Forskjell mellom versjoner av «Kriterier for valg av tunneltverrsnitt»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
Linje 8: Linje 8:
  
 
Større trykk- og sugkrefter ved ballastfritt spor (SJEKKES mot Follobanen = ASV)
 
Større trykk- og sugkrefter ved ballastfritt spor (SJEKKES mot Follobanen = ASV)
 +
 +
===Nyttelast===
 +
 +
'''Trykk- og suglaster fra togtrafikk'''
 +
 +
Trykk og sug fra trafikk er en variabel last. Konstruksjonen skal dimensjoneres for trykk-/suglast som virker over hele tverrsnittet. Karakteristiske trykk-/suglaster er gitt i <xr id="tab:Karakteristiske trykk- og suglaster" />.
 +
 +
<figtable id="tab:Karakteristiske trykk- og suglaster">
 +
{| class="wikitable"
 +
|+ <caption>Karakteristiske trykk- og suglaster</caption>
 +
|-
 +
! Last fra togtrafikk !! Enkeltsporet tunnel (kN/m<sup>2</sup>) !! Dobbeltsporet tunnel (kN/m<sup>2</sup>)
 +
|-
 +
| Trykklast, V ≤ 200 km/h || <center>+1,8</center> || <center>+1,3</center>
 +
|-
 +
| Suglast, V ≤ 200 km/h || <center>-2,4</center> || <center>-1,7</center>
 +
|}
 +
</figtable>
 +
 +
De gitte laster gjelder for toghastigheter opp til 200 km/h og toglengder opp til 250 m. For tunneler som bygges med “tett” såle (helisolert såle, fast-spor, mv.) skal størrelsene av trykk- og suglaster vurderes spesielt.
 +
 +
'''Generell nyttelast'''
 +
 +
Generell nyttelast skal sikre en økt kapasitet i konstruksjonen for å ivareta forhold som islast, fallast og spesielle forhold knyttet til trykk-/suglaster fra trafikk.
 +
 +
Generell nyttelast defineres som variabel last. Størrelsen settes til
 +
 +
q<sub>g</sub> = 3,0 kN/m<sup>2</sup>
 +
 +
Lasten regnes som en jevnt fordelt last virkende på horisontal- og/eller vertikal­projeksjonen av konstruksjonen. Lasten skal påføres symmetrisk og kun på den ene halvdelen av tverrsnittet.
 +
 +
'''Innhengt last'''
 +
 +
Innhengte laster er laster fra kontaktledning, skilt og annet utstyr som henges opp i konstruksjonene. Innhengt last defineres som variabel last.
 +
 +
Laster fra ventilatorer blir normalt ført til fjell.
 +
 +
I tillegg til egenlast skal det tas hensyn til vindlast som følger av vindtrykk på utstyret.
 +
 +
Vindlasten beregnes iht. [[Underbygning/Prosjektering og bygging/Tunneler#Tekniske installasjoner, vindlast på frittstående utstyr|tekniske installasjoner, vindlast på frittstående utstyr ]] .

Revisjonen fra 5. jun. 2012 kl. 10:14

Kriterier for dimensjonerende trykk- og suglaster for ett- og toløpstunneler gjennomgås. Det skal anbefales spesifikke krav til trykk- og suglaster for V=250 km/t. I tillegg utarbeides det et tverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/t for TBM og konvensjonell drift.

Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.

Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt

Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.

Større trykk- og sugkrefter ved ballastfritt spor (SJEKKES mot Follobanen = ASV)

Nyttelast

Trykk- og suglaster fra togtrafikk

Trykk og sug fra trafikk er en variabel last. Konstruksjonen skal dimensjoneres for trykk-/suglast som virker over hele tverrsnittet. Karakteristiske trykk-/suglaster er gitt i Tabell 1.

Tabell 1: Karakteristiske trykk- og suglaster
Last fra togtrafikk Enkeltsporet tunnel (kN/m2) Dobbeltsporet tunnel (kN/m2)
Trykklast, V ≤ 200 km/h
+1,8
+1,3
Suglast, V ≤ 200 km/h
-2,4
-1,7

De gitte laster gjelder for toghastigheter opp til 200 km/h og toglengder opp til 250 m. For tunneler som bygges med “tett” såle (helisolert såle, fast-spor, mv.) skal størrelsene av trykk- og suglaster vurderes spesielt.

Generell nyttelast

Generell nyttelast skal sikre en økt kapasitet i konstruksjonen for å ivareta forhold som islast, fallast og spesielle forhold knyttet til trykk-/suglaster fra trafikk.

Generell nyttelast defineres som variabel last. Størrelsen settes til

qg = 3,0 kN/m2

Lasten regnes som en jevnt fordelt last virkende på horisontal- og/eller vertikal­projeksjonen av konstruksjonen. Lasten skal påføres symmetrisk og kun på den ene halvdelen av tverrsnittet.

Innhengt last

Innhengte laster er laster fra kontaktledning, skilt og annet utstyr som henges opp i konstruksjonene. Innhengt last defineres som variabel last.

Laster fra ventilatorer blir normalt ført til fjell.

I tillegg til egenlast skal det tas hensyn til vindlast som følger av vindtrykk på utstyret.

Vindlasten beregnes iht. tekniske installasjoner, vindlast på frittstående utstyr .