Forskjell mellom versjoner av «Kriterier for valg av tunneltverrsnitt»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
(Tunneltverrsnitt)
(Tunneltverrsnitt)
Linje 23: Linje 23:
 
[[Fil:Fig522-210.png|800px]]
 
[[Fil:Fig522-210.png|800px]]
  
Figur: Fullprofilboret tunnelprofil med indre diameter 8,5 m
+
Figur: Fullprofilboret tunnelprofil for V = 200 km/h
  
+
 
 +
[[Fil:Tverrsnitt_Follobanetunnelen_TBM.png|700px]]
 +
 
 +
Figur: Fullprofilboret tunnel for V = 250 km/h
  
  
  
 
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.
 
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.

Revisjonen fra 12. jun. 2012 kl. 11:08

Tunneltverrsnitt

Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt (gjelder både for konvensjonell drift og TBM):

  • Krav til minste tverrsnitt
  • Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
  • Plassbehov pga. sikkerhetskrav
  • Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
  • Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner

For detaljert beskrivelse av de ulike faktorene, se bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt.

Dagens Tekniske regelverk omhandler følgende normalprofil ved konvensjonell driving:

  • Enkeltsportunnel for V = 200 km/h
  • Dobbeltsportunnel for V = 200 km/h
  • Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h

For normalprofil for enkeltsportunnel V = 250 km/h kan følgende tunneltverrsnitt benyttes, ref. Follobanetunnelen:

Tverrsnitt Follobanetunnelen.png


For en enkeltsporet tunnel vil typisk diameter for V = 200 km/h være 8-8,5 m, og 8,5-9 m for V= 250 km/h. Eksempler på TBM-profiler er vist på figurene.

Fig522-210.png

Figur: Fullprofilboret tunnelprofil for V = 200 km/h


Tverrsnitt Follobanetunnelen TBM.png

Figur: Fullprofilboret tunnel for V = 250 km/h


Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.