Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
|
|
(29 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist) |
Linje 1: |
Linje 1: |
− | =Tunneltverrsnitt=
| |
− | Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt (gjelder både for konvensjonell drift og TBM):
| |
− | *Krav til minste tverrsnitt
| |
− | *Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
| |
− | *Plassbehov pga. sikkerhetskrav
| |
− | *Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
| |
− | *Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner
| |
| | | |
− | For detaljert beskrivelse av de ulike faktorene, se [https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Utforming_av_tunnelprofiler#Bestemmende_faktorer_ved_utforming_av_tunneltverrsnitt bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt].
| |
− |
| |
− | Dagens Tekniske regelverk omhandler følgende normalprofil ved konvensjonell driving:
| |
− | *Enkeltsportunnel for V = 200 km/h
| |
− | *Dobbeltsportunnel for V = 200 km/h
| |
− | *Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h
| |
− |
| |
− | For normalprofil for enkeltsportunnel V = 250 km/h kan følgende tunneltverrsnitt benyttes, ref. Follobanetunnelen:
| |
− |
| |
− | [[Fil:Tverrsnitt_Follobanetunnelen.png|800px]]
| |
− |
| |
− | For en enkeltsporet tunnel vil det være nødvendig med en diameter nær 8,5 meter for å tilfredsstille krav til normalprofil for hastigheter opp til 200 km/h. Et eksempel på et TBM-profil er vist på figur 10. Løsning mhp. nisjer er her ikke vist.
| |
− |
| |
− | [[Fil:Fig522-210.png|800px]]
| |
− |
| |
− | Figur 10 Fullprofilboret tunnelprofil med indre diameter 8,5 m
| |
− |
| |
− |
| |
− |
| |
− |
| |
− |
| |
− | Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.
| |
Nåværende revisjon fra 24. jun. 2013 kl. 13:03