Forskjell mellom versjoner av «Kriterier for valg av tunneltverrsnitt»
(→Tunneltverrsnitt) |
(→Tunneltverrsnitt) |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
=Tunneltverrsnitt= | =Tunneltverrsnitt= | ||
− | Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt: | + | Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt (gjelder både for konvensjonell drift og TBM): |
*Krav til minste tverrsnitt | *Krav til minste tverrsnitt | ||
*Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.) | *Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.) |
Revisjonen fra 12. jun. 2012 kl. 10:48
Tunneltverrsnitt
Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt (gjelder både for konvensjonell drift og TBM):
- Krav til minste tverrsnitt
- Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
- Plassbehov pga. sikkerhetskrav
- Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
- Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner
For detaljert beskrivelse av de ulike faktorene, se bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt.
Dagens Tekniske regelverk omhandler følgende normalprofil ved konvensjonell driving:
- Enkeltsportunnel for V = 200 km/h
- Dobbeltsportunnel for V = 200 km/h
- Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h
For normalprofil for enkeltsportunnel V = 250 km/h kan følgende tunneltverrsnitt benyttes, ref. Follobanetunnelen:
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.