Forskjell mellom versjoner av «Kriterier for valg av tunneltverrsnitt»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
(Tunneltverrsnitt)
Linje 1: Linje 1:
 
=Tunneltverrsnitt=
 
=Tunneltverrsnitt=
 +
Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt:
 +
*Krav til minste tverrsnitt
 +
*Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
 +
*Plassbehov pga. sikkerhetskrav
 +
*Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
 +
*Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner
 +
 +
For detaljert beskrivelse av faktorene, se [https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Utforming_av_tunnelprofiler#Bestemmende_faktorer_ved_utforming_av_tunneltverrsnitt Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt]
 +
 +
 +
 
Det er vurdert tunneltverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/h for TBM og konvensjonell drift.
 
Det er vurdert tunneltverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/h for TBM og konvensjonell drift.
  
 
Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.
 
Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.
  
[https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Utforming_av_tunnelprofiler#Bestemmende_faktorer_ved_utforming_av_tunneltverrsnitt Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt]
 
  
 
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.
 
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.

Revisjonen fra 12. jun. 2012 kl. 10:11

Tunneltverrsnitt

Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt:

  • Krav til minste tverrsnitt
  • Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
  • Plassbehov pga. sikkerhetskrav
  • Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
  • Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner

For detaljert beskrivelse av faktorene, se Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt


Det er vurdert tunneltverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/h for TBM og konvensjonell drift.

Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.


Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.