Kriterier for valg av tunneltverrsnitt
Tunneltverrsnitt
Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt (gjelder både for konvensjonell drift og TBM):
- Krav til minste tverrsnitt
- Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
- Plassbehov pga. sikkerhetskrav
- Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
- Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner
For detaljert beskrivelse av de ulike faktorene, se bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt.
Dagens Tekniske regelverk omhandler følgende normalprofil ved konvensjonell driving:
- Enkeltsportunnel for V = 200 km/h
- Dobbeltsportunnel for V = 200 km/h
- Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h
For normalprofil for enkeltsportunnel V = 250 km/h kan følgende tunneltverrsnitt benyttes, ref. Follobanetunnelen:
For en enkeltsporet tunnel vil det være nødvendig med en diameter nær 8,5 meter for å tilfredsstille krav til normalprofil for hastigheter opp til 200 km/h. Et eksempel på et TBM-profil er vist på figur 10. Løsning mhp. nisjer er her ikke vist.
Figur 10 Fullprofilboret tunnelprofil med indre diameter 8,5 m
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.