Forskjell mellom versjoner av «Kriterier for valg av tunneltverrsnitt»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
(Tunneltverrsnitt)
Linje 1: Linje 1:
__NUMBEREDHEADINGS__
 
=Trykk- og suglaster=
 
 
Kriterier for dimensjonerende trykk- og suglaster for ett- og toløpstunneler er gjennomgått. Det anbefales spesifikke krav til trykk- og suglaster for V ≤ 200 km/h og 200 < V ≤ 250 km/h.
 
 
{| class="wikitable"
 
|+ <caption>Karakteristiske trykk- og suglaster</caption>
 
|-
 
! Last fra togtrafikk !! Enkeltsporet tunnel (kN/m<sup>2</sup>) !! Dobbeltsporet tunnel (kN/m<sup>2</sup>)
 
|-
 
| V ≤ 200 km/h || <center>±3</center> || <center>±4</center>
 
|-
 
| 200 < V ≤ 250 km/h || <center>±4</center> || <center>±5</center>
 
|}
 
 
Forutsetninger:
 
* Enkeltsporet tunnel med tverrsnitt 50-60 m<sup>2</sup>
 
* Dobbeltsporet tunnel med tverrsnitt 90-100 m<sup>2</sup>
 
* Ballastspor
 
* Helisolert såle
 
* Ingen trykkavlastning
 
 
Størrelsene av trykk- og suglaster skal vurderes spesielt ved:
 
* Fastspor
 
* Avvik fra forutsatt tunneltverrsnitt
 
* Avvik fra forutsatt hastighet
 
* Traktformede portalsoner og/eller sjakter
 
 
 
=Tunneltverrsnitt=
 
=Tunneltverrsnitt=
 
Det er vurdert tunneltverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/h for TBM og konvensjonell drift.
 
Det er vurdert tunneltverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/h for TBM og konvensjonell drift.

Revisjonen fra 5. jun. 2012 kl. 12:49

Tunneltverrsnitt

Det er vurdert tunneltverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/h for TBM og konvensjonell drift.

Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.

Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt

Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.