Kriterier for valg av tunnelkonstruksjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Revisjon per 5. jul. 2012 kl. 11:26 av Sagtri (diskusjon | bidrag) (Kontursprengning)
Hopp til: navigasjon, søk

1 Bakgrunn

For tunnelens bærende konstruksjon gir Teknisk regelverk ingen krav til levetid, men kravene tilsier en levetid > 100 år på bakgrunn av erfaringer fra norske jernbanetunneler.

I Norge er berggrunnen generelt av en slik kvalitet at berget kan benyttes som bærende konstruksjon. I tillegg etableres det egne vann- og frostsikringskonstruksjoner som skal sikre tunnelene spesielt mot vann og is. De fleste norske jernbanetunneler er bergtunneler. Felles for mange tunneler i Europa er at grunnforholdene ofte er dårligere enn i Norge og at det er nødvendig med egne bærende konstruksjoner for å oppta kreftene fra overliggende berg- eller løsmasser. Denne konstruksjonen kan også fungere som vann- og frostsikring. Typisk er det at tunnelene bygges som fullt utstøpte konstruksjoner.


2 Stabilitetssikring

Erfaringer fra norske jernbanetunneler har vist at stabilitetssikringen ikke har vært noe stort problem, selv for tunneler som har 100 års levetid. I disse tunnelene er det lite bergsikring. Disse tunnelene hadde fokus på kontursprengning og grundig rensk. Tabellen i kap. 7 (Oversikt over rashendelser i tunnel) gir en oversikt over rashendelser i tunneler fra 1970 og fram til i dag.

Teknisk regelverk vil presisere krav til bergsikringskonstruksjonen gjennom kravendringer og -presiseringer for kontursprengning, rensk, bergsikring og forinjeksjon. Dette vil sikre at kravene til teknisk levetid oppnås. Kravene vil være tilstrekkelige for å sikre at det ikke er nødvendig med jevnlig inspeksjon fra begrensede rom mellom, bak eller inni konstruksjonsløsninger. Inspeksjon med personell bak heldekkende vann- og frostsikringshvelv er utfordrende sett ut fra helse, miljø og sikkerhet for personell som skal utføre inspeksjon. Videre vil inspeksjon være tidkrevende og vil kreve stans i togtrafikken mens det pågår. Andre metoder finnes og/eller kan utvikles. For å tilfredsstille dette kravet er det en forutsetning med detaljert planlegging og oppfølging i drivefasen.

Statens vegvesen har i sitt etatsprogram "Moderne vegtunneler" identifisert følgende tiltak for må oppnå minst 100 års levetid for den bærende konstruksjonen:

  • Bruk av forinjeksjon
  • Fokus på kontursprengning
  • Benytte mer bestandige sikringsmidler

Etatsprogrammet er til høring, og er ikke vedtatt. Det vil være naturlig Jernbaneverket implementerer dette når vedtak foreligger.

2.1 Forinjeksjon

Tilstedeværelse av vann er den faktoren som har størst påvirkning på levetiden for sikringsmidler, konstruksjoner og installasjoner i tunnelen.

Statens vegvesen foreslår i sin strategi for nye vegtunneler som er ute til høring, at det for vegtunneler med lav og middels trafikk skal utføres forinjeksjon som minst tilfredsstiller et tetthetskrav på 10 l/min pr. 100 m tunnel, siden dette normalt er grensen mellom drypplekkasjer og sildrende vann. For middels- og høytraffikerte tunneler er behovet mindre, 20 l/min pr. 100 m tunnel, siden disse skal ha gjennomgående full utstøping.

I Teknisk regelverk har vi i dag følgende krav til forinjeksjon:

Forinjeksjon skal benyttes ved følgende forhold:

  • Der det settes krav til maksimale vannlekkasjer for å hindre skader på bebyggelse og omgivelser som følge av en grunnvannssenking.
  • Der vannlekkasjen inn i tunnel er så stor at den vil skape problemer både i anleggs- og driftsfasen.
  • Stabilisering av partier med dårlig berg.

Det kan være aktuelt å presiserer kravet ytterligere, og evt. også skille mellom baneprioriteter:

  • For tunneler på strekninger i baneprioritet 1 og 2 skal det utføres forinjeksjon som minst tilfredsstiller et tetthetskrav på [20 l/min pr. 100 m] tunnel
  • For tunneler på strekninger i øvrige baneprioriteter skal det utføres forinjeksjon som minst tilfredsstiller et tetthetskrav på [10 l/min pr. 100 m] tunnel

2.2 Kontursprengning

Mer fokus på kontursprengning er ett av tiltakene som i Statens vegvesens etatsprogram er identifisert for å sikre at den bærende konstruksjonen i tunnelen skal ha minst 100 års teknisk levetid.

Fra etatsprogrammet er følgende definert som god følgende definert som god kontur (dette tas inn som en presisering i Teknisk regelverk):

  • Jevnest mulige tunnelprofil etter sprengning, dvs. parallelle og synlige borpiper, minst mulig utfall av berg og ingen gjenstående knøler.
  • Oppnådd tunnelprofil skal ligge nærmest mulig prosjektert kontur, med tilstrekkelig plass til nødvendig sikring.
  • Lite overmasser.
  • Ikke bare for hver salve, men også mellom salvene, dvs. helst små og avrundete hakk i salveskjøtene (minst mulig stikning).

Oppfølging av kontursprengning i hvert enkelt tunnelprosjekt er viktig. Beskrivelse av krav til kontursprengning gjøres via spesiell beskrivelse i prosesskoden.

2.3 Rensk

Forslag til presiseringer i forhold til dagens Tekniske regelverk:

  • Rensk skal utføres før annen stabilitetssikring installeres
  • Bakenforliggende salvestrekninger skal kontrolleres og etterrenskes. Spesielt gjelder dette inntil 3 - 5 salver bak stuff.
  • Partier med bomt berg skal merkes for bolting eller eventuell annen sikring
  • Der det er avskalling som følge av bergtrykk skal det utføres begrenset rensk, og berget skal sikres snarest mulig med endeforankrede bolter, fjellbånd, nett og/eller sprøytebetong.
  • Rensken skal som hovedregel utføres som manuell rensk.
  • Mekanisk rensk eller rensk med høytrykksspyling kan benyttes der det er egnet ut fra en vurdering av bergforholdene. Dette gjelder særlig ved grovblokket berg.
  • Mekanisk rensk og spylerensk skal alltid avsluttes med manuell rensk.
  • Etter at all sprengning er utført skal vegger og tak renskes grundig.
  • For å avdekke svakheter i berget kan konturen spyles før sluttrensk.
  • Sluttrensken kan utføres seksjonsvis etter hvert som tunnelen ferdigstilles.

Alternativt kan regelverkskravet ta utgangspunkt i nøyaktighetsklasser tilsvarende NS 3420:

Rensk skal utføres i henhold til nøyaktighetsklasse, se tabell.

Nøyaktighetsklasse Krav
1
Berget renskes for alt løst materiale
2
Berget renskes slik at det ligger igjen maksimalt 0,02 m3 løsmasse per m2 bergoverflate
3
Berget renskes slik at det ligger igjen maksimalt 0,05 m3 løsmasse per m2 bergoverflate
4
Berget renskes slik at boring og lading kan utføres
5
Berget renskes ned til knøl
  • Nøyaktighetsklasse 1 anbefales for partier der det skal utføres støp mot berg med spesielle krav til tetthet mot vannlekkasje under støpen.
  • Nøyaktighetsklasse 2 anbefales for partier der det skal utføres støp mot berg der setninger ikke skal forekomme, men ellers uten krav til tetthet mot vannlekkasje under støpen.
  • Nøyaktighetsklasse 3 anbefales for partier der det skal utføres støp mot berg uten strenge krav til verken setninger eller tetthet mot vannlekkasje under støpen.
  • Nøyaktighetsklasse 4 brukes ved avgraving av løsmasser for boring og sprenging i dagen.
  • Nøyaktighetsklasse 5 brukes ved sålerensk.

Oppfølging av rensk i hvert enkelt tunnelprosjekt er viktig. Beskrivelse av krav til rensk gjøres via spesiell beskrivelse i prosesskoden.

3 Vann- og frostsikring

3.1 Dagens krav i Teknisk regelverk

Krav til prosjektering og bygging av vann- og frostsikring i jernbanetunneler er angitt i Teknisk regelverk. Krav til vedlikehold er angitt i Teknisk regelverk og i generiske arbeidsrutiner.

3.1.1 Funksjonskrav til vann- og frostsikring

  • Lekkasjevannet skal føres frostfritt ned i dreneringssystemet
  • I frostsonen skal tunnelen ha en isolert kledning som hindrer vanndrypp og isdannelse
  • I frostfri del skal det være en vannavskjerming som sikrer at det unngås vanndrypp
  • Vannavskjermingen skal gå over hele tunnelens lengdeprofil og tverrprofil over sålen
  • For dimensjonering og valg av materialer for vann- og frostsikring skal det tas utgangspunkt i en levetid på 50 år

3.1.2 Valg av metode for vann- og frostsikring skal bestemmes ut fra følgende kriterier

  • Tunnellengde
  • Tunnelstandard
  • Togtetthet
  • Frostmengde
  • Krav til økonomi
  • Krav til vedlikehold

3.1.3 Følgende konstruksjoner kan benyttes

  • Hvelv av betongelementer
  • Hvelv av PE-skum armert med sprøytebetong
  • Godkjente vann- og frostsikringskonstruksjoner

3.1.4 Dimensjonering av frostisolasjon

  • Teknisk regelverk stiller krav om at frostmengden F100 legges til grunn for dimensjonering av frostisolasjon. F100 defineres som den frostmengde som statistisk sett overskrides en gang i 100-årsperioden.

3.1.5 Dagens krav til vedlikehold

  • Kontrollér vann- og frostsikringsmidler. Intervall 60 mnd.

Dersom full utstøpning velges som stabilitetssikring, vil denne også fungere som vann- og frostsikring forutsatt at konstruksjonen bygges med membran og drenssjikt.

Grunnlaget for dagens levetidskrav er at de fleste av dagens løsninger ikke har dokumentert lenger levetid enn 50 år.

4 Forslag til nye krav til stabilitetssikring og vann- og frostsikring

4.1 Levetid

I dagens Teknisk regelverk benyttes levetidskrav for jernbanebroer, sporkonstruksjoner, sikringsanlegg, lyskilder, støyskjermer og kabler. Et levetidskrav for en jernbanebro på 100 år betyr at broen skal med foreskrevet vedlikehold, holde i minst 100 år før broen må skiftes ut med en ny. Tilsvarende vil et levetidskrav for en tunnelkonstruksjon angi minste antall år før konstruksjonen må skiftes ut.

I konstruksjonens levetid utføres vedlikehold i henhold til generiske arbeidsrutiner. Feil og mangler som oppdages under inspeksjon skal utbedres eller holdes under oppsikt avhengig av feiltype og alvorlighetsgrad.

Det er innhentet erfaring fra norske jernbanetunneler som viser at vedlikeholdskostnader for tunnelene i hovedsak er knyttet til installasjoner og iskjøving. Forhold som totalt tilsier mindre vedlikehold i tunneler enn for fri linje er fravær av sikringsanlegg og kontaktledningsmaster. Dette er markant forskjellig fra veisektoren der store deler av vedlikeholdskostnadene er knyttet til renhold og kontroll av teknisk utstyr.

Det velges å benytte begrepet teknisk levetid for tunnelkonstruksjoner. Teknisk levetid er tiden det tar før komponentene eller utstyret ikke lenger oppfyller sin tiltenkte funksjon. Krav til teknisk levetid (TL) uttrykkes som antall år som forventes oppnådd med minst 90 % sannsynlighet. Middelverdien av teknisk levetid antas å være minst 25 % større enn levetidskravet. Forventet middelverdi av teknisk levetid blir dermed 150 år for TL = 120, 100 år for TL = 80, 62,5 år for TL = 50 osv.

Krav til teknisk levetid gjelder helt system. Det forutsettes at visse komponenter kan vedlikeholdes eller byttes i løpet av den angitte tekniske levetiden.

4.2 Vann- og frostsikring

4.2.1 Uendrede funksjonskrav

  • Lekkasjevannet skal føres frostfritt ned i dreneringssystemet
  • I frostsonen skal tunnelen ha en isolert kledning som hindrer vanndrypp og isdannelse
  • I frostfri del skal det være en vannavskjerming som sikrer at det unngås vanndrypp
  • Vannavskjermingen skal gå over hele tunnelens lengdeprofil og tverrprofil over sålen

4.2.2 Endrede funksjonskrav

For dimensjonering av vann- og frostsikringsløsning skal konstruksjonen ha en teknisk levetid = 80 for baneprioritet 1 og 2, og 50 for baneprioritet 3, 4 og 5. Livsløpskostnaden skal beregnes over en tidsperiode tilsvarende teknisk levetid.

For nye tekniske løsninger kan det legges til grunn en redusert teknisk levetid dersom denne begrunnes med en livsløpskostnad. Livsløpskostnaden skal beregnes over en periode tilsvarende krav til teknisk levetid for vann- og frostsikringskonstruksjonen. Det skal også inngå trafikkostnader tilknyttet avstengning for vedlikehold og utskifting.

For dimensjonering av valg av materialer for vann- og frostsikring gjelder følgende:

  • For baneprioritet 1 og 2 kan følgende konstruksjoner benyttes:
Hvelv av betongelementer
Full utstøpning
Godkjente vann- og frostsikringskonstruksjoner
  • For baneprioritet 3, 4 og 5 kan følgende konstruksjoner benyttes:
Hvelv av betongelementer
Hvelv av PE-skum brannbeskyttet med armert sprøytebetong
Full utstøpning
Godkjente vann- og frostsikringskonstruksjoner

Dette kan sammenfattes i følgende tabell:

Konstruksjon/anleggsdel Teknisk levetid (TL)
Tunnelens bærende konstruksjon (stabilitetssikring 120
Vann- og frostsikring (baneprioritet 1 og 2) 80
Vann- og frostsikring (baneprioritet 3, 4 og 5) 50

4.2.3 Begrunnelse for kravendringer

Setningen “valg av metode for vann- og frostsikring bestemmes ut fra tunnellengde, tunnelstandard, togtetthet, frostmengde og krav til økonomi/vedlikehold”, presiseres for å tydeliggjøre hvilke krav som skal legges til grunn. Tunnelstandard og togtetthet er erstattet med baneprioriteter. Frostmengde benyttes som tidligere. Tunnellengde, økonomi og vedlikehold inngår i livsløpskostnadsvurderingene.

  • Krav for baneprioritet 1 og 2 begrunnes med følgende:
Hvelv av armert sprøytebetong vil ikke være et alternativ for jernbanetunneler i baneprioritet 1 og 2 på grunn av usikkerhet i langtidsvirkninger av lastvekslinger med tanke på utmatting, og at løsningen gir et dårligere omdømme på grunn av manglende fremtidsrettethet og materialets brannegenskaper og bestandighet.
Det blir enklere å utvikle nye løsninger for vann- og frostsikring.
En utskifting av en vann- og frostsikringsløsning i jernbanetunneler i baneprioritet 1 og 2 kan få større konsekvenser for trafikkavvikling.
Harmonisering med krav til svenske jernbanetunneler

4.2.4 Materialkrav

Teknisk regelverk stiller i dag ulike krav til materialer som skal benyttes i tunnelen. Disse kravene vil gjennomgås i forbindelse med revisjon av Teknisk regelverk 1.7.12. Det tas utgangspunkt i europeiske standarder på dette område når det gjelder utforming av selve kravene.

5 Kriterier for valg av vann- og frostsikringsløsning

Det bør utarbeides en omforent kriterieliste for evaluering av vann- og frostsikringsløsning. Under vises eksempler fra hhv. Holm-Nykirke og Fellesprosjektet E6-Dovrebanen.

5.1 Evalueringskriterier Holm-Nykirke

Nr. Vekting Kriterium Definisjon
1 6 Sikkerhet drift Nedfall, sikkerhet mot sammenbrudd.
2 6 Brann Brannmotstand i driftsfase. Omfang av utbedring etter en evt. brann.
3 6 Bruksegnethet Oppfyllelse av regelverk og funksjon, tåler trykkrefter, vanntetthet, løsningens påvirkning på tekniske installasjoner.
4 5 Vedlikeholdsvennlighet Reparasjonstid, behov for inspeksjoner, vedlikeholdskostnader, behov for og lagring av reservedeler. Inspeksjonsmuligheter.
5 4 Levetid Løsningens antatte levetid utover 50 år.
6 3 Byggekostnad Kostnader knyttet til innkjøp, bygging og installasjon.
7 2 Byggefase Oppheng av andre installasjoner, påvirkning for andre fagområder, nisjer og andre endringer i tverrsnitt. Fleksibilitet ved montering. Miljøforhold ved utførelse.
8 2 Fremdrift Bestilling, logistikk og fremdrift.

5.2 Evalueringskriterier Fellesprosjektet

Nr. Vekting Kriterium Definisjon
1 6 Kvalitet Kompleksitet ved utførselse (nisjer etc.). Innfesting av teknisk utstyr. Robusthet i forhold til utførelsesavvik. Evnen til å ta opp trykk- og sugkrefter.
2 6 Vedlikehold Vedlikeholdsbehov. Tilgjengelighet for vedlikehold (bergsikringskontroll).
3 6 Oppetid Behov for stengning i forbindelse med vedlikehold/sikringskontroll.
4 6 Vanntetthet Evnen til å oppfylle vanntetthet i levetiden. Løsningens påvirkning på tekniske installasjoner.
5 6 Levetid Løsningens antatte levetid.
6 6 Brann Brannmotstand i driftsfase. Omfang av utbedring etter en evt. brann.
7 6 SHA/YM Stein nedfall i driftsfase. Arbeidsklima ved inspeksjon i driftsfasen.
8 6 Drenerende egenskaper Vanntrykk, frost og drenerende egenskaper.
9 5 Driftskostnader Kostnader i levetid til drift, vedlikehold, inspeksjon og utskifting. Ikke følge-/samfunnskostnader ved stengning, vurderes under oppetid. Driftskostnader vurderes i levetid som antas å være 100 år.
10 4 Byggekostnad Kostnader knyttet il innkjøp, bygging og installasjon.
11 3 Byggetid Byggetid på respektive løsninger.

6 Drift og vedlikehold av norske jernbanetunneler - erfaringer

  • Erfaringer fra Sørlandsbanen (ref. e-post fra Arne Bujordet 13.april):

Sørlandