Kriterier for valg av tunneltverrsnitt

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Revisjon per 12. jun. 2012 kl. 10:11 av Sagtri (diskusjon | bidrag) (Tunneltverrsnitt)
Hopp til: navigasjon, søk

Tunneltverrsnitt

Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt:

  • Krav til minste tverrsnitt
  • Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
  • Plassbehov pga. sikkerhetskrav
  • Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
  • Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner

For detaljert beskrivelse av faktorene, se Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt


Det er vurdert tunneltverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/h for TBM og konvensjonell drift.

Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.


Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.