Kriterier for valg av tunneltverrsnitt

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Revisjon per 5. jun. 2012 kl. 10:50 av Sagtri (diskusjon | bidrag) (Nyttelast)
Hopp til: navigasjon, søk

Trykk- og suglaster

Kriterier for dimensjonerende trykk- og suglaster for ett- og toløpstunneler er gjennomgått. Det anbefales spesifikke krav til trykk- og suglaster for V ≤ 200 km/h og 200 < V ≤ 250 km/h.

Karakteristiske trykk- og suglaster
Last fra togtrafikk Enkeltsporet tunnel (kN/m2) Dobbeltsporet tunnel (kN/m2)
V ≤ 200 km/h
±3
±4
200 < V ≤ 250 km/h
±4
±5

Forutsetninger:

  • Enkeltsporet tunnel med tverrsnitt 50-60 m2
  • Dobbeltsporet tunnel med tverrsnitt 90-100 m2
  • Ballastspor
  • Helisolert såle
  • Ingen trykkavlastning

Størrelsene av trykk- og suglaster skal vurderes spesielt ved:

  • Fastspor
  • Avvik fra forutsatt tunneltverrsnitt
  • Avvik fra forutsatt hastighet
  • Traktformede portalsoner og/eller sjakter


I tillegg utarbeides det et tverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/t for TBM og konvensjonell drift.

Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.

Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt

Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.

Større trykk- og sugkrefter ved ballastfritt spor (SJEKKES mot Follobanen = ASV)