Brukerbidrag av Yasa
Hopp til navigering
Hopp til søk
6. sep. 2011
- 14:086. sep. 2011 kl. 14:08 diff hist +7 N Fil:Fig531-511.png Rulling siste
- 14:086. sep. 2011 kl. 14:08 diff hist +13 N Fil:Fig531-510.png Skjevstilling siste
- 14:076. sep. 2011 kl. 14:07 diff hist +44 N Fil:Fig531-509.png Jernbaneverkets referanselinje for rettlinje siste
- 14:076. sep. 2011 kl. 14:07 diff hist +26 N Fil:Fig531-508.png Utvidet UIC-referanselinje siste
- 14:076. sep. 2011 kl. 14:07 diff hist +33 N Fil:Fig531-507.png Referanselinje for strømavtakere siste
- 14:066. sep. 2011 kl. 14:06 diff hist +36 N Fil:Fig531-506.png Referanselinje for vogner, nedre del siste
- 14:066. sep. 2011 kl. 14:06 diff hist +39 N Fil:Fig531-505.png Referanselinje for trekkraft, nedre del siste
- 14:066. sep. 2011 kl. 14:06 diff hist +43 N Fil:Fig531-504.png Referanselinje rundt skinnehode og spormidt siste
- 14:056. sep. 2011 kl. 14:05 diff hist +18 N Fil:Fig531-503.png UIC-referanselinje siste
- 14:056. sep. 2011 kl. 14:05 diff hist +45 N Fil:Fig531-502.png Koordinatsystemet for beskrivelse av profiler siste
- 14:056. sep. 2011 kl. 14:05 diff hist +18 N Fil:Fig531-501.png Begrensningslinjer siste
- 13:396. sep. 2011 kl. 13:39 diff hist 0 N Fil:Fig521-708.png Ingen redigeringsforklaring siste
- 13:396. sep. 2011 kl. 13:39 diff hist 0 N Fil:Fig521-706.png Ingen redigeringsforklaring siste
- 12:366. sep. 2011 kl. 12:36 diff hist +78 646 N Sporets trasé/Minste tverrsnitt og profiler Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ == Innledning== De første tog i Norge ble levert fra England og naturlig nok bygget etter engelske tegninger. Det samme var forholdet i andre europeiske land. Disse b...
5. sep. 2011
- 15:415. sep. 2011 kl. 15:41 diff hist +597 Underbygning/Snø Lastet opp figurene
- 14:385. sep. 2011 kl. 14:38 diff hist +18 N Fil:Fig521-713.png Snøoverbygg i tre siste
- 14:375. sep. 2011 kl. 14:37 diff hist +11 N Fil:Fig521-712.png Samleskjerm siste
- 14:375. sep. 2011 kl. 14:37 diff hist +41 N Fil:Fig521-711.png Fjerning av gjenstående jord-/fjellskalk siste
- 14:375. sep. 2011 kl. 14:37 diff hist +37 N Fil:Fig521-710.png Fonnreduksjon (H = høyde snøskjerm) siste
- 14:365. sep. 2011 kl. 14:36 diff hist +25 N Fil:Fig521-709.png Eksempel på skredsikring siste
- 14:355. sep. 2011 kl. 14:35 diff hist +49 N Fil:Fig521-707.png Forankring av snø ved hjelp av støtteforbygning siste
- 14:345. sep. 2011 kl. 14:34 diff hist +33 N Fil:Fig521-705.png Eksempel på plassering av trasé siste
- 14:335. sep. 2011 kl. 14:33 diff hist +14 N Fil:Fig521-704.png Utløpsområde siste
- 14:325. sep. 2011 kl. 14:32 diff hist +10 N Fil:Fig521-703.png Skredtyper siste
- 14:275. sep. 2011 kl. 14:27 diff hist +12 N Fil:Fig521-701.png Fonndannelse siste
- 14:255. sep. 2011 kl. 14:25 diff hist +29 155 N Underbygning/Snø Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ == Innledning== I Norge er det vinteren gjennom mer eller mindre snø langs de mange og lange banestrekningene. Snødekte landskaper kan være et vakkert skue ut av tog...
2. sep. 2011
- 12:562. sep. 2011 kl. 12:56 diff hist +143 Bruer/Spesielle hensyn Ingen redigeringsforklaring
- 12:292. sep. 2011 kl. 12:29 diff hist 0 Bruer/Generelt Ingen redigeringsforklaring
- 12:262. sep. 2011 kl. 12:26 diff hist −20 Bruer/Generelt Rette på figur nummerering
- 12:172. sep. 2011 kl. 12:17 diff hist −2 Tunnel/Vedlikehold av tunneler og fjellskjæringer Rette på figur nummerering
- 11:592. sep. 2011 kl. 11:59 diff hist −26 Tunnel/Trykk- og sugkrefter Rette på figur nummerering
- 11:422. sep. 2011 kl. 11:42 diff hist −7 Tunnel/Driving og stabilitetssikring Rettet på fig. numerering
- 11:312. sep. 2011 kl. 11:31 diff hist +180 Tunnel/Forundersøkelser Alle tabeller og formuler er tatt med
- 11:042. sep. 2011 kl. 11:04 diff hist +637 Tunnel/Utforming av tunnelprofiler Alle tabeller og formuler er tatt med
31. aug. 2011
- 13:1231. aug. 2011 kl. 13:12 diff hist +31 362 N Bruer/Inspeksjoner Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ == Innledning== I dette kapitlet foretas en beskrivelse av skadetyper på bruer og hvilke inspeksjoner og kontroller som er nødvendige for å avdekke de ulike skadene...
