Kriterier for valg av tunneltverrsnitt: Forskjell mellom sideversjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring |
|||
Linje 1: | Linje 1: | ||
=Tunneltverrsnitt= | =Tunneltverrsnitt= | ||
Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt: | |||
*Krav til minste tverrsnitt | |||
*Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.) | |||
*Plassbehov pga. sikkerhetskrav | |||
*Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter | |||
*Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner | |||
For detaljert beskrivelse av faktorene, se [https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Utforming_av_tunnelprofiler#Bestemmende_faktorer_ved_utforming_av_tunneltverrsnitt Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt] | |||
Det er vurdert tunneltverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/h for TBM og konvensjonell drift. | Det er vurdert tunneltverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/h for TBM og konvensjonell drift. | ||
Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen. | Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen. | ||
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse. | Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse. |
Sideversjonen fra 12. jun. 2012 kl. 10:11
Tunneltverrsnitt
Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt:
- Krav til minste tverrsnitt
- Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
- Plassbehov pga. sikkerhetskrav
- Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
- Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner
For detaljert beskrivelse av faktorene, se Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt
Det er vurdert tunneltverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/h for TBM og konvensjonell drift.
Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.