Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
|
|
(42 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist) |
Linje 1: |
Linje 1: |
− | __NUMBEREDHEADINGS__
| |
− | =Trykk- og suglaster=
| |
| | | |
− | Kriterier for dimensjonerende trykk- og suglaster for ett- og toløpstunneler er gjennomgått. Det anbefales spesifikke krav til trykk- og suglaster for V ≤ 200 km/h og 200 < V ≤ 250 km/h.
| |
− |
| |
− | {| class="wikitable"
| |
− | |+ <caption>Karakteristiske trykk- og suglaster</caption>
| |
− | |-
| |
− | ! Last fra togtrafikk !! Enkeltsporet tunnel (kN/m<sup>2</sup>) !! Dobbeltsporet tunnel (kN/m<sup>2</sup>)
| |
− | |-
| |
− | | V ≤ 200 km/h || <center>±3</center> || <center>±4</center>
| |
− | |-
| |
− | | 200 < V ≤ 250 km/h || <center>±4</center> || <center>±5</center>
| |
− | |}
| |
− |
| |
− | Forutsetninger:
| |
− | * Enkeltsporet tunnel med tverrsnitt 50-60 m<sup>2</sup>
| |
− | * Dobbeltsporet tunnel med tverrsnitt 90-100 m<sup>2</sup>
| |
− | * Ballastspor
| |
− | * Helisolert såle
| |
− | * Ingen trykkavlastning
| |
− |
| |
− | Størrelsene av trykk- og suglaster skal vurderes spesielt ved:
| |
− | * Fastspor
| |
− | * Avvik fra forutsatt tunneltverrsnitt
| |
− | * Avvik fra forutsatt hastighet
| |
− | * Traktformede portalsoner og/eller sjakter
| |
− |
| |
− | =Tunneltverrsnitt=
| |
− |
| |
− | I tillegg utarbeides det et tverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/t for TBM og konvensjonell drift.
| |
− |
| |
− | Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.
| |
− |
| |
− | [https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Utforming_av_tunnelprofiler#Bestemmende_faktorer_ved_utforming_av_tunneltverrsnitt Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt]
| |
− |
| |
− | Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.
| |
Nåværende revisjon fra 24. jun. 2013 kl. 13:03