Forskjell mellom versjoner av «Kriterier for valg av tunneltverrsnitt»
(→Tunneltverrsnitt) |
(→Tunneltverrsnitt) |
||
Linje 23: | Linje 23: | ||
[[Fil:Fig522-210.png|800px]] | [[Fil:Fig522-210.png|800px]] | ||
− | Figur: Fullprofilboret tunnelprofil | + | Figur: Fullprofilboret tunnelprofil for V = 200 km/h |
− | + | ||
+ | [[Fil:Tverrsnitt_Follobanetunnelen_TBM.png|700px]] | ||
+ | |||
+ | Figur: Fullprofilboret tunnel for V = 250 km/h | ||
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse. | Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse. |
Revisjonen fra 12. jun. 2012 kl. 11:08
Tunneltverrsnitt
Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt (gjelder både for konvensjonell drift og TBM):
- Krav til minste tverrsnitt
- Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
- Plassbehov pga. sikkerhetskrav
- Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
- Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner
For detaljert beskrivelse av de ulike faktorene, se bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt.
Dagens Tekniske regelverk omhandler følgende normalprofil ved konvensjonell driving:
- Enkeltsportunnel for V = 200 km/h
- Dobbeltsportunnel for V = 200 km/h
- Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h
For normalprofil for enkeltsportunnel V = 250 km/h kan følgende tunneltverrsnitt benyttes, ref. Follobanetunnelen:
For en enkeltsporet tunnel vil typisk diameter for V = 200 km/h være 8-8,5 m, og 8,5-9 m for V= 250 km/h. Eksempler på TBM-profiler er vist på figurene.
Figur: Fullprofilboret tunnelprofil for V = 200 km/h
Figur: Fullprofilboret tunnel for V = 250 km/h
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.