:3231. aug. 2011 kl. 08:32 diff hist +45 N Fil:Fig522-506.png Perforert tunnelinngang, enkeltsporet tunnel. siste
- 08:3131. aug. 2011 kl. 08:31 diff hist +22 N Fil:Fig522-505.png Utvidet tunnelinngang. siste
- 08:3131. aug. 2011 kl. 08:31 diff hist +85 N Fil:Fig522-504.png Eksempel på målt differansetrykk over åpen kledning. X2 i 200 km/t i 89 m2 tunnel. siste
- 08:3131. aug. 2011 kl. 08:31 diff hist +56 N Fil:Fig522-503.png Maksimal lufthastighet i enkelt- og dobbeltsporet tunnel siste
- 08:3031. aug. 2011 kl. 08:30 diff hist +99 N Fil:Fig522-502.png Skjematisk tegning av luftstrømning rundt tog i tunnel. Pilene viser retning på luftstrømninger. siste
- 08:3031. aug. 2011 kl. 08:30 diff hist +47 N Fil:Fig522-501.png Typisk trykkforløp langs tog ved togpassering. siste
- 08:2931. aug. 2011 kl. 08:29 diff hist +34 679 N Tunnel/Trykk- og sugkrefter Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ == Innledning== Kravene til jernbanen går i retning av stadig reduserte reisetider og bedre komfort, og med Gardermobanen har Norge fått sin første høyhastighetsba...
30. aug. 2011
- 15:1430. aug. 2011 kl. 15:14 diff hist +342 Tunnel/Driving og stabilitetssikring Lastet opp figurene
- 15:0830. aug. 2011 kl. 15:08 diff hist +25 N Fil:Fig522-412.png Prinsippskisse forbolting siste
- 15:0730. aug. 2011 kl. 15:07 diff hist +76 N Fil:Fig522-411.png Forholdet mellom dimensjonerende frostmengde og krav til isolasjonstykkelse. siste
- 15:0730. aug. 2011 kl. 15:07 diff hist +39 N Fil:Fig522-410.png PE-skum påført sprøytebetong, detalj siste
- 15:0730. aug. 2011 kl. 15:07 diff hist +59 N Fil:Fig522-409.png Prinsipp for vann og frostsikring med armert sprøytebetong siste
- 15:0630. aug. 2011 kl. 15:06 diff hist +23 N Fil:Fig522-408.png Betongelementer, detalj siste
- 15:0630. aug. 2011 kl. 15:06 diff hist +53 N Fil:Fig522-407.png Prinsipp for vann og frostsikring med betongelementer siste
- 15:0630. aug. 2011 kl. 15:06 diff hist +26 N Fil:Fig522-406.png Eksempel på injisert sone siste
- 15:0530. aug. 2011 kl. 15:05 diff hist +32 N Fil:Fig522-405.png CT-bolten er en kombinasjonsbolt siste
- 15:0530. aug. 2011 kl. 15:05 diff hist +23 N Fil:Fig522-404.png Polyesterforankret bolt siste
- 15:0430. aug. 2011 kl. 15:04 diff hist +28 N Fil:Fig522-403.png Bergbrytingsprinsipp for TBM siste
- 15:0430. aug. 2011 kl. 15:04 diff hist +3 N Fil:Fig522-402.png TBM siste
- 15:0330. aug. 2011 kl. 15:03 diff hist +46 N Fil:Fig522-401.png Borrigg med tre borebommer og en bom med korg. siste
- 14:5530. aug. 2011 kl. 14:55 diff hist +29 907 N Tunnel/Driving og stabilitetssikring Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ == Innledning== Driving av jernbanetunneler avviker i utgangspunktet ikke vesentlig fra driving av tunneler for andre formål. Men det er mer komplisert å utføre ved...
