Kriterier for valg av tunneltverrsnitt: Forskjell mellom sideversjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
Linje 1: | Linje 1: | ||
__NUMBEREDHEADINGS__ | |||
=Trykk- og suglaster= | =Trykk- og suglaster= | ||
Linje 26: | Linje 27: | ||
* Traktformede portalsoner og/eller sjakter | * Traktformede portalsoner og/eller sjakter | ||
=Tunneltverrsnitt= | |||
I tillegg utarbeides det et tverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/t for TBM og konvensjonell drift. | I tillegg utarbeides det et tverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/t for TBM og konvensjonell drift. | ||
Linje 35: | Linje 36: | ||
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse. | Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse. | ||
Sideversjonen fra 5. jun. 2012 kl. 10:57
__NUMBEREDHEADINGS__
Trykk- og suglaster
Kriterier for dimensjonerende trykk- og suglaster for ett- og toløpstunneler er gjennomgått. Det anbefales spesifikke krav til trykk- og suglaster for V ≤ 200 km/h og 200 < V ≤ 250 km/h.
Last fra togtrafikk | Enkeltsporet tunnel (kN/m2) | Dobbeltsporet tunnel (kN/m2) |
---|---|---|
V ≤ 200 km/h | ||
200 < V ≤ 250 km/h |
Forutsetninger:
- Enkeltsporet tunnel med tverrsnitt 50-60 m2
- Dobbeltsporet tunnel med tverrsnitt 90-100 m2
- Ballastspor
- Helisolert såle
- Ingen trykkavlastning
Størrelsene av trykk- og suglaster skal vurderes spesielt ved:
- Fastspor
- Avvik fra forutsatt tunneltverrsnitt
- Avvik fra forutsatt hastighet
- Traktformede portalsoner og/eller sjakter
Tunneltverrsnitt
I tillegg utarbeides det et tverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/t for TBM og konvensjonell drift.
Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.
Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.