Sandkasse hakon: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 2: Linje 2:


== Hensikt ==
== Hensikt ==
Denne veilederen er ment å være et hjelpemiddel som kan benyttes ved prosjektering av hastigheter. Ved å følge retningslinjene som er oppgitt her, sikres det at det resulterende hastighetsprofilet er i tråd med allerede eksisterende hastighetsprofiler.  
Denne veilederen er ment å være et hjelpemiddel som kan benyttes ved prosjektering av hastigheter. Ved å følge retningslinjene som er oppgitt her, sikres det at det resulterende hastighetsprofilet er i tråd med allerede eksisterende hastighetsprofiler. Bla, bla, bla


=== Mer bla bla bla ===
== Hastigheter, beregningsgrunnlag ==
Det er flere faktorer som må vurderes i utarbeidelsen av hastighetsprofiler. Forhold som påvirker tillatt hastighet, er:
• Horisontalkurvatur
• Vertikalkurvatur
• Kontaktledningsanlegg
• Overbygningsklasse
• Planoverganger uten teknisk sikring
• Fastpunkter
• Signal/stasjonsgrenser
• Rasfarlige strekninger
• Diverse lokale forhold som krever tilpasset hastighet

Sideversjonen fra 30. okt. 2020 kl. 08:32

Hastigheter veileder

Hensikt

Denne veilederen er ment å være et hjelpemiddel som kan benyttes ved prosjektering av hastigheter. Ved å følge retningslinjene som er oppgitt her, sikres det at det resulterende hastighetsprofilet er i tråd med allerede eksisterende hastighetsprofiler. Bla, bla, bla

Hastigheter, beregningsgrunnlag

Det er flere faktorer som må vurderes i utarbeidelsen av hastighetsprofiler. Forhold som påvirker tillatt hastighet, er: • Horisontalkurvatur • Vertikalkurvatur • Kontaktledningsanlegg • Overbygningsklasse • Planoverganger uten teknisk sikring • Fastpunkter • Signal/stasjonsgrenser • Rasfarlige strekninger • Diverse lokale forhold som krever tilpasset hastighet