- 14:3930. aug. 2011 kl. 14:39 diff hist +390 Tunnel/Forundersøkelser Lastet opp figurene
- 14:1330. aug. 2011 kl. 14:13 diff hist +16 N Fil:Fig522-308.png Avspente partier siste
- 14:1230. aug. 2011 kl. 14:12 diff hist +50 N Fil:Fig522-307.png Topografiske variasjoner i hovedspenningsretninger siste
- 14:1230. aug. 2011 kl. 14:12 diff hist +100 N Fil:Fig522-306.png Horisontalspenningsretninger og bergartsgrupper. Prekanbriske bergarter er eldst, og siluriske yngst siste
- 14:1230. aug. 2011 kl. 14:12 diff hist +34 N Fil:Fig522-305.png Prinsippskisse refraksjonsseismikk siste
- 14:1130. aug. 2011 kl. 14:11 diff hist +31 N Fil:Fig522-304.png Vanlig profilering med georadar siste
- 14:1130. aug. 2011 kl. 14:11 diff hist +46 N Fil:Fig522-303.png Plastiske soner vist i Endelig Element Metoden siste
- 14:1130. aug. 2011 kl. 14:11 diff hist +54 N Fil:Fig522-302.png Klassifisering av bergmassekvalitet etter RMR-systemet siste
- 14:1030. aug. 2011 kl. 14:10 diff hist +31 N Fil:Fig522-301.png Klassifisering etter Q-systemet siste
- 14:0130. aug. 2011 kl. 14:01 diff hist +23 794 N Tunnel/Forundersøkelser Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ == Innledning== Ingeniørgeologiske forundersøkelser ved tunnelprosjekter er et punkt på budsjettet som ofte har blitt minimalisert fordi bergartene i Norge stort s...
- 13:5130. aug. 2011 kl. 13:51 diff hist +291 Tunnel/Utforming av tunnelprofiler Lastet opp figurene
- 13:4330. aug. 2011 kl. 13:43 diff hist +21 500 N Tunnel/Utforming av tunnelprofiler Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ ==Innledning/historikk== I dette kapitlet skal vi se nærmere på hvilke faktorer som vil være bestemmende ved utforming av et tunnelprofil. I kapitlet oppsummeres d...
- 13:3730. aug. 2011 kl. 13:37 diff hist +53 N Fil:Fig522-210.png Fullprofilboret tunnelprofil med indre diameter 8,5 m siste
- 13:3730. aug. 2011 kl. 13:37 diff hist +70 N Fil:Fig522-209.png Ballastprofil for dobbeltspor i tunnel og skjæring på hardt underlag siste
- 13:3730. aug. 2011 kl. 13:37 diff hist +111 N Fil:Fig522-208.png Sammenheng mellom normalprofil og teoretisk sprengningsprofil. Eksempel fra dobbeltsporet tunnel på rettlinje. siste
- 13:3630. aug. 2011 kl. 13:36 diff hist +32 N Fil:Fig522-207.png Normalprofil tunnel, dobbeltspor siste
- 13:3630. aug. 2011 kl. 13:36 diff hist +31 N Fil:Fig522-206.png Normalprofil tunnel, enkeltspor siste
- 13:3530. aug. 2011 kl. 13:35 diff hist +29 N Fil:Fig522-205.png Tunnelutligger Ferrer og Frei siste
- 13:3530. aug. 2011 kl. 13:35 diff hist +77 N Fil:Fig522-204.png Fritt profil for strømavtaker og minste tverrsnitt E i eksisterende tunneler siste
- 13:3430. aug. 2011 kl. 13:34 diff hist +11 N Fil:Fig522-203.png Kurveutslag siste
- 13:3430. aug. 2011 kl. 13:34 diff hist +31 N Fil:Fig522-202.png Minste tverrsnitt for nye baner siste
- 13:3430. aug. 2011 kl. 13:34 diff hist +40 N Fil:Fig522-201.png Minste tverrsnitt for eksisterende baner siste
- 13:0830. aug. 2011 kl. 13:08 diff hist +29 Tunnel/Forord Figur 1 er tatt med siste
- 13:0730. aug. 2011 kl. 13:07 diff hist +28 N Fil:Fig522-101.png Jernbaneverkets lærebøker. siste
- 13:0230. aug. 2011 kl. 13:02 diff hist +4 094 N Tunnel/Forord Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ ==Hensikt og omfang== Jernbaneverkets lærebøker omfatter en samling og oppdatering av tidligere utarbeidet læremateriell for ulike kurs og seminarer innen jernbanet...