- 12:2831. aug. 2011 kl. 12:28 diff hist +64 N Fil:Fig523-408.png Stag til horisontal forankringsplate basert på tosidig friksjon siste
- 12:2831. aug. 2011 kl. 12:28 diff hist +57 N Fil:Fig523-407.png Stag til vertikal forankring basert på passivt jordtrykk siste
- 12:2731. aug. 2011 kl. 12:27 diff hist +19 N Fil:Fig523-405.png Optimal platelengde siste
- 12:2731. aug. 2011 kl. 12:27 diff hist +43 N Fil:Fig523-404.png Endemotstandsfaktoren NE for friksjonsplate siste
- 12:2631. aug. 2011 kl. 12:26 diff hist +40 N Fil:Fig523-402.png Jordtrykkskoeffisienter (aktiv - passiv) siste
- 12:2631. aug. 2011 kl. 12:26 diff hist +391 Bruer/Spesielle hensyn Ingen redigeringsforklaring
- 12:1331. aug. 2011 kl. 12:13 diff hist +16 654 N Bruer/Spesielle hensyn Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ == Innledning== Når ei jernbanebru skal konstrueres, er det ikke bare i samme utstrekning som for andre bruer trafikkbelastningen den skal bære, som bestemmer dens d...
- 12:1231. aug. 2011 kl. 12:12 diff hist +62 N Fil:Fig523-412.png Sporets motstand som funksjon av langsgående forskyvning, u. siste
- 12:1231. aug. 2011 kl. 12:12 diff hist +81 N Fil:Fig523-411.png Kurve som viser skinnespenninger forårsaket av temperaturvariasjoner i brudekket siste
- 12:1131. aug. 2011 kl. 12:11 diff hist +55 N Fil:Fig523-410.png Oppførsel av helsveist spor ved temperaturforandringer siste
- 12:1131. aug. 2011 kl. 12:11 diff hist +55 N Fil:Fig523-409.png Avlastnings-/friksjonsplate basert på ensidig friksjon siste
- 12:1031. aug. 2011 kl. 12:10 diff hist +43 N Fil:Fig523-406.png Plassering av kontinuerlige friksjonsplater siste
- 12:1031. aug. 2011 kl. 12:10 diff hist +37 N Fil:Fig523-403.png Friksjonsfaktor NF for friksjonsplate siste
- 12:0931. aug. 2011 kl. 12:09 diff hist +26 N Fil:Fig523-401.png Landkar med friksjonsplate siste
- 11:4531. aug. 2011 kl. 11:45 diff hist +16 217 N Bruer/Laster Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ == INNLEDNING== === Generelt=== En last defineres som en hver form for påvirkning som medfører spenninger eller tøyninger i konstruksjonen, for eksempel kraft eller ...
- 10:5231. aug. 2011 kl. 10:52 diff hist −1 Bruer/Generelt Lastet opp figurene
- 10:5131. aug. 2011 kl. 10:51 diff hist +49 N Fil:Fig523-207.png Tverrsnitt av stålkassebru i samvirke med betong siste
- 10:5031. aug. 2011 kl. 10:50 diff hist +28 N Fil:Fig523-206.png Bremsa bru på vestfoldbanen siste
- 10:5031. aug. 2011 kl. 10:50 diff hist +42 N Fil:Fig523-205.png Tverrsnitt av brutype for små spennvidder siste
- 10:5031. aug. 2011 kl. 10:50 diff hist +64 N Fil:Fig523-204.png Hvelvbru av stein (Bru over Skjærdalen nord for Tyristrand st.) siste
- 10:4931. aug. 2011 kl. 10:49 diff hist +24 N Fil:Fig523-203.png Undergang, Vestfoldbanen siste
- 10:4931. aug. 2011 kl. 10:49 diff hist +41 N Fil:Fig523-202.png Overgangsbru for fylkesveg, Vestfoldbanen siste
- 10:4831. aug. 2011 kl. 10:48 diff hist +42 N Fil:Fig523-201.png Hobøl viadukt, Østfoldbanen østre linje siste
- 10:4431. aug. 2011 kl. 10:44 diff hist +10 039 N Bruer/Generelt Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ == innledning== Jernbanebruer er alle bruer som bærer jernbanetrafikk. Ca 1 % av Jernbaneverkets linjenett går på bruer. Det finnes ca 2850 jernbanebruer i Norge (...
- 10:3431. aug. 2011 kl. 10:34 diff hist +4 Tunnel/Vedlikehold av tunneler og fjellskjæringer Lastet opp figuren
- 10:3131. aug. 2011 kl. 10:31 diff hist +62 N Fil:Fig522-601.png Ettermontering av fjel5lbolter fra korg montert på hjullaster siste
- 10:3131. aug. 2011 kl. 10:31 diff hist +14 559 N Tunnel/Vedlikehold av tunneler og fjellskjæringer Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ == Innledning== De fleste tunneler og fjellskjæringer i Norge er av eldre dato, og de representerer byggverk som vanligvis har en svært lang levetid. Likevel har de ...
