Forskjell mellom versjoner av «Kriterier for valg av tunneltverrsnitt»
(→Tunneltverrsnitt ved konvensjonell driving) |
(Står i lærebok/teknisk regelverk) |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
__NUMBEREDHEADINGS__ | __NUMBEREDHEADINGS__ | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
==Tunneltverrsnitt ved konvensjonell driving== | ==Tunneltverrsnitt ved konvensjonell driving== | ||
Normalprofil for tunneler anvendes når byggverkets lengde over sporets lengderetning er større enn 20 m. Som tidligere nevnt skal det være plass til minste tverrsnitt, kontaktledningsanleggets utliggere og avspenninger, signalanlegg, kabelanlegg osv. Det skal i tillegg være plass til personer som oppholder seg ved siden av sporet mens tog passerer. Dessuten må det tas hensyn til luftmotstand og evt. sikkerhetskrav samt nødvendig hensyn til plass til bygging og vedlikehold av byggverket. For tunneler med vesentlig lavere hastighet enn 200 km/h kan tverrsnittet dimensjoneres spesielt, da nødvendig tverrsnitt er vel så avhengig av valgte system for tekniske installasjoner som av opptredende trykk- og sugkrefter. | Normalprofil for tunneler anvendes når byggverkets lengde over sporets lengderetning er større enn 20 m. Som tidligere nevnt skal det være plass til minste tverrsnitt, kontaktledningsanleggets utliggere og avspenninger, signalanlegg, kabelanlegg osv. Det skal i tillegg være plass til personer som oppholder seg ved siden av sporet mens tog passerer. Dessuten må det tas hensyn til luftmotstand og evt. sikkerhetskrav samt nødvendig hensyn til plass til bygging og vedlikehold av byggverket. For tunneler med vesentlig lavere hastighet enn 200 km/h kan tverrsnittet dimensjoneres spesielt, da nødvendig tverrsnitt er vel så avhengig av valgte system for tekniske installasjoner som av opptredende trykk- og sugkrefter. | ||
Linje 21: | Linje 11: | ||
[[Fil:Tverrsnitt_Follobanetunnelen.png|700px]] | [[Fil:Tverrsnitt_Follobanetunnelen.png|700px]] | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
=Referanser= | =Referanser= | ||
*Lærebok i jernbaneteknikk, Tunnel, [https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Utforming_av_tunnelprofiler Utforming av tunnelprofiler] | *Lærebok i jernbaneteknikk, Tunnel, [https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Utforming_av_tunnelprofiler Utforming av tunnelprofiler] | ||
*Aas-Jacobsen, rapport UFB-30-A-32545: Gjennomførbarhetsstudie av optimalisert 52 m<sup>2</sup> tunneltverrsnitt | *Aas-Jacobsen, rapport UFB-30-A-32545: Gjennomførbarhetsstudie av optimalisert 52 m<sup>2</sup> tunneltverrsnitt |
Revisjonen fra 19. feb. 2013 kl. 12:57
1 Tunneltverrsnitt ved konvensjonell driving
Normalprofil for tunneler anvendes når byggverkets lengde over sporets lengderetning er større enn 20 m. Som tidligere nevnt skal det være plass til minste tverrsnitt, kontaktledningsanleggets utliggere og avspenninger, signalanlegg, kabelanlegg osv. Det skal i tillegg være plass til personer som oppholder seg ved siden av sporet mens tog passerer. Dessuten må det tas hensyn til luftmotstand og evt. sikkerhetskrav samt nødvendig hensyn til plass til bygging og vedlikehold av byggverket. For tunneler med vesentlig lavere hastighet enn 200 km/h kan tverrsnittet dimensjoneres spesielt, da nødvendig tverrsnitt er vel så avhengig av valgte system for tekniske installasjoner som av opptredende trykk- og sugkrefter.
Dagens Tekniske regelverk omhandler følgende normalprofil:
- Enkeltsportunnel for V = 200 km/h
- Dobbeltsportunnel for V = 200 km/h
- Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h
Det er følgelig ikke normalprofil for enkeltsportunnel V = 250 km/h. Forslag til normalprofil som kan benyttes er gitt under:
2 Referanser
- Lærebok i jernbaneteknikk, Tunnel, Utforming av tunnelprofiler
- Aas-Jacobsen, rapport UFB-30-A-32545: Gjennomførbarhetsstudie av optimalisert 52 m2 tunneltverrsnitt