- 12:4230. aug. 2011 kl. 12:42 diff hist +535 Underbygning/Drenering Alle tabeller og formuler er tatt med
29. aug. 2011
- 14:2629. aug. 2011 kl. 14:26 diff hist +21 Underbygning/Drenering Kapittel nummerering
- 14:2329. aug. 2011 kl. 14:23 diff hist +21 Underbygning/Stabilitet Kapittel nummerering
- 14:2229. aug. 2011 kl. 14:22 diff hist +21 Underbygning/Setninger Kapittel nummerering
27. aug. 2011
- 14:4327. aug. 2011 kl. 14:43 diff hist +181 Underbygning/Drenering andre utkast
- 14:1827. aug. 2011 kl. 14:18 diff hist +5 633 Underbygning/Frost Alle tabeller og formuler er tatt med
- 09:5727. aug. 2011 kl. 09:57 diff hist −1 m Underbygning/Frost →Mekanismer for frysing og teledannelse i jord
- 09:5627. aug. 2011 kl. 09:56 diff hist +5 m Underbygning/Frost →Teledannelse i jordmaterialer
- 09:3827. aug. 2011 kl. 09:38 diff hist +1 446 Underbygning/Stabilitet Alle tabeller og formuler er tatt med
26. aug. 2011
- 14:3926. aug. 2011 kl. 14:39 diff hist +3 553 Underbygning/Stabilitet Tabeller og formler utkast 2
25. aug. 2011
- 14:4725. aug. 2011 kl. 14:47 diff hist −1 112 Underbygning/Stabilitet Lastet opp figurene
- 14:3425. aug. 2011 kl. 14:34 diff hist +52 N Fil:Fig521 0409.png Dimensjonerende linjelast ved dobbeltsporet jernbane siste
- 14:3425. aug. 2011 kl. 14:34 diff hist +51 N Fil:Fig521 0408.png Dimensjonerende linjelast for enkeltsporet jernbane siste
- 14:2525. aug. 2011 kl. 14:25 diff hist +377 Underbygning/Drenering Lastet opp figurene
- 14:1725. aug. 2011 kl. 14:17 diff hist +35 N Fil:Fig521-813.png Forlengelse med spunt og ståldekke siste
- 14:1725. aug. 2011 kl. 14:17 diff hist +35 N Fil:Fig521-812.png Forlengelse med korrugert stålrør siste
- 14:1725. aug. 2011 kl. 14:17 diff hist +38 N Fil:Fig521-811.png Forlengelse med innstikksrør av plast siste
- 14:1625. aug. 2011 kl. 14:16 diff hist +26 N Fil:Fig521-810.png Forlengelse med betongrør siste
- 14:1625. aug. 2011 kl. 14:16 diff hist +66 N Fil:Fig521-809.png Fundamentering av stikkrenne med D < 1,0 m på middels fast grunn. siste
- 14:1525. aug. 2011 kl. 14:15 diff hist +10 N Fil:Fig521-808.png Stikkrenne siste
- 14:1525. aug. 2011 kl. 14:15 diff hist +29 N Fil:Fig521-807.png Lukket drenering langs sporet siste
- 14:1525. aug. 2011 kl. 14:15 diff hist +18 N Fil:Fig521-806.png Lukket linjegrøft siste
- 14:1425. aug. 2011 kl. 14:14 diff hist +17 N Fil:Fig521-805.png Åpen linjegrøft siste
- 14:1425. aug. 2011 kl. 14:14 diff hist +29 N Fil:Fig521-804.png Frostfritt fundamentert renne siste
- 14:1425. aug. 2011 kl. 14:14 diff hist +25 N Fil:Fig521-803.png Terreng-/skråningsgrøft siste
- 14:1325. aug. 2011 kl. 14:13 diff hist +74 N Fil:Fig521-802.png Nedbørsintensitet - konsentrasjonstid - returperiode (Vassdragshåndboka) siste
- 14:1325. aug. 2011 kl. 14:13 diff hist +43 N Fil:Fig521-801.png Konsentrasjonstid, tc (Vassdragshåndboka) siste
- 13:3925. aug. 2011 kl. 13:39 diff hist +566 Underbygning/Frost Lastet opp figurene
- 13:2925. aug. 2011 kl. 13:29 diff hist +65 N Fil:Fig521-606-2.png Diagrammer for Watzingers tall Wt og varmestrømmotstand Rmax - 2 siste
- 13:2325. aug. 2011 kl. 13:23 diff hist +45 N Fil:Fig521-617.png Etterisolering med XPS-plater. Prinsippskisse siste