- 09:1831. aug. 2011 kl. 09:18 diff hist +735 Tunnel/Trykk- og sugkrefter Lastet opp figurene og formler
- 08:3331. aug. 2011 kl. 08:33 diff hist +51 N Fil:Fig522-509.png Tverrforbindelser mellom to enkeltsporede tunneler. siste
- 08:3331. aug. 2011 kl. 08:33 diff hist +9 N Fil:Fig522-508.png Luftsjakt siste
- 08:3231. aug. 2011 kl. 08:32 diff hist +68 N Fil:Fig522-507.png Utvidet utgangsparti til venstre, perforert utgangsparti til høyre. siste
- 08:3231. aug. 2011 kl. 08:32 diff hist +45 N Fil:Fig522-506.png Perforert tunnelinngang, enkeltsporet tunnel. siste
- 08:3131. aug. 2011 kl. 08:31 diff hist +22 N Fil:Fig522-505.png Utvidet tunnelinngang. siste
- 08:3131. aug. 2011 kl. 08:31 diff hist +85 N Fil:Fig522-504.png Eksempel på målt differansetrykk over åpen kledning. X2 i 200 km/t i 89 m2 tunnel. siste
- 08:3131. aug. 2011 kl. 08:31 diff hist +56 N Fil:Fig522-503.png Maksimal lufthastighet i enkelt- og dobbeltsporet tunnel siste
- 08:3031. aug. 2011 kl. 08:30 diff hist +99 N Fil:Fig522-502.png Skjematisk tegning av luftstrømning rundt tog i tunnel. Pilene viser retning på luftstrømninger. siste
- 08:3031. aug. 2011 kl. 08:30 diff hist +47 N Fil:Fig522-501.png Typisk trykkforløp langs tog ved togpassering. siste
- 08:2931. aug. 2011 kl. 08:29 diff hist +34 679 N Tunnel/Trykk- og sugkrefter Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ == Innledning== Kravene til jernbanen går i retning av stadig reduserte reisetider og bedre komfort, og med Gardermobanen har Norge fått sin første høyhastighetsba...
30. aug. 2011
- 15:1430. aug. 2011 kl. 15:14 diff hist +342 Tunnel/Driving og stabilitetssikring Lastet opp figurene
- 15:0830. aug. 2011 kl. 15:08 diff hist +25 N Fil:Fig522-412.png Prinsippskisse forbolting siste
- 15:0730. aug. 2011 kl. 15:07 diff hist +76 N Fil:Fig522-411.png Forholdet mellom dimensjonerende frostmengde og krav til isolasjonstykkelse. siste
- 15:0730. aug. 2011 kl. 15:07 diff hist +39 N Fil:Fig522-410.png PE-skum påført sprøytebetong, detalj siste
- 15:0730. aug. 2011 kl. 15:07 diff hist +59 N Fil:Fig522-409.png Prinsipp for vann og frostsikring med armert sprøytebetong siste
- 15:0630. aug. 2011 kl. 15:06 diff hist +23 N Fil:Fig522-408.png Betongelementer, detalj siste
- 15:0630. aug. 2011 kl. 15:06 diff hist +53 N Fil:Fig522-407.png Prinsipp for vann og frostsikring med betongelementer siste
- 15:0630. aug. 2011 kl. 15:06 diff hist +26 N Fil:Fig522-406.png Eksempel på injisert sone siste
- 15:0530. aug. 2011 kl. 15:05 diff hist +32 N Fil:Fig522-405.png CT-bolten er en kombinasjonsbolt siste
- 15:0530. aug. 2011 kl. 15:05 diff hist +23 N Fil:Fig522-404.png Polyesterforankret bolt siste
- 15:0430. aug. 2011 kl. 15:04 diff hist +28 N Fil:Fig522-403.png Bergbrytingsprinsipp for TBM siste
- 15:0430. aug. 2011 kl. 15:04 diff hist +3 N Fil:Fig522-402.png TBM siste
- 15:0330. aug. 2011 kl. 15:03 diff hist +46 N Fil:Fig522-401.png Borrigg med tre borebommer og en bom med korg. siste
- 14:5530. aug. 2011 kl. 14:55 diff hist +29 907 N Tunnel/Driving og stabilitetssikring Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ == Innledning== Driving av jernbanetunneler avviker i utgangspunktet ikke vesentlig fra driving av tunneler for andre formål. Men det er mer komplisert å utføre ved...
- 14:3930. aug. 2011 kl. 14:39 diff hist +390 Tunnel/Forundersøkelser Lastet opp figurene
- 14:1330. aug. 2011 kl. 14:13 diff hist +16 N Fil:Fig522-308.png Avspente partier siste
- 14:1230. aug. 2011 kl. 14:12 diff hist +50 N Fil:Fig522-307.png Topografiske variasjoner i hovedspenningsretninger siste
- 14:1230. aug. 2011 kl. 14:12 diff hist +100 N Fil:Fig522-306.png Horisontalspenningsretninger og bergartsgrupper. Prekanbriske bergarter er eldst, og siluriske yngst siste
- 14:1230. aug. 2011 kl. 14:12 diff hist +34 N Fil:Fig522-305.png Prinsippskisse refraksjonsseismikk siste
- 14:1130. aug. 2011 kl. 14:11 diff hist +31 N Fil:Fig522-304.png Vanlig profilering med georadar siste
- 14:1130. aug. 2011 kl. 14:11 diff hist +46 N Fil:Fig522-303.png Plastiske soner vist i Endelig Element Metoden siste
- 14:1130. aug. 2011 kl. 14:11 diff hist +54 N Fil:Fig522-302.png Klassifisering av bergmassekvalitet etter RMR-systemet siste
- 14:1030. aug. 2011 kl. 14:10 diff hist +31 N Fil:Fig522-301.png Klassifisering etter Q-systemet siste
- 14:0130. aug. 2011 kl. 14:01 diff hist +23 794 N Tunnel/Forundersøkelser Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ == Innledning== Ingeniørgeologiske forundersøkelser ved tunnelprosjekter er et punkt på budsjettet som ofte har blitt minimalisert fordi bergartene i Norge stort s...
