|
|
(48 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist) |
Linje 1: |
Linje 1: |
− | Kriterier for dimensjonerende trykk- og suglaster for ett- og toløpstunneler gjennomgås. Det skal anbefales spesifikke krav til trykk- og suglaster for V=250 km/t. I tillegg utarbeides det et tverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/t for TBM og konvensjonell drift.
| |
| | | |
− | Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.
| |
− |
| |
− | [https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Utforming_av_tunnelprofiler#Bestemmende_faktorer_ved_utforming_av_tunneltverrsnitt Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt]
| |
− |
| |
− | Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.
| |
− |
| |
− | Større trykk- og sugkrefter ved ballastfritt spor (SJEKKES mot Follobanen = ASV)
| |
− |
| |
− | ===Nyttelast===
| |
− |
| |
− | '''Trykk- og suglaster fra togtrafikk'''
| |
− |
| |
− | Trykk og sug fra trafikk er en variabel last. Konstruksjonen skal dimensjoneres for trykk-/suglast som virker over hele tverrsnittet. Karakteristiske trykk-/suglaster er gitt i <xr id="tab:Karakteristiske trykk- og suglaster" />.
| |
− |
| |
− | <figtable id="tab:Karakteristiske trykk- og suglaster">
| |
− | {| class="wikitable"
| |
− | |+ <caption>Karakteristiske trykk- og suglaster</caption>
| |
− | |-
| |
− | ! Last fra togtrafikk !! Enkeltsporet tunnel (kN/m<sup>2</sup>) !! Dobbeltsporet tunnel (kN/m<sup>2</sup>)
| |
− | |-
| |
− | | Trykklast, V ≤ 200 km/h || <center>+1,8</center> || <center>+1,3</center>
| |
− | |-
| |
− | | Suglast, V ≤ 200 km/h || <center>-2,4</center> || <center>-1,7</center>
| |
− | |}
| |
− | </figtable>
| |
− |
| |
− | De gitte laster gjelder for toghastigheter opp til 200 km/h og toglengder opp til 250 m. For tunneler som bygges med “tett” såle (helisolert såle, fast-spor, mv.) skal størrelsene av trykk- og suglaster vurderes spesielt.
| |
− |
| |
− | '''Generell nyttelast'''
| |
− |
| |
− | Generell nyttelast skal sikre en økt kapasitet i konstruksjonen for å ivareta forhold som islast, fallast og spesielle forhold knyttet til trykk-/suglaster fra trafikk.
| |
− |
| |
− | Generell nyttelast defineres som variabel last. Størrelsen settes til
| |
− |
| |
− | q<sub>g</sub> = 3,0 kN/m<sup>2</sup>
| |
− |
| |
− | Lasten regnes som en jevnt fordelt last virkende på horisontal- og/eller vertikalprojeksjonen av konstruksjonen. Lasten skal påføres symmetrisk og kun på den ene halvdelen av tverrsnittet.
| |
− |
| |
− | '''Innhengt last'''
| |
− |
| |
− | Innhengte laster er laster fra kontaktledning, skilt og annet utstyr som henges opp i konstruksjonene. Innhengt last defineres som variabel last.
| |
− |
| |
− | Laster fra ventilatorer blir normalt ført til fjell.
| |
− |
| |
− | I tillegg til egenlast skal det tas hensyn til vindlast som følger av vindtrykk på utstyret.
| |
− |
| |
− | Vindlasten beregnes iht. [[Underbygning/Prosjektering og bygging/Tunneler#Tekniske installasjoner, vindlast på frittstående utstyr|tekniske installasjoner, vindlast på frittstående utstyr ]] .
| |