- 13:2325. aug. 2011 kl. 13:23 diff hist +49 N Fil:Fig521-616.png Tykkelse av gruslag under 100 mm isolasjonsplater siste
- 13:2325. aug. 2011 kl. 13:23 diff hist +48 N Fil:Fig521-615.png Tykkelse av gruslag under 60 mm isolasjonsplater siste
- 13:2225. aug. 2011 kl. 13:22 diff hist +25 N Fil:Fig521-614.png Sperresjikt av plastfolie siste
- 13:2225. aug. 2011 kl. 13:22 diff hist 0 Fil:Fig521-613.png last opp en ny versjon av «Fil:Fig521-613.png»: imensjoneringskurve for total tykkelse av forsterknings- og frostsikringslag av sprengstein siste
- 13:2125. aug. 2011 kl. 13:21 diff hist 0 Fil:Fig521-611.png last opp en ny versjon av «Fil:Fig521-611.png»: Dimensjoneringskurver for total tykkelse, z, av forsterknings- og frostsikringslag av grus siste
- 13:2025. aug. 2011 kl. 13:20 diff hist 0 Fil:Fig521-612.png last opp en ny versjon av «Fil:Fig521-612.png»: Dimensjoneringskurver for frostsikringslag av grus, i tillegg til 700 mm forsterkningslag med sprengstein siste
- 13:1925. aug. 2011 kl. 13:19 diff hist +90 N Fil:Fig521-611.png Dimensjoneringskurver for total tykkelse, z, av forsterknings- og frostsikringslag av grus
- 13:1925. aug. 2011 kl. 13:19 diff hist +30 N Fil:Fig521-610.png Maksimale frostmengder i Norge siste
- 13:1825. aug. 2011 kl. 13:18 diff hist +110 N Fil:Fig521-609.png Prinsipp for måling av varmetap med både varmeledning og bidrag fra tetthetsdrevet konveksjon i plateapparat siste
- 13:1525. aug. 2011 kl. 13:15 diff hist 0 Fil:Fig521-608.png last opp en ny versjon av «Fil:Fig521-608.png»: Ny oppdatert figur siste
- 13:1325. aug. 2011 kl. 13:13 diff hist +130 N Fil:Fig521-608.png Prinsipp for måling av varmeledningsevne ved stasjonær varmestrøm i plateapparat (dvs. måling av varmeledning uten konveksjon)
- 13:1225. aug. 2011 kl. 13:12 diff hist +60 N Fil:Fig521-607.png Plateapparat for måling av varmeledningsevne i steinfylling siste
- 13:1225. aug. 2011 kl. 13:12 diff hist +65 N Fil:Fig521-606-3.png Diagrammer for Watzingers tall Wt og varmestrømmotstand Rmax - 3 siste
- 13:1125. aug. 2011 kl. 13:11 diff hist +65 N Fil:Fig521-613.png Diagrammer for Watzingers tall Wt og varmestrømmotstand Rmax - 3
- 13:1125. aug. 2011 kl. 13:11 diff hist +65 N Fil:Fig521-612.png Diagrammer for Watzingers tall Wt og varmestrømmotstand Rmax - 2
- 13:1125. aug. 2011 kl. 13:11 diff hist +65 N Fil:Fig521-606-1.png Diagrammer for Watzingers tall Wt og varmestrømmotstand Rmax - 1 siste
- 13:1025. aug. 2011 kl. 13:10 diff hist +34 N Fil:Fig521-605.png Varmestrømmotstand i lagene 1 - 3 siste
- 13:0925. aug. 2011 kl. 13:09 diff hist +54 N Fil:Fig521-604.png Varmebalanse ved frysefronten over et lite tidsrom Δt siste
- 13:0925. aug. 2011 kl. 13:09 diff hist +27 N Fil:Fig521-603.png Varmestrøm gjennom en vegg siste
- 13:0825. aug. 2011 kl. 13:08 diff hist +28 N Fil:Fig521-602.png Kapillær stigehøyde i jord siste
- 13:0825. aug. 2011 kl. 13:08 diff hist +92 N Fil:Fig521-601.png Eksempler på kornfordelingskurver for jordmaterialer innen de enkelte telefarlighetsgrupper siste
- 12:3025. aug. 2011 kl. 12:30 diff hist +33 822 N Underbygning/Drenering Ny side: == Dreneringens hensikt og funksjon == === Generelt === Dreneringen skal samle opp og lede bort overflatevann samle opp og lede bort vann i grunnen Dette gjøres for å sikre banelege...