- 13:5130. aug. 2011 kl. 13:51 diff hist +291 Tunnel/Utforming av tunnelprofiler Lastet opp figurene
- 13:4330. aug. 2011 kl. 13:43 diff hist +21 500 N Tunnel/Utforming av tunnelprofiler Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ ==Innledning/historikk== I dette kapitlet skal vi se nærmere på hvilke faktorer som vil være bestemmende ved utforming av et tunnelprofil. I kapitlet oppsummeres d...
- 13:3730. aug. 2011 kl. 13:37 diff hist +53 N Fil:Fig522-210.png Fullprofilboret tunnelprofil med indre diameter 8,5 m siste
- 13:3730. aug. 2011 kl. 13:37 diff hist +70 N Fil:Fig522-209.png Ballastprofil for dobbeltspor i tunnel og skjæring på hardt underlag siste
- 13:3730. aug. 2011 kl. 13:37 diff hist +111 N Fil:Fig522-208.png Sammenheng mellom normalprofil og teoretisk sprengningsprofil. Eksempel fra dobbeltsporet tunnel på rettlinje. siste
- 13:3630. aug. 2011 kl. 13:36 diff hist +32 N Fil:Fig522-207.png Normalprofil tunnel, dobbeltspor siste
- 13:3630. aug. 2011 kl. 13:36 diff hist +31 N Fil:Fig522-206.png Normalprofil tunnel, enkeltspor siste
- 13:3530. aug. 2011 kl. 13:35 diff hist +29 N Fil:Fig522-205.png Tunnelutligger Ferrer og Frei siste
- 13:3530. aug. 2011 kl. 13:35 diff hist +77 N Fil:Fig522-204.png Fritt profil for strømavtaker og minste tverrsnitt E i eksisterende tunneler siste
- 13:3430. aug. 2011 kl. 13:34 diff hist +11 N Fil:Fig522-203.png Kurveutslag siste
- 13:3430. aug. 2011 kl. 13:34 diff hist +31 N Fil:Fig522-202.png Minste tverrsnitt for nye baner siste
- 13:3430. aug. 2011 kl. 13:34 diff hist +40 N Fil:Fig522-201.png Minste tverrsnitt for eksisterende baner siste
- 13:0830. aug. 2011 kl. 13:08 diff hist +29 Tunnel/Forord Figur 1 er tatt med siste
- 13:0730. aug. 2011 kl. 13:07 diff hist +28 N Fil:Fig522-101.png Jernbaneverkets lærebøker. siste
- 13:0230. aug. 2011 kl. 13:02 diff hist +4 094 N Tunnel/Forord Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ ==Hensikt og omfang== Jernbaneverkets lærebøker omfatter en samling og oppdatering av tidligere utarbeidet læremateriell for ulike kurs og seminarer innen jernbanet...
- 12:4230. aug. 2011 kl. 12:42 diff hist +535 Underbygning/Drenering Alle tabeller og formuler er tatt med
29. aug. 2011
- 14:2629. aug. 2011 kl. 14:26 diff hist +21 Underbygning/Drenering Kapittel nummerering
- 14:2329. aug. 2011 kl. 14:23 diff hist +21 Underbygning/Stabilitet Kapittel nummerering
- 14:2229. aug. 2011 kl. 14:22 diff hist +21 Underbygning/Setninger Kapittel nummerering
27. aug. 2011
- 14:4327. aug. 2011 kl. 14:43 diff hist +181 Underbygning/Drenering andre utkast
- 14:1827. aug. 2011 kl. 14:18 diff hist +5 633 Underbygning/Frost Alle tabeller og formuler er tatt med
- 09:5727. aug. 2011 kl. 09:57 diff hist −1 m Underbygning/Frost →Mekanismer for frysing og teledannelse i jord
- 09:5627. aug. 2011 kl. 09:56 diff hist +5 m Underbygning/Frost →Teledannelse i jordmaterialer
- 09:3827. aug. 2011 kl. 09:38 diff hist +1 446 Underbygning/Stabilitet Alle tabeller og formuler er tatt med
26. aug. 2011
- 14:3926. aug. 2011 kl. 14:39 diff hist +3 553 Underbygning/Stabilitet Tabeller og formler utkast 2
25. aug. 2011
- 14:4725. aug. 2011 kl. 14:47 diff hist −1 112 Underbygning/Stabilitet Lastet opp figurene
- 14:3425. aug. 2011 kl. 14:34 diff hist +52 N Fil:Fig521 0409.png Dimensjonerende linjelast ved dobbeltsporet jernbane siste
- 14:3425. aug. 2011 kl. 14:34 diff hist +51 N Fil:Fig521 0408.png Dimensjonerende linjelast for enkeltsporet jernbane siste
- 14:2525. aug. 2011 kl. 14:25 diff hist +377 Underbygning/Drenering Lastet opp figurene
- 14:1725. aug. 2011 kl. 14:17 diff hist +35 N Fil:Fig521-813.png Forlengelse med spunt og ståldekke siste
- 14:1725. aug. 2011 kl. 14:17 diff hist +35 N Fil:Fig521-812.png Forlengelse med korrugert stålrør siste
- 14:1725. aug. 2011 kl. 14:17 diff hist +38 N Fil:Fig521-811.png Forlengelse med innstikksrør av plast siste
- 14:1625. aug. 2011 kl. 14:16 diff hist +26 N Fil:Fig521-810.png Forlengelse med betongrør siste
- 14:1625. aug. 2011 kl. 14:16 diff hist +66 N Fil:Fig521-809.png Fundamentering av stikkrenne med D < 1,0 m på middels fast grunn. siste
- 14:1525. aug. 2011 kl. 14:15 diff hist +10 N Fil:Fig521-808.png Stikkrenne siste
- 14:1525. aug. 2011 kl. 14:15 diff hist +29 N Fil:Fig521-807.png Lukket drenering langs sporet siste
