|
|
(7 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist) |
Linje 1: |
Linje 1: |
− | == Relébaserte sikringsanlegg ==
| + | Dette er en test. |
− | '''''Sikkerhetsrelé'''''
| |
− | | |
− | Relébaserte sikringsanlegg er i hovedsak bygd opp ved hjelp av sikkerhetsreléer. Med sikkerhetsreléer menes det reléer som ved en feil vil gÃ¥ til en definert tilstand. Det er hovedsakelig benyttet DSI-reléer som trekker til ved at en elektromagnetisk spole blir tilført spenning. NÃ¥r spenningen bortfaller, faller reléet av ved hjelp av tyngdekraften. Figur .1 viser et frontsnitt for et 6-kontakters DSI-relé i avfalt stilling.
| |
− | | |
− | | |
− | [[Image:]]''Figur 2.16 kontakters relé, 4 forkontakter og 2 bakkontakter''
| |
− | | |
− | | |
− | '''''Forriglingstabell'''''Disse reléene koples sammen i kretser (forrigling) pÃ¥ en slik mÃ¥te at dersom en feil skulle oppstÃ¥, vil sikringsanlegget gÃ¥ til en sikker tilstand. Kravene til hvordan signalene skal kunne stilles med hensyn til sikker togkjøring, beskrives i en â€forriglingstabellâ€. Denne tabellen blir bygd opp etter krav beskrevet i teknisk regelverk.
| |
− | | |
− | | |
− | '''''Redusert kjøretillatelse'''''NÃ¥r vi sier at sikringsanlegget skal gÃ¥ til sikker tilstand, betyr ikke det nødvendigvis at alle signaler skal gÃ¥ i â€stoppâ€. Det kan ogsÃ¥ gi redusert kjøretillatelse ved at signalbildene endrer seg slik at lokfører mÃ¥ redusere hastigheten. Relébaserte sikringsanlegg er beskrevet i kapitlene som omhandler NSI-63, NSB-77, NSB-78, NSB-84, og NSB-87.
| |
− | | |
− | | |
− | == Moderne elektroniske sikringsanlegg ==
| |
− | '''''PLS og industridatamaskiner'''''Moderne sikringsanlegg benytter vanligvis ikke sikkerhetsreléer av typen DSI. Man bygger heller opp sikringsanleggene ved hjelp av PLS eller industridatamaskiner.
| |
− | | |
− | | |
− | Ved PLS-basert sikringsanlegg styres signaler og sporveksler etc ved hjelp av spesielle relékort i PLS-ene. Disse kortene har imidlertid innebygde sikkerhetsreléer. PLS-baserte sikringsanlegg er beskrevet i kapitel 9 som omhandler NSB-94.
| |
− | | |
− | | |
− | Ved bruk av industridatamaskiner erstattes sikkerhetsreléer med distribuert I/O helt frem til objektet, og relékort eller kontaktorer styrer signaler og drivmaskiner etc. Sikkerhetskritiske funksjoner er ivaretatt i programvaren som geografisk basert logikk. Dette beskrives i kapitlene 10 og 11som omhandler SIMIS og EBILOCK.
| |
− | | |
− | | |
− | = Prinsipp =
| |
− | Prinsippene til alle sikringsanlegg spinner rundt den erfaringen som man har fÃ¥tt etter over 30 Ã¥rs drift av NSI-63. Denne sikringsanleggtypen har vist seg Ã¥ være veldig stabil og sikker, derfor er kravene til moderne sikringsanlegg basert pÃ¥ NSI-63 og dennes funksjonalitet.
| |
− | | |
− | | |
− | Ved bruk av elektroniske sikringsanlegg kan man imidlertid fÃ¥ nye funksjoner i tillegg til de man fÃ¥r i relébaserte sikringsanlegg. Man kan overvÃ¥ke sikringsanleggene og man kan fÃ¥ logg pÃ¥ alarmer og hendelser. Disse funksjonene øker ikke sikkerheten, men de forbedrer tilgjengeligheten ved at eventuelle feil kan oppdages før de virkelig oppstÃ¥r, og feil som kommer og gÃ¥r kan rettes før de oppstÃ¥r pÃ¥ nytt.
| |
− | | |
− | | |
− | = OVERSIKTSKART =
| |
− | '''''LITTERATURHENVISNINGER'''''
| |
− | | |
− | | |
− | # '''Teknisk regelverk,''' JD550, JD551, JD552, med vedlegg
| |