- 12:1725. aug. 2011 kl. 12:17 diff hist +58 339 N Underbygning/Frost Ny side: == Innledning == Telehiv med tilhørende hastighetsnedsettelser og forsinkelser i togtrafikken er et velkjent problem. Jernbanen har slitt med dette gjennom alle år, og vesentlige tiltak ...
- 11:4925. aug. 2011 kl. 11:49 diff hist +1 119 Underbygning/Setninger Inkludert alle tabeller
- 09:1925. aug. 2011 kl. 09:19 diff hist +1 167 Underbygning/Setninger Ingen redigeringsforklaring
- 08:1525. aug. 2011 kl. 08:15 diff hist +49 N Fil:Fig521-313.svg Tøyning-dybde-diagram til beregning av setninger
- 07:5025. aug. 2011 kl. 07:50 diff hist +198 N Fil:Fig521-317.png Lengst mulig liggetid av fyllinger bør utnyttes som setningsreduserende tiltak så langt som råd. (Figuren illustrerer hvordan typisk setningsutvikling i tidlig driftsfase avhenger av liggetiden). siste
- 07:5025. aug. 2011 kl. 07:50 diff hist +126 N Fil:Fig521-316.png Økte bygge- og vedlikeholdskostnader på banestrekninger med setningsproblemer avhengig av tillatte setninger. Prinsippfigur. siste
- 07:4925. aug. 2011 kl. 07:49 diff hist +31 N Fil:Fig521-315.png Dypdrenering med vertikale dren siste
- 07:4925. aug. 2011 kl. 07:49 diff hist +52 N Fil:Fig521-314.png Ideelt setningsforløp for fylling med forbelastning siste
- 07:4325. aug. 2011 kl. 07:43 diff hist +61 N Fil:Fig521-312.png Primærsetning som funksjon av tid, for Cv = 10 og 20 m2/år. siste
- 07:4325. aug. 2011 kl. 07:43 diff hist +85 N Fil:Fig521-311.png Effektivspenning før pålasting, effektivspenningsendring og tøyning-dybde-diagram. siste
- 07:4325. aug. 2011 kl. 07:43 diff hist +32 N Fil:Fig521-310.png Fylling og ekvivalent stripelast siste
- 07:4225. aug. 2011 kl. 07:42 diff hist +93 N Fil:Fig521-309.png Arbeidsgang ved beregning av setninger. Setningene tilsvarer arealet under tøyningskurvene. siste
- 07:4225. aug. 2011 kl. 07:42 diff hist +46 N Fil:Fig521-308.png Resultater fra ødometerforsøk, med tolkning. siste
- 07:4125. aug. 2011 kl. 07:41 diff hist +110 N Fil:Fig521-307.png Endring i effektiv vertikalspenning, z', i grunnen, - og resulterende tøyninger i et jordelement på dyp z siste
- 07:4125. aug. 2011 kl. 07:41 diff hist +110 N Fil:Fig521-306.png Endring i effektiv vertikalspenning, z', i grunnen, - og resulterende tøyninger i et jordelement på dyp z siste
- 07:4125. aug. 2011 kl. 07:41 diff hist +191 N Fil:Fig521-305.png Spenningsfordeling for overflatebelastning, tilpasset jordarten sine egenskaper. B = fundamentbredde, L = fundamentlengde, Δz = tilleggsspenning på dybde z, q = stripelast på grunnen siste
- 07:4025. aug. 2011 kl. 07:40 diff hist +55 N Fil:Fig521-304.png Spenningsendringer under stripelast – problemstilling siste
- 07:4025. aug. 2011 kl. 07:40 diff hist +36 N Fil:Fig521-303.png Beregning av stripelast pga. fylling siste
- 07:3925. aug. 2011 kl. 07:39 diff hist +53 N Fil:Fig521-302.png Modultall m, og spenningseksponent a, for norsk leire siste
- 07:3925. aug. 2011 kl. 07:39 diff hist +87 N Fil:Fig521-301.png Modul, M, som funksjon av effektivspenning for forskjellige jordarter, prinsipp-skisse. siste
24. aug. 2011
- 16:1724. aug. 2011 kl. 16:17 diff hist +48 941 N Underbygning/Setninger Ny side: == Setninger som problem for jernbaneanlegg == === Hvorfor oppstår setninger === Ved bygging på bløt grunn vil det oppstå setninger som følge av økte belastninger. Setninger i bløt...
