Forskjell mellom versjoner av «Kriterier for valg av tunneltverrsnitt»
(→Tunneltverrsnitt) |
(→Tunneltverrsnitt) |
||
Linje 7: | Linje 7: | ||
*Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner | *Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner | ||
− | For detaljert beskrivelse av faktorene, se [https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Utforming_av_tunnelprofiler#Bestemmende_faktorer_ved_utforming_av_tunneltverrsnitt Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt] | + | For detaljert beskrivelse av de ulike faktorene, se [https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Utforming_av_tunnelprofiler#Bestemmende_faktorer_ved_utforming_av_tunneltverrsnitt Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt]. |
+ | Krav i dagens Tekniske regelverk omhandler følgende normalprofil ved konvensjonell driving: | ||
+ | *Enkeltsportunnel for V = 200 km/h | ||
+ | *Dobbeltsportunnel for V = 200 km/h | ||
+ | *Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h | ||
+ | Disse gjelder for konvensjonelt sprengt tunnel. | ||
+ | |||
+ | |||
Det er vurdert tunneltverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/h for TBM og konvensjonell drift. | Det er vurdert tunneltverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/h for TBM og konvensjonell drift. |
Revisjonen fra 12. jun. 2012 kl. 10:33
Tunneltverrsnitt
Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt:
- Krav til minste tverrsnitt
- Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
- Plassbehov pga. sikkerhetskrav
- Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
- Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner
For detaljert beskrivelse av de ulike faktorene, se Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt.
Krav i dagens Tekniske regelverk omhandler følgende normalprofil ved konvensjonell driving:
- Enkeltsportunnel for V = 200 km/h
- Dobbeltsportunnel for V = 200 km/h
- Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h
Disse gjelder for konvensjonelt sprengt tunnel.
Det er vurdert tunneltverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/h for TBM og konvensjonell drift.
Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.