Kriterier for valg av tunneltverrsnitt

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Revisjon per 19. feb. 2013 kl. 12:57 av Sagtri (diskusjon | bidrag) (Står i lærebok/teknisk regelverk)
Hopp til: navigasjon, søk

1 Tunneltverrsnitt ved konvensjonell driving

Normalprofil for tunneler anvendes når byggverkets lengde over sporets lengderetning er større enn 20 m. Som tidligere nevnt skal det være plass til minste tverrsnitt, kontaktledningsanleggets utliggere og avspenninger, signalanlegg, kabelanlegg osv. Det skal i tillegg være plass til personer som oppholder seg ved siden av sporet mens tog passerer. Dessuten må det tas hensyn til luftmotstand og evt. sikkerhetskrav samt nødvendig hensyn til plass til bygging og vedlikehold av byggverket. For tunneler med vesentlig lavere hastighet enn 200 km/h kan tverrsnittet dimensjoneres spesielt, da nødvendig tverrsnitt er vel så avhengig av valgte system for tekniske installasjoner som av opptredende trykk- og sugkrefter.

Dagens Tekniske regelverk omhandler følgende normalprofil:

  • Enkeltsportunnel for V = 200 km/h
  • Dobbeltsportunnel for V = 200 km/h
  • Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h

Det er følgelig ikke normalprofil for enkeltsportunnel V = 250 km/h. Forslag til normalprofil som kan benyttes er gitt under:

Tverrsnitt Follobanetunnelen.png

2 Referanser

  • Lærebok i jernbaneteknikk, Tunnel, Utforming av tunnelprofiler
  • Aas-Jacobsen, rapport UFB-30-A-32545: Gjennomførbarhetsstudie av optimalisert 52 m2 tunneltverrsnitt