- 09:1124. aug. 2011 kl. 09:11 diff hist −509 Underbygning/Banelegeme Ingen redigeringsforklaring
22. aug. 2011
- 14:0822. aug. 2011 kl. 14:08 diff hist +917 Underbygning/Stabilitet Ingen redigeringsforklaring
- 13:5322. aug. 2011 kl. 13:53 diff hist +66 N Fil:Fig521 0430.png Undersøkelser/boringer under fylling (eksempel fra Østfoldbanen) siste
- 13:4922. aug. 2011 kl. 13:49 diff hist +17 N Fil:Fig521 0429.png Såleforsterkning siste
- 13:3722. aug. 2011 kl. 13:37 diff hist +43 N Fil:Fig521 0427.png Prinsippskisse: oppbygging av lett fylling. siste
- 13:3722. aug. 2011 kl. 13:37 diff hist +29 N Fil:Fig521 0426.png Terrassering og skjærsirkler siste
- 13:3722. aug. 2011 kl. 13:37 diff hist +36 N Fil:Fig521 0425.png Prinsipp for utlegging av motfylling siste
- 13:3622. aug. 2011 kl. 13:36 diff hist +12 N Fil:Fig521 0424.png Dypdrenering siste
- 13:3622. aug. 2011 kl. 13:36 diff hist +35 N Fil:Fig521 0423.png Setningsutvikling med forbelastning siste
- 13:3522. aug. 2011 kl. 13:35 diff hist +42 N Fil:Fig521 0422.png Stabilisering av spuntegrop med k/s-pæler siste
- 13:3522. aug. 2011 kl. 13:35 diff hist +24 N Fil:Fig521 0421.png Mønstre for k/s-pæling siste
- 13:3522. aug. 2011 kl. 13:35 diff hist +21 N Fil:Fig521 0420.png Pæling under fylling siste
- 13:3422. aug. 2011 kl. 13:34 diff hist +15 N Fil:Fig521 0419.png Masseutskifting siste
- 13:3322. aug. 2011 kl. 13:33 diff hist +29 N Fil:Fig521 0418.png Masseutskifting under fylling siste
- 13:3322. aug. 2011 kl. 13:33 diff hist +35 N Fil:Fig521 0417.png Eksempler på stabiliserende tiltak siste
- 13:3222. aug. 2011 kl. 13:32 diff hist +60 N Fil:Fig521 0416.png Effektivspenningsanalyse og resultater for flere glideflater siste
- 13:3222. aug. 2011 kl. 13:32 diff hist +79 N Fil:Fig521 0415.png Eksempel på Su-analyse, sirkulærsylindrisk glidesnitt og inndeling i lameller siste
- 13:3122. aug. 2011 kl. 13:31 diff hist +74 N Fil:Fig521 0414.png Prinsippskisse, beregning av stabilitet ved sirkulærsylindrisk glideflate siste
- 13:3122. aug. 2011 kl. 13:31 diff hist +50 N Fil:Fig521 0413.png Diagrammer, Janbus direktemetode for a- f -analyse siste
- 13:3022. aug. 2011 kl. 13:30 diff hist +47 N Fil:Fig521 0412.png Diagrammer, Janbus direktemetode for Su-analyse siste
- 13:3022. aug. 2011 kl. 13:30 diff hist +52 N Fil:Fig521 0411.png Eksempel direktemetoden, totalspenningsanalysen (Su) siste
- 13:3022. aug. 2011 kl. 13:30 diff hist +49 N Fil:Fig521 0410.png Fyllingsvekt fordelt som last på tenkt fundament siste
- 13:2922. aug. 2011 kl. 13:29 diff hist +58 N Fil:Fig521 0407.png Jordmodell for effektive spenninger (drenert skjærstyrke) siste
