Forskjell mellom versjoner av «Kriterier for valg av tunneltverrsnitt»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
(Tunneltverrsnitt)
(Tunneltverrsnitt ved konvensjonell driving=)
Linje 9: Linje 9:
 
For detaljert beskrivelse av de ulike faktorene, se [https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Utforming_av_tunnelprofiler#Bestemmende_faktorer_ved_utforming_av_tunneltverrsnitt bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt].
 
For detaljert beskrivelse av de ulike faktorene, se [https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Utforming_av_tunnelprofiler#Bestemmende_faktorer_ved_utforming_av_tunneltverrsnitt bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt].
  
==Tunneltverrsnitt ved konvensjonell driving===
+
==Tunneltverrsnitt ved konvensjonell driving==
 
Normalprofil for tunneler anvendes når byggverkets lengde over sporets lengderetning er større enn 20 m. Som tidligere nevnt skal det være plass til minste tverrsnitt, kontaktledningsanleggets utliggere og avspenninger, signalanlegg, kabelanlegg osv. Det skal i tillegg være plass til personer som oppholder seg ved siden av sporet mens tog passerer. Dessuten må det tas hensyn til luftmotstand og evt. sikkerhetskrav samt nødvendig hensyn til plass til bygging og vedlikehold av byggverket. For tunneler med vesentlig lavere hastighet enn 200 km/h kan tverrsnittet dimensjoneres spesielt, da nødvendig tverrsnitt er vel så avhengig av valgte system for tekniske installasjoner som av opptredende trykk- og sugkrefter.
 
Normalprofil for tunneler anvendes når byggverkets lengde over sporets lengderetning er større enn 20 m. Som tidligere nevnt skal det være plass til minste tverrsnitt, kontaktledningsanleggets utliggere og avspenninger, signalanlegg, kabelanlegg osv. Det skal i tillegg være plass til personer som oppholder seg ved siden av sporet mens tog passerer. Dessuten må det tas hensyn til luftmotstand og evt. sikkerhetskrav samt nødvendig hensyn til plass til bygging og vedlikehold av byggverket. For tunneler med vesentlig lavere hastighet enn 200 km/h kan tverrsnittet dimensjoneres spesielt, da nødvendig tverrsnitt er vel så avhengig av valgte system for tekniske installasjoner som av opptredende trykk- og sugkrefter.
  
Linje 20: Linje 20:
  
 
[[Fil:Tverrsnitt_Follobanetunnelen.png|700px]]
 
[[Fil:Tverrsnitt_Follobanetunnelen.png|700px]]
 
  
 
==Tunneltverrsnitt ved TBM===
 
==Tunneltverrsnitt ved TBM===

Revisjonen fra 12. jun. 2012 kl. 11:38

Tunneltverrsnitt

Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt (gjelder både for konvensjonell drift og TBM):

  • Krav til minste tverrsnitt
  • Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
  • Plassbehov pga. sikkerhetskrav
  • Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
  • Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner

For detaljert beskrivelse av de ulike faktorene, se bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt.

Tunneltverrsnitt ved konvensjonell driving

Normalprofil for tunneler anvendes når byggverkets lengde over sporets lengderetning er større enn 20 m. Som tidligere nevnt skal det være plass til minste tverrsnitt, kontaktledningsanleggets utliggere og avspenninger, signalanlegg, kabelanlegg osv. Det skal i tillegg være plass til personer som oppholder seg ved siden av sporet mens tog passerer. Dessuten må det tas hensyn til luftmotstand og evt. sikkerhetskrav samt nødvendig hensyn til plass til bygging og vedlikehold av byggverket. For tunneler med vesentlig lavere hastighet enn 200 km/h kan tverrsnittet dimensjoneres spesielt, da nødvendig tverrsnitt er vel så avhengig av valgte system for tekniske installasjoner som av opptredende trykk- og sugkrefter.

Dagens Tekniske regelverk omhandler følgende normalprofil:

  • Enkeltsportunnel for V = 200 km/h
  • Dobbeltsportunnel for V = 200 km/h
  • Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h

Det er følgelig ikke normalprofil for enkeltsportunnel V = 250 km/h. Forslag til normalprofil som kan benyttes er gitt i figur, ref. Follobanetunnelen:

Tverrsnitt Follobanetunnelen.png

Tunneltverrsnitt ved TBM=

For en enkeltsporet tunnel vil typisk diameter for V = 200 km/h være 8-8,5 m, og 8,5-9 m for V= 250 km/h. Eksempler på TBM-profiler er vist på figurene.

Fig522-210.png

Figur: Fullprofilboret tunnelprofil for V = 200 km/h


Tverrsnitt Follobanetunnelen TBM.png

Figur: Fullprofilboret tunnel for V = 250 km/h


Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.