Sandkasse hakon: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 21: Linje 21:
=== Horisontalkurvatur ===
=== Horisontalkurvatur ===
Horisontalkurvaturen er på mange måter selve grunnlaget for tillatt hastighet. Basert på radius, overhøyde og lengde i sirkel- og overgangskurver, kan det beregnes en teoretisk hastighet ved bruk av parametre som definert i [https://trv.banenor.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporets_tras%C3%A9#Horisontaltras.C3.A9 Horisontaltrasé]. Det må beregnes en teoretisk hastighet for hvert ''element'' på den aktuelle strekningen; et element kan være en rettlinje, en sirkelkurve eller en overgangskurve.
Horisontalkurvaturen er på mange måter selve grunnlaget for tillatt hastighet. Basert på radius, overhøyde og lengde i sirkel- og overgangskurver, kan det beregnes en teoretisk hastighet ved bruk av parametre som definert i [https://trv.banenor.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporets_tras%C3%A9#Horisontaltras.C3.A9 Horisontaltrasé]. Det må beregnes en teoretisk hastighet for hvert ''element'' på den aktuelle strekningen; et element kan være en rettlinje, en sirkelkurve eller en overgangskurve.
=== Fastpunkter ===
Fastpunkter i sporet kan være en begrensende faktor, avhengig av togkategori og plassering. Trasé gjennom kurveveksler og bruer uten ballast kan føre til skjerpede grenseverdier (se [https://trv.banenor.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporets_tras%C3%A9#Horisontaltras.C3.A9 Horisontaltrasé]), og effekten kan være en lavere hastighet enn hva som ville vært tilfellet uten fastpunkt i sporet.
=== Vertikalkurvatur ===
Vertikalkurvaturen styrer i langt mindre grad hvilke hastigheter som tillates

Sideversjonen fra 30. okt. 2020 kl. 08:53

Hastigheter, veileder

Hensikt

Denne veilederen er ment å være et hjelpemiddel som kan benyttes ved prosjektering av hastigheter. Ved å følge retningslinjene som er oppgitt her, sikres det at det resulterende hastighetsprofilet er i tråd med allerede eksisterende hastighetsprofiler. Bla, bla, bla

Hastigheter, beregningsgrunnlag

Det er flere faktorer som må tas hensyn til når hastigheten over en strekning skal vurderes. Punktlisten som følger kan i så måte fungere som en sjekkliste.
Forhold som påvirker tillatt hastighet, er:

  • Horisontalkurvatur
  • Vertikalkurvatur
  • Kontaktledningsanlegg
  • Overbygningsklasse
  • Planoverganger uten teknisk sikring
  • Fastpunkter
  • Signalanlegg
  • Stasjonsgrenser
  • Sporveksler
  • Rasfarlige strekninger
  • Diverse lokale forhold som krever tilpasset hastighet

Horisontalkurvatur

Horisontalkurvaturen er på mange måter selve grunnlaget for tillatt hastighet. Basert på radius, overhøyde og lengde i sirkel- og overgangskurver, kan det beregnes en teoretisk hastighet ved bruk av parametre som definert i Horisontaltrasé. Det må beregnes en teoretisk hastighet for hvert element på den aktuelle strekningen; et element kan være en rettlinje, en sirkelkurve eller en overgangskurve.

Fastpunkter

Fastpunkter i sporet kan være en begrensende faktor, avhengig av togkategori og plassering. Trasé gjennom kurveveksler og bruer uten ballast kan føre til skjerpede grenseverdier (se Horisontaltrasé), og effekten kan være en lavere hastighet enn hva som ville vært tilfellet uten fastpunkt i sporet.


Vertikalkurvatur

Vertikalkurvaturen styrer i langt mindre grad hvilke hastigheter som tillates