- 13:2822. aug. 2011 kl. 13:28 diff hist +21 N Fil:Fig521 0406.png Udrenert skjærstyrke siste
- 13:2822. aug. 2011 kl. 13:28 diff hist +25 N Fil:Fig521 0405.png Effektivspenninger i jord siste
- 13:2822. aug. 2011 kl. 13:28 diff hist +22 N Fil:Fig521 0404.png Totalspenninger i jord siste
- 13:2722. aug. 2011 kl. 13:27 diff hist +17 N Fil:Fig521 0403.png Typisk jordprofil siste
- 13:2622. aug. 2011 kl. 13:26 diff hist +29 N Fil:Fig521 0402.png Andel utnyttet skjærspenning siste
- 13:2622. aug. 2011 kl. 13:26 diff hist 0 Fil:Fig521 0401.png last opp en ny versjon av «Fil:Fig521 0401.png»: Skjærspenning langs en glideflate siste
- 13:2322. aug. 2011 kl. 13:23 diff hist +53 225 N Underbygning/Stabilitet Ny side: == INNLEDNING == Et av flere mål under planlegging av nye jernbanestrekninger bør være å minimalisere terrenginngrepene, dvs. at fyllinger og skjæringer gjøres så små som mulig. De...
- 12:4222. aug. 2011 kl. 12:42 diff hist +525 Underbygning/Banelegeme Ingen redigeringsforklaring
- 12:3522. aug. 2011 kl. 12:35 diff hist 0 Fil:Fig521-217.png last opp en ny versjon av «Fil:L521-217.png»: Nytt figur betegnelse
- 12:3422. aug. 2011 kl. 12:34 diff hist 0 Fil:Fig521-217.png last opp en ny versjon av «Fil:L521-217.png»: Nytt figur betegnelse
- 12:3022. aug. 2011 kl. 12:30 diff hist +29 N Fil:Fig521-210.png Prinsippskisse av lettfylling siste
- 12:2922. aug. 2011 kl. 12:29 diff hist +60 N Fil:Fig521-207.png Erfaringsområde for kornfordeling av leire til vegfyllinger siste
- 12:2822. aug. 2011 kl. 12:28 diff hist +35 N Fil:Fig521-209.png Anbefalt tverrprofil av leirfylling siste
- 12:2422. aug. 2011 kl. 12:24 diff hist 0 Fil:Fig521-204.png last opp en ny versjon av «Fil:Fig521-204.png»: Fikse resolusjonen siste
- 12:1322. aug. 2011 kl. 12:13 diff hist +62 Underbygning/Banelegeme →Jernbanen som system
- 11:5822. aug. 2011 kl. 11:58 diff hist +41 N Fil:Fig521-219.png Åpen grøft erstattes med rør og kummer siste
- 11:5822. aug. 2011 kl. 11:58 diff hist +44 N Fil:Fig521-217.png Åpen grøft beholdes, forstøtninger brukes
- 11:5722. aug. 2011 kl. 11:57 diff hist 0 Fil:Fig521-218.png last opp en ny versjon av «Fil:Fig521-218.png»: Åpen grøft med forankret betongmur siste
- 11:5722. aug. 2011 kl. 11:57 diff hist +36 N Fil:Fig521-218.png Åpen grøft med forankret betongmur
- 11:3922. aug. 2011 kl. 11:39 diff hist +41 N Fil:Fig521-216.png Åpen grøft erstattes av rør med kummer siste
- 11:3822. aug. 2011 kl. 11:38 diff hist +31 N Fil:Fig521-215.png Fjellskråning med fanggrøfter siste
- 11:3822. aug. 2011 kl. 11:38 diff hist +47 N Fil:Fig521-214.png Tilpasning av skjæringshelning til sprekkeplan siste
- 11:3822. aug. 2011 kl. 11:38 diff hist +27 N Fil:Fig521-213.png Forsterkning av fyllingsfot siste
