|
|
(22 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist) |
Linje 1: |
Linje 1: |
− | =Tunneltverrsnitt=
| |
− | Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt (gjelder både for konvensjonell drift og TBM):
| |
− | *Krav til minste tverrsnitt
| |
− | *Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
| |
− | *Plassbehov pga. sikkerhetskrav
| |
− | *Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
| |
− | *Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner
| |
| | | |
− | For detaljert beskrivelse av de ulike faktorene, se [https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Utforming_av_tunnelprofiler#Bestemmende_faktorer_ved_utforming_av_tunneltverrsnitt bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt].
| |
− |
| |
− | Dagens Tekniske regelverk omhandler følgende normalprofil ved konvensjonell driving:
| |
− | *Enkeltsportunnel for V = 200 km/h
| |
− | *Dobbeltsportunnel for V = 200 km/h
| |
− | *Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h
| |
− |
| |
− | For normalprofil for enkeltsportunnel V = 250 km/h kan følgende tunneltverrsnitt benyttes, ref. Follobanetunnelen:
| |
− |
| |
− | [[Fil:Tverrsnitt_Follobanetunnelen.png|700px]]
| |
− |
| |
− |
| |
− | For en enkeltsporet tunnel vil typisk diameter for V = 200 km/h være 8-8,5 m, og 8,5-9 m for V= 250 km/h. Eksempler på TBM-profiler er vist på figurene.
| |
− |
| |
− | [[Fil:Fig522-210.png|900px]]
| |
− |
| |
− | Figur: Fullprofilboret tunnelprofil for V = 200 km/h
| |
− |
| |
− |
| |
− | [[Fil:Tverrsnitt_Follobanetunnelen_TBM.png|1000px]]
| |
− |
| |
− | Figur: Fullprofilboret tunnel for V = 250 km/h
| |
− |
| |
− |
| |
− |
| |
− | Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.
| |