Forskjell mellom versjoner av «Kriterier for valg av tunneltverrsnitt»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
(Tunneltverrsnitt)
(Tunneltverrsnitt)
Linje 19: Linje 19:
 
   
 
   
  
Det er vurdert tunneltverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/h for TBM og konvensjonell drift.
 
 
Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.
 
  
  
 
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.
 
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.

Revisjonen fra 12. jun. 2012 kl. 10:41

Tunneltverrsnitt

Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt:

  • Krav til minste tverrsnitt
  • Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
  • Plassbehov pga. sikkerhetskrav
  • Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
  • Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner

For detaljert beskrivelse av de ulike faktorene, se bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt.

Dagens Tekniske regelverk omhandler følgende normalprofil ved konvensjonell driving:

  • Enkeltsportunnel for V = 200 km/h
  • Dobbeltsportunnel for V = 200 km/h
  • Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h

For normalprofil for enkeltsportunnel V = 250 km/h er det valgt å se til Follobanetunnelen der følgende tverrsnitt er benyttet:




Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.