- 14:1525. aug. 2011 kl. 14:15 diff hist +18 N Fil:Fig521-806.png Lukket linjegrøft siste
- 14:1425. aug. 2011 kl. 14:14 diff hist +17 N Fil:Fig521-805.png Åpen linjegrøft siste
- 14:1425. aug. 2011 kl. 14:14 diff hist +29 N Fil:Fig521-804.png Frostfritt fundamentert renne siste
- 14:1425. aug. 2011 kl. 14:14 diff hist +25 N Fil:Fig521-803.png Terreng-/skråningsgrøft siste
- 14:1325. aug. 2011 kl. 14:13 diff hist +74 N Fil:Fig521-802.png Nedbørsintensitet - konsentrasjonstid - returperiode (Vassdragshåndboka) siste
- 14:1325. aug. 2011 kl. 14:13 diff hist +43 N Fil:Fig521-801.png Konsentrasjonstid, tc (Vassdragshåndboka) siste
- 13:3925. aug. 2011 kl. 13:39 diff hist +566 Underbygning/Frost Lastet opp figurene
- 13:2925. aug. 2011 kl. 13:29 diff hist +65 N Fil:Fig521-606-2.png Diagrammer for Watzingers tall Wt og varmestrømmotstand Rmax - 2 siste
- 13:2325. aug. 2011 kl. 13:23 diff hist +45 N Fil:Fig521-617.png Etterisolering med XPS-plater. Prinsippskisse siste
- 13:2325. aug. 2011 kl. 13:23 diff hist +49 N Fil:Fig521-616.png Tykkelse av gruslag under 100 mm isolasjonsplater siste
- 13:2325. aug. 2011 kl. 13:23 diff hist +48 N Fil:Fig521-615.png Tykkelse av gruslag under 60 mm isolasjonsplater siste
- 13:2225. aug. 2011 kl. 13:22 diff hist +25 N Fil:Fig521-614.png Sperresjikt av plastfolie siste
- 13:2225. aug. 2011 kl. 13:22 diff hist 0 Fil:Fig521-613.png last opp en ny versjon av «Fil:Fig521-613.png»: imensjoneringskurve for total tykkelse av forsterknings- og frostsikringslag av sprengstein siste
- 13:2125. aug. 2011 kl. 13:21 diff hist 0 Fil:Fig521-611.png last opp en ny versjon av «Fil:Fig521-611.png»: Dimensjoneringskurver for total tykkelse, z, av forsterknings- og frostsikringslag av grus siste
- 13:2025. aug. 2011 kl. 13:20 diff hist 0 Fil:Fig521-612.png last opp en ny versjon av «Fil:Fig521-612.png»: Dimensjoneringskurver for frostsikringslag av grus, i tillegg til 700 mm forsterkningslag med sprengstein siste
- 13:1925. aug. 2011 kl. 13:19 diff hist +90 N Fil:Fig521-611.png Dimensjoneringskurver for total tykkelse, z, av forsterknings- og frostsikringslag av grus
- 13:1925. aug. 2011 kl. 13:19 diff hist +30 N Fil:Fig521-610.png Maksimale frostmengder i Norge siste
- 13:1825. aug. 2011 kl. 13:18 diff hist +110 N Fil:Fig521-609.png Prinsipp for måling av varmetap med både varmeledning og bidrag fra tetthetsdrevet konveksjon i plateapparat siste
- 13:1525. aug. 2011 kl. 13:15 diff hist 0 Fil:Fig521-608.png last opp en ny versjon av «Fil:Fig521-608.png»: Ny oppdatert figur siste
- 13:1325. aug. 2011 kl. 13:13 diff hist +130 N Fil:Fig521-608.png Prinsipp for måling av varmeledningsevne ved stasjonær varmestrøm i plateapparat (dvs. måling av varmeledning uten konveksjon)
- 13:1225. aug. 2011 kl. 13:12 diff hist +60 N Fil:Fig521-607.png Plateapparat for måling av varmeledningsevne i steinfylling siste
- 13:1225. aug. 2011 kl. 13:12 diff hist +65 N Fil:Fig521-606-3.png Diagrammer for Watzingers tall Wt og varmestrømmotstand Rmax - 3 siste
- 13:1125. aug. 2011 kl. 13:11 diff hist +65 N Fil:Fig521-613.png Diagrammer for Watzingers tall Wt og varmestrømmotstand Rmax - 3
- 13:1125. aug. 2011 kl. 13:11 diff hist +65 N Fil:Fig521-612.png Diagrammer for Watzingers tall Wt og varmestrømmotstand Rmax - 2
- 13:1125. aug. 2011 kl. 13:11 diff hist +65 N Fil:Fig521-606-1.png Diagrammer for Watzingers tall Wt og varmestrømmotstand Rmax - 1 siste
- 13:1025. aug. 2011 kl. 13:10 diff hist +34 N Fil:Fig521-605.png Varmestrømmotstand i lagene 1 - 3 siste
- 13:0925. aug. 2011 kl. 13:09 diff hist +54 N Fil:Fig521-604.png Varmebalanse ved frysefronten over et lite tidsrom Δt siste
- 13:0925. aug. 2011 kl. 13:09 diff hist +27 N Fil:Fig521-603.png Varmestrøm gjennom en vegg siste
- 13:0825. aug. 2011 kl. 13:08 diff hist +28 N Fil:Fig521-602.png Kapillær stigehøyde i jord siste
- 13:0825. aug. 2011 kl. 13:08 diff hist +92 N Fil:Fig521-601.png Eksempler på kornfordelingskurver for jordmaterialer innen de enkelte telefarlighetsgrupper siste
- 12:3025. aug. 2011 kl. 12:30 diff hist +33 822 N Underbygning/Drenering Ny side: == Dreneringens hensikt og funksjon == === Generelt === Dreneringen skal samle opp og lede bort overflatevann samle opp og lede bort vann i grunnen Dette gjøres for å sikre banelege...
