Kriterier for valg av tunneltverrsnitt

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Revisjon per 5. jun. 2012 kl. 10:25 av Sagtri (diskusjon | bidrag)
Hopp til: navigasjon, søk

Trykk- og suglaster

Kriterier for dimensjonerende trykk- og suglaster for ett- og toløpstunneler er gjennomgått. Det anbefales spesifikke krav til trykk- og suglaster for V ≤ 200 km/h og 200 < V ≤ 250 km/h.

Karakteristiske trykk- og suglaster
Last fra togtrafikk Enkeltsporet tunnel (kN/m2) Dobbeltsporet tunnel (kN/m2)
V ≤ 200 km/h
±3
±4
200 < V ≤ 250 km/h
±4
±5

I tillegg utarbeides det et tverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/t for TBM og konvensjonell drift.

Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.

Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt

Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.

Større trykk- og sugkrefter ved ballastfritt spor (SJEKKES mot Follobanen = ASV)

Nyttelast

Trykk- og suglaster fra togtrafikk

Trykk og sug fra trafikk er en variabel last. Konstruksjonen skal dimensjoneres for trykk-/suglast som virker over hele tverrsnittet. Karakteristiske trykk-/suglaster er gitt i Tabell 1.

Tabell 1: Karakteristiske trykk- og suglaster
Last fra togtrafikk Enkeltsporet tunnel (kN/m2) Dobbeltsporet tunnel (kN/m2)
Trykklast, V ≤ 200 km/h
+1,8
+1,3
Suglast, V ≤ 200 km/h
-2,4
-1,7

De gitte laster gjelder for toghastigheter opp til 200 km/h og toglengder opp til 250 m. For tunneler som bygges med “tett” såle (helisolert såle, fast-spor, mv.) skal størrelsene av trykk- og suglaster vurderes spesielt.