- 11:3722. aug. 2011 kl. 11:37 diff hist +42 N Fil:Fig521-212.png Minimumskrav til planering av utfylt masse siste
- 11:3622. aug. 2011 kl. 11:36 diff hist +56 N Fil:Fig521-211.png Prinsippskisse for bruk av EPS-blokker i jernbanefylling siste
- 11:3622. aug. 2011 kl. 11:36 diff hist +53 N Fil:Fig521-208.png Prinsippskisse av leirfylling med sandlag og sanddren siste
- 11:3522. aug. 2011 kl. 11:35 diff hist +17 N Fil:Fig521-206.png Kabelfritt profil siste
- 11:3422. aug. 2011 kl. 11:34 diff hist +29 N Fil:Fig521-205.png Ballastprofil for dobbeltspor siste
- 11:3422. aug. 2011 kl. 11:34 diff hist +62 N Fil:Fig521-204.png Prinsippskisse for oppbygging av jernbanefylling og -skjæring
- 11:3322. aug. 2011 kl. 11:33 diff hist +22 N Fil:Fig521-203.png Lastfordelingsprinsipp siste
- 11:3322. aug. 2011 kl. 11:33 diff hist +113 N Fil:Fig521-202.png Prinsippskisse på elementer som må harmoniseres ved prosjektering og utbygging av høyhastighets jernbaneanlegg siste
- 11:2822. aug. 2011 kl. 11:28 diff hist +72 N Fil:Fig521-201.png Et moderne jernbaneanlegg kan sammenlignes med et system i seriestruktur siste
- 10:2522. aug. 2011 kl. 10:25 diff hist +46 915 N Underbygning/Banelegeme Ny side: == Innledning == Dette kapitlet beskriver oppbygging og dimensjoneringsprinsipper for banelegemet. Banelegemet er betegnelsen på jernbanens forsterknings- og frostsikringslag, fyllinger o...
- 09:2222. aug. 2011 kl. 09:22 diff hist +28 N Fil:Fig521-101.png Jernbaneverkets lærebøker. siste
- 09:1022. aug. 2011 kl. 09:10 diff hist +42 N Spor/Underbygning flyttet Spor/Underbygning til Spor/Underbygning/Forord: Feil navn. siste
- 09:1022. aug. 2011 kl. 09:10 diff hist 0 m Spor/Underbygning/Forord flyttet Spor/Underbygning til Spor/Underbygning/Forord: Feil navn. siste
- 09:0422. aug. 2011 kl. 09:04 diff hist +34 N Fil:Fig521 0401.png Skjærspenning langs en glideflate
- 08:5922. aug. 2011 kl. 08:59 diff hist +4 092 N Spor/Underbygning/Forord Ny side: Jernbaneverkets lærebøker omfatter en samling og oppdatering av tidligere utarbeidet læremateriell for ulike kurs og seminarer innen jernbanetekniske emner. Blant disse nevnes Nordisk Ba...
19. aug. 2011
- 07:4219. aug. 2011 kl. 07:42 diff hist −46 Test yasa →HVA ER STABILITET siste
- 07:4119. aug. 2011 kl. 07:41 diff hist −50 Test yasa →INNLEDNING
- 07:4119. aug. 2011 kl. 07:41 diff hist −1 852 Test yasa Ingen redigeringsforklaring
- 07:4019. aug. 2011 kl. 07:40 diff hist +95 479 N Test yasa Ny side: <center>[[Image:]]</center> <center>''Lærebok i jernbaneteknikk''</center> <center>'''''L521'''''</center> <center>Kapittel 4</center> <center>'''Stabilitet'''</center> <center>U...