- 12:1725. aug. 2011 kl. 12:17 diff hist +58 339 N Underbygning/Frost Ny side: == Innledning == Telehiv med tilhørende hastighetsnedsettelser og forsinkelser i togtrafikken er et velkjent problem. Jernbanen har slitt med dette gjennom alle år, og vesentlige tiltak ...
- 11:4925. aug. 2011 kl. 11:49 diff hist +1 119 Underbygning/Setninger Inkludert alle tabeller
- 09:1925. aug. 2011 kl. 09:19 diff hist +1 167 Underbygning/Setninger Ingen redigeringsforklaring
- 08:1525. aug. 2011 kl. 08:15 diff hist +49 N Fil:Fig521-313.svg Tøyning-dybde-diagram til beregning av setninger
- 07:5025. aug. 2011 kl. 07:50 diff hist +198 N Fil:Fig521-317.png Lengst mulig liggetid av fyllinger bør utnyttes som setningsreduserende tiltak så langt som råd. (Figuren illustrerer hvordan typisk setningsutvikling i tidlig driftsfase avhenger av liggetiden). siste
- 07:5025. aug. 2011 kl. 07:50 diff hist +126 N Fil:Fig521-316.png Økte bygge- og vedlikeholdskostnader på banestrekninger med setningsproblemer avhengig av tillatte setninger. Prinsippfigur. siste
- 07:4925. aug. 2011 kl. 07:49 diff hist +31 N Fil:Fig521-315.png Dypdrenering med vertikale dren siste
- 07:4925. aug. 2011 kl. 07:49 diff hist +52 N Fil:Fig521-314.png Ideelt setningsforløp for fylling med forbelastning siste
- 07:4325. aug. 2011 kl. 07:43 diff hist +61 N Fil:Fig521-312.png Primærsetning som funksjon av tid, for Cv = 10 og 20 m2/år. siste
- 07:4325. aug. 2011 kl. 07:43 diff hist +85 N Fil:Fig521-311.png Effektivspenning før pålasting, effektivspenningsendring og tøyning-dybde-diagram. siste
- 07:4325. aug. 2011 kl. 07:43 diff hist +32 N Fil:Fig521-310.png Fylling og ekvivalent stripelast siste
- 07:4225. aug. 2011 kl. 07:42 diff hist +93 N Fil:Fig521-309.png Arbeidsgang ved beregning av setninger. Setningene tilsvarer arealet under tøyningskurvene. siste
- 07:4225. aug. 2011 kl. 07:42 diff hist +46 N Fil:Fig521-308.png Resultater fra ødometerforsøk, med tolkning. siste
- 07:4125. aug. 2011 kl. 07:41 diff hist +110 N Fil:Fig521-307.png Endring i effektiv vertikalspenning, z', i grunnen, - og resulterende tøyninger i et jordelement på dyp z siste
- 07:4125. aug. 2011 kl. 07:41 diff hist +110 N Fil:Fig521-306.png Endring i effektiv vertikalspenning, z', i grunnen, - og resulterende tøyninger i et jordelement på dyp z siste
- 07:4125. aug. 2011 kl. 07:41 diff hist +191 N Fil:Fig521-305.png Spenningsfordeling for overflatebelastning, tilpasset jordarten sine egenskaper. B = fundamentbredde, L = fundamentlengde, Δz = tilleggsspenning på dybde z, q = stripelast på grunnen siste
- 07:4025. aug. 2011 kl. 07:40 diff hist +55 N Fil:Fig521-304.png Spenningsendringer under stripelast – problemstilling siste
- 07:4025. aug. 2011 kl. 07:40 diff hist +36 N Fil:Fig521-303.png Beregning av stripelast pga. fylling siste
- 07:3925. aug. 2011 kl. 07:39 diff hist +53 N Fil:Fig521-302.png Modultall m, og spenningseksponent a, for norsk leire siste
- 07:3925. aug. 2011 kl. 07:39 diff hist +87 N Fil:Fig521-301.png Modul, M, som funksjon av effektivspenning for forskjellige jordarter, prinsipp-skisse. siste
24. aug. 2011
- 16:1724. aug. 2011 kl. 16:17 diff hist +48 941 N Underbygning/Setninger Ny side: == Setninger som problem for jernbaneanlegg == === Hvorfor oppstår setninger === Ved bygging på bløt grunn vil det oppstå setninger som følge av økte belastninger. Setninger i bløt...
