Forskjell mellom versjoner av «Kriterier for valg av tunneltverrsnitt»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
(Tunneltverrsnitt)
(Tunneltverrsnitt)
Linje 14: Linje 14:
 
*Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h
 
*Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h
  
For normalprofil for enkeltsportunnel V = 250 km/h er det valgt å se til Follobanetunnelen der følgende tverrsnitt er benyttet:
+
For normalprofil for enkeltsportunnel V = 250 km/h kan følgende tunneltverrsnitt benyttes, ref. Follobanetunnelen:
  
 
[[Fil:Tverrsnitt_Follobanetunnelen.png|800px]]
 
[[Fil:Tverrsnitt_Follobanetunnelen.png|800px]]

Revisjonen fra 12. jun. 2012 kl. 10:47

Tunneltverrsnitt

Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt:

  • Krav til minste tverrsnitt
  • Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
  • Plassbehov pga. sikkerhetskrav
  • Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
  • Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner

For detaljert beskrivelse av de ulike faktorene, se bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt.

Dagens Tekniske regelverk omhandler følgende normalprofil ved konvensjonell driving:

  • Enkeltsportunnel for V = 200 km/h
  • Dobbeltsportunnel for V = 200 km/h
  • Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h

For normalprofil for enkeltsportunnel V = 250 km/h kan følgende tunneltverrsnitt benyttes, ref. Follobanetunnelen:

Tverrsnitt Follobanetunnelen.png



Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.