Forskjell mellom versjoner av «Kriterier for valg av tunneltverrsnitt»
(→Tunneltverrsnitt) |
(→Tunneltverrsnitt) |
||
Linje 17: | Linje 17: | ||
[[Fil:Tverrsnitt_Follobanetunnelen.png|800px]] | [[Fil:Tverrsnitt_Follobanetunnelen.png|800px]] | ||
+ | |||
+ | For en enkeltsporet tunnel vil det være nødvendig med en diameter nær 8,5 meter for å tilfredsstille krav til normalprofil for hastigheter opp til 200 km/h. Et eksempel på et TBM-profil er vist på figur 10. Løsning mhp. nisjer er her ikke vist. | ||
+ | |||
+ | [[Fil:Fig522-210.png|800px]] | ||
+ | |||
+ | Figur 10 Fullprofilboret tunnelprofil med indre diameter 8,5 m | ||
Revisjonen fra 12. jun. 2012 kl. 10:49
Tunneltverrsnitt
Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt (gjelder både for konvensjonell drift og TBM):
- Krav til minste tverrsnitt
- Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
- Plassbehov pga. sikkerhetskrav
- Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
- Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner
For detaljert beskrivelse av de ulike faktorene, se bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt.
Dagens Tekniske regelverk omhandler følgende normalprofil ved konvensjonell driving:
- Enkeltsportunnel for V = 200 km/h
- Dobbeltsportunnel for V = 200 km/h
- Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h
For normalprofil for enkeltsportunnel V = 250 km/h kan følgende tunneltverrsnitt benyttes, ref. Follobanetunnelen:
For en enkeltsporet tunnel vil det være nødvendig med en diameter nær 8,5 meter for å tilfredsstille krav til normalprofil for hastigheter opp til 200 km/h. Et eksempel på et TBM-profil er vist på figur 10. Løsning mhp. nisjer er her ikke vist.
Figur 10 Fullprofilboret tunnelprofil med indre diameter 8,5 m
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.