- 09:1124. aug. 2011 kl. 09:11 diff hist −509 Underbygning/Banelegeme Ingen redigeringsforklaring
22. aug. 2011
- 14:0822. aug. 2011 kl. 14:08 diff hist +917 Underbygning/Stabilitet Ingen redigeringsforklaring
- 13:5322. aug. 2011 kl. 13:53 diff hist +66 N Fil:Fig521 0430.png Undersøkelser/boringer under fylling (eksempel fra Østfoldbanen) siste
- 13:4922. aug. 2011 kl. 13:49 diff hist +17 N Fil:Fig521 0429.png Såleforsterkning siste
- 13:3722. aug. 2011 kl. 13:37 diff hist +43 N Fil:Fig521 0427.png Prinsippskisse: oppbygging av lett fylling. siste
- 13:3722. aug. 2011 kl. 13:37 diff hist +29 N Fil:Fig521 0426.png Terrassering og skjærsirkler siste
- 13:3722. aug. 2011 kl. 13:37 diff hist +36 N Fil:Fig521 0425.png Prinsipp for utlegging av motfylling siste
- 13:3622. aug. 2011 kl. 13:36 diff hist +12 N Fil:Fig521 0424.png Dypdrenering siste
- 13:3622. aug. 2011 kl. 13:36 diff hist +35 N Fil:Fig521 0423.png Setningsutvikling med forbelastning siste
- 13:3522. aug. 2011 kl. 13:35 diff hist +42 N Fil:Fig521 0422.png Stabilisering av spuntegrop med k/s-pæler siste
- 13:3522. aug. 2011 kl. 13:35 diff hist +24 N Fil:Fig521 0421.png Mønstre for k/s-pæling siste
- 13:3522. aug. 2011 kl. 13:35 diff hist +21 N Fil:Fig521 0420.png Pæling under fylling siste
- 13:3422. aug. 2011 kl. 13:34 diff hist +15 N Fil:Fig521 0419.png Masseutskifting siste
- 13:3322. aug. 2011 kl. 13:33 diff hist +29 N Fil:Fig521 0418.png Masseutskifting under fylling siste
- 13:3322. aug. 2011 kl. 13:33 diff hist +35 N Fil:Fig521 0417.png Eksempler på stabiliserende tiltak siste
- 13:3222. aug. 2011 kl. 13:32 diff hist +60 N Fil:Fig521 0416.png Effektivspenningsanalyse og resultater for flere glideflater siste
- 13:3222. aug. 2011 kl. 13:32 diff hist +79 N Fil:Fig521 0415.png Eksempel på Su-analyse, sirkulærsylindrisk glidesnitt og inndeling i lameller siste
- 13:3122. aug. 2011 kl. 13:31 diff hist +74 N Fil:Fig521 0414.png Prinsippskisse, beregning av stabilitet ved sirkulærsylindrisk glideflate siste
- 13:3122. aug. 2011 kl. 13:31 diff hist +50 N Fil:Fig521 0413.png Diagrammer, Janbus direktemetode for a- f -analyse siste
- 13:3022. aug. 2011 kl. 13:30 diff hist +47 N Fil:Fig521 0412.png Diagrammer, Janbus direktemetode for Su-analyse siste
- 13:3022. aug. 2011 kl. 13:30 diff hist +52 N Fil:Fig521 0411.png Eksempel direktemetoden, totalspenningsanalysen (Su) siste
- 13:3022. aug. 2011 kl. 13:30 diff hist +49 N Fil:Fig521 0410.png Fyllingsvekt fordelt som last på tenkt fundament siste
- 13:2922. aug. 2011 kl. 13:29 diff hist +58 N Fil:Fig521 0407.png Jordmodell for effektive spenninger (drenert skjærstyrke) siste
- 13:2822. aug. 2011 kl. 13:28 diff hist +21 N Fil:Fig521 0406.png Udrenert skjærstyrke siste
- 13:2822. aug. 2011 kl. 13:28 diff hist +25 N Fil:Fig521 0405.png Effektivspenninger i jord siste
- 13:2822. aug. 2011 kl. 13:28 diff hist +22 N Fil:Fig521 0404.png Totalspenninger i jord siste
- 13:2722. aug. 2011 kl. 13:27 diff hist +17 N Fil:Fig521 0403.png Typisk jordprofil siste
- 13:2622. aug. 2011 kl. 13:26 diff hist +29 N Fil:Fig521 0402.png Andel utnyttet skjærspenning siste
- 13:2622. aug. 2011 kl. 13:26 diff hist 0 Fil:Fig521 0401.png last opp en ny versjon av «Fil:Fig521 0401.png»: Skjærspenning langs en glideflate siste
- 13:2322. aug. 2011 kl. 13:23 diff hist +53 225 N Underbygning/Stabilitet Ny side: == INNLEDNING == Et av flere mål under planlegging av nye jernbanestrekninger bør være å minimalisere terrenginngrepene, dvs. at fyllinger og skjæringer gjøres så små som mulig. De...
- 12:4222. aug. 2011 kl. 12:42 diff hist +525 Underbygning/Banelegeme Ingen redigeringsforklaring
- 12:3522. aug. 2011 kl. 12:35 diff hist 0 Fil:Fig521-217.png last opp en ny versjon av «Fil:L521-217.png»: Nytt figur betegnelse
- 12:3422. aug. 2011 kl. 12:34 diff hist 0 Fil:Fig521-217.png last opp en ny versjon av «Fil:L521-217.png»: Nytt figur betegnelse
- 12:3022. aug. 2011 kl. 12:30 diff hist +29 N Fil:Fig521-210.png Prinsippskisse av lettfylling siste
- 12:2922. aug. 2011 kl. 12:29 diff hist +60 N Fil:Fig521-207.png Erfaringsområde for kornfordeling av leire til vegfyllinger siste
- 12:2822. aug. 2011 kl. 12:28 diff hist +35 N Fil:Fig521-209.png Anbefalt tverrprofil av leirfylling siste
- 12:2422. aug. 2011 kl. 12:24 diff hist 0 Fil:Fig521-204.png last opp en ny versjon av «Fil:Fig521-204.png»: Fikse resolusjonen siste
- 12:1322. aug. 2011 kl. 12:13 diff hist +62 Underbygning/Banelegeme →Jernbanen som system
- 11:5822. aug. 2011 kl. 11:58 diff hist +41 N Fil:Fig521-219.png Åpen grøft erstattes med rør og kummer siste
- 11:5822. aug. 2011 kl. 11:58 diff hist +44 N Fil:Fig521-217.png Åpen grøft beholdes, forstøtninger brukes
- 11:5722. aug. 2011 kl. 11:57 diff hist 0 Fil:Fig521-218.png last opp en ny versjon av «Fil:Fig521-218.png»: Åpen grøft med forankret betongmur siste
- 11:5722. aug. 2011 kl. 11:57 diff hist +36 N Fil:Fig521-218.png Åpen grøft med forankret betongmur
- 11:3922. aug. 2011 kl. 11:39 diff hist +41 N Fil:Fig521-216.png Åpen grøft erstattes av rør med kummer siste
- 11:3822. aug. 2011 kl. 11:38 diff hist +31 N Fil:Fig521-215.png Fjellskråning med fanggrøfter siste
- 11:3822. aug. 2011 kl. 11:38 diff hist +47 N Fil:Fig521-214.png Tilpasning av skjæringshelning til sprekkeplan siste
- 11:3822. aug. 2011 kl. 11:38 diff hist +27 N Fil:Fig521-213.png Forsterkning av fyllingsfot siste
- 11:3722. aug. 2011 kl. 11:37 diff hist +42 N Fil:Fig521-212.png Minimumskrav til planering av utfylt masse siste
- 11:3622. aug. 2011 kl. 11:36 diff hist +56 N Fil:Fig521-211.png Prinsippskisse for bruk av EPS-blokker i jernbanefylling siste
- 11:3622. aug. 2011 kl. 11:36 diff hist +53 N Fil:Fig521-208.png Prinsippskisse av leirfylling med sandlag og sanddren siste
- 11:3522. aug. 2011 kl. 11:35 diff hist +17 N Fil:Fig521-206.png Kabelfritt profil siste
- 11:3422. aug. 2011 kl. 11:34 diff hist +29 N Fil:Fig521-205.png Ballastprofil for dobbeltspor siste
- 11:3422. aug. 2011 kl. 11:34 diff hist +62 N Fil:Fig521-204.png Prinsippskisse for oppbygging av jernbanefylling og -skjæring
- 11:3322. aug. 2011 kl. 11:33 diff hist +22 N Fil:Fig521-203.png Lastfordelingsprinsipp siste
- 11:3322. aug. 2011 kl. 11:33 diff hist +113 N Fil:Fig521-202.png Prinsippskisse på elementer som må harmoniseres ved prosjektering og utbygging av høyhastighets jernbaneanlegg siste
- 11:2822. aug. 2011 kl. 11:28 diff hist +72 N Fil:Fig521-201.png Et moderne jernbaneanlegg kan sammenlignes med et system i seriestruktur siste
- 10:2522. aug. 2011 kl. 10:25 diff hist +46 915 N Underbygning/Banelegeme Ny side: == Innledning == Dette kapitlet beskriver oppbygging og dimensjoneringsprinsipper for banelegemet. Banelegemet er betegnelsen på jernbanens forsterknings- og frostsikringslag, fyllinger o...
- 09:2222. aug. 2011 kl. 09:22 diff hist +28 N Fil:Fig521-101.png Jernbaneverkets lærebøker. siste
- 09:1022. aug. 2011 kl. 09:10 diff hist +42 N Spor/Underbygning flyttet Spor/Underbygning til Spor/Underbygning/Forord: Feil navn. siste
- 09:1022. aug. 2011 kl. 09:10 diff hist 0 m Spor/Underbygning/Forord flyttet Spor/Underbygning til Spor/Underbygning/Forord: Feil navn. siste
- 09:0422. aug. 2011 kl. 09:04 diff hist +34 N Fil:Fig521 0401.png Skjærspenning langs en glideflate
- 08:5922. aug. 2011 kl. 08:59 diff hist +4 092 N Spor/Underbygning/Forord Ny side: Jernbaneverkets lærebøker omfatter en samling og oppdatering av tidligere utarbeidet læremateriell for ulike kurs og seminarer innen jernbanetekniske emner. Blant disse nevnes Nordisk Ba...
19. aug. 2011
- 07:4219. aug. 2011 kl. 07:42 diff hist −46 Test yasa →HVA ER STABILITET siste
- 07:4119. aug. 2011 kl. 07:41 diff hist −50 Test yasa →INNLEDNING
- 07:4119. aug. 2011 kl. 07:41 diff hist −1 852 Test yasa Ingen redigeringsforklaring
- 07:4019. aug. 2011 kl. 07:40 diff hist +95 479 N Test yasa Ny side: <center>[[Image:]]</center> <center>''Lærebok i jernbaneteknikk''</center> <center>'''''L521'''''</center> <center>Kapittel 4</center> <center>'''Stabilitet'''</center> <center>U...