Forskjell mellom versjoner av «Kriterier for valg av tunneltverrsnitt»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
(Tunneltverrsnitt)
(Flyttet til lærebok)
 
(37 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
=Tunneltverrsnitt=
 
Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt:
 
*Krav til minste tverrsnitt
 
*Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
 
*Plassbehov pga. sikkerhetskrav
 
*Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
 
*Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner
 
  
For detaljert beskrivelse av de ulike faktorene, se [https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Utforming_av_tunnelprofiler#Bestemmende_faktorer_ved_utforming_av_tunneltverrsnitt bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt].
 
 
Krav i dagens Tekniske regelverk omhandler følgende normalprofil ved konvensjonell driving:
 
*Enkeltsportunnel for V = 200 km/h
 
*Dobbeltsportunnel for V = 200 km/h
 
*Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h
 
 
Disse gjelder for konvensjonelt sprengt tunnel.
 
 
 
 
Det er vurdert tunneltverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/h for TBM og konvensjonell drift.
 
 
Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.
 
 
 
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.
 

Nåværende revisjon fra 24. jun. 2013 kl. 13:03