Kriterier for valg av tunneltverrsnitt

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Revisjon per 12. jun. 2012 kl. 10:49 av Sagtri (diskusjon | bidrag) (Tunneltverrsnitt)
Hopp til: navigasjon, søk

Tunneltverrsnitt

Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt (gjelder både for konvensjonell drift og TBM):

  • Krav til minste tverrsnitt
  • Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
  • Plassbehov pga. sikkerhetskrav
  • Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
  • Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner

For detaljert beskrivelse av de ulike faktorene, se bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt.

Dagens Tekniske regelverk omhandler følgende normalprofil ved konvensjonell driving:

  • Enkeltsportunnel for V = 200 km/h
  • Dobbeltsportunnel for V = 200 km/h
  • Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h

For normalprofil for enkeltsportunnel V = 250 km/h kan følgende tunneltverrsnitt benyttes, ref. Follobanetunnelen:

Tverrsnitt Follobanetunnelen.png

For en enkeltsporet tunnel vil det være nødvendig med en diameter nær 8,5 meter for å tilfredsstille krav til normalprofil for hastigheter opp til 200 km/h. Et eksempel på et TBM-profil er vist på figur 10. Løsning mhp. nisjer er her ikke vist.

Fig522-210.png

Figur 10 Fullprofilboret tunnelprofil med indre diameter 8,5 m



Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.