Forskjell mellom versjoner av «Kriterier for valg av vann- og frostsikring»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
Linje 4: Linje 4:
  
 
* PE-skum og sprøytebetong:
 
* PE-skum og sprøytebetong:
=== Hvelv av betongelementer ===
 
Det skal benyttes betongkvalitet B45 SV-40 i henhold til [http://www.vegvesen.no/_attachment/61419/binary/14126 Håndbok 026 fra Statens vegvesen, prosesskode 2, prosess 84.4].
 
 
Elementene skal være plassert i forhold til referanselinjer i tunnelen som utsettes iht. [http://www.standard.no/no/Sok-og-kjop/produktkatalogen/Produktpresentasjon/?ProductId=133822 NS 3463]. Ferdig montert hvelv skal ikke ha større avvik enn det som er angitt i <xr id="tab:Toleranser" />. Hvis ikke annet angis spesielt, skal en fugebredde på 20 mm legges til grunn.
 
 
 
<figtable id="tab:PE-skum med sprøytebetong">
 
<figtable id="tab:PE-skum med sprøytebetong">
 
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"

Revisjonen fra 26. mar. 2012 kl. 13:07

Det er per i dag tre hovedalternativer til vann- og frostsikring. Fordeler og ulemper med de ulike alternativene belyses, og benyttes som underlag for eventuelle anbefalinger. Her benyttes erfaringer fra tidligere tunnelprosjekt. Viktige kriterier her er RAMS og LCC. Det vil også være naturlig å se til Statens vegvesens etatsprogram ”Moderne vegtunneler”. I tillegg vil det utarbeides en strategi for godkjenning av eventuelle nye vann- og frostsikringsløsninger.


  • PE-skum og sprøytebetong:

<figtable id="tab:PE-skum med sprøytebetong">

Toleranser
Fordeler Ulemper


  • Betongelementer med membran:
  • Helstøpt tunnelhvelv, vanntett membran dekket med plasstøpt betong: