Kriterier for valg av tunneltverrsnitt: Forskjell mellom sideversjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 4: | Linje 4: | ||
[https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Utforming_av_tunnelprofiler#Bestemmende_faktorer_ved_utforming_av_tunneltverrsnitt Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt] | [https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Utforming_av_tunnelprofiler#Bestemmende_faktorer_ved_utforming_av_tunneltverrsnitt Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt] | ||
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse. |
Sideversjonen fra 23. apr. 2012 kl. 08:11
Kriterier for dimensjonerende trykk- og suglaster for ett- og toløpstunneler gjennomgås. Det skal anbefales spesifikke krav til trykk- og suglaster for V=250 km/t. I tillegg utarbeides det et tverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/t for TBM og konvensjonell drift.
Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.
Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.