Forskjell mellom versjoner av «Kriterier for valg av tunneltverrsnitt»
(→Tunneltverrsnitt) |
(→Tunneltverrsnitt) |
||
Linje 14: | Linje 14: | ||
*Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h | *Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h | ||
− | + | Det er ikke normalprofil for enkeltsportunnel V = 250 km/h. Forslag til normalprofil som kan benyttes er gitt i figur, ref. Follobanetunnelen: | |
[[Fil:Tverrsnitt_Follobanetunnelen.png|700px]] | [[Fil:Tverrsnitt_Follobanetunnelen.png|700px]] |
Revisjonen fra 12. jun. 2012 kl. 11:36
Tunneltverrsnitt
Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt (gjelder både for konvensjonell drift og TBM):
- Krav til minste tverrsnitt
- Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
- Plassbehov pga. sikkerhetskrav
- Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
- Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner
For detaljert beskrivelse av de ulike faktorene, se bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt.
Dagens Tekniske regelverk omhandler følgende normalprofil ved konvensjonell driving:
- Enkeltsportunnel for V = 200 km/h
- Dobbeltsportunnel for V = 200 km/h
- Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h
Det er ikke normalprofil for enkeltsportunnel V = 250 km/h. Forslag til normalprofil som kan benyttes er gitt i figur, ref. Follobanetunnelen:
For en enkeltsporet tunnel vil typisk diameter for V = 200 km/h være 8-8,5 m, og 8,5-9 m for V= 250 km/h. Eksempler på TBM-profiler er vist på figurene.
Figur: Fullprofilboret tunnelprofil for V = 200 km/h
Figur: Fullprofilboret tunnel for V = 250 km/h
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.