Forskjell mellom versjoner av «Kriterier for valg av tunneltverrsnitt»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
(Flyttet til lærebok)
 
(46 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
=Trykk- og suglaster=
 
  
Kriterier for dimensjonerende trykk- og suglaster for ett- og toløpstunneler er gjennomgått. Det anbefales spesifikke krav til trykk- og suglaster for V ≤ 200 km/h og 200 < V ≤ 250 km/h.
 
 
{| class="wikitable"
 
|+ <caption>Karakteristiske trykk- og suglaster</caption>
 
|-
 
! Last fra togtrafikk !! Enkeltsporet tunnel (kN/m<sup>2</sup>) !! Dobbeltsporet tunnel (kN/m<sup>2</sup>)
 
|-
 
| V ≤ 200 km/h || <center>±3</center> || <center>±4</center>
 
|-
 
| 200 < V ≤ 250 km/h || <center>±4</center> || <center>±5</center>
 
|}
 
 
I tillegg utarbeides det et tverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/t for TBM og konvensjonell drift.
 
 
Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.
 
 
[https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Utforming_av_tunnelprofiler#Bestemmende_faktorer_ved_utforming_av_tunneltverrsnitt Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt]
 
 
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.
 
 
Større trykk- og sugkrefter ved ballastfritt spor (SJEKKES mot Follobanen = ASV)
 
 
===Nyttelast===
 
 
'''Trykk- og suglaster fra togtrafikk'''
 
 
Trykk og sug fra trafikk er en variabel last. Konstruksjonen skal dimensjoneres for trykk-/suglast som virker over hele tverrsnittet. Karakteristiske trykk-/suglaster er gitt i <xr id="tab:Karakteristiske trykk- og suglaster" />.
 
 
<figtable id="tab:Karakteristiske trykk- og suglaster">
 
{| class="wikitable"
 
|+ <caption>Karakteristiske trykk- og suglaster</caption>
 
|-
 
! Last fra togtrafikk !! Enkeltsporet tunnel (kN/m<sup>2</sup>) !! Dobbeltsporet tunnel (kN/m<sup>2</sup>)
 
|-
 
| Trykklast, V ≤ 200 km/h || <center>+1,8</center> || <center>+1,3</center>
 
|-
 
| Suglast, V ≤ 200 km/h || <center>-2,4</center> || <center>-1,7</center>
 
|}
 
</figtable>
 
 
De gitte laster gjelder for toghastigheter opp til 200 km/h og toglengder opp til 250 m. For tunneler som bygges med “tett” såle (helisolert såle, fast-spor, mv.) skal størrelsene av trykk- og suglaster vurderes spesielt.
 

Nåværende revisjon fra 24. jun. 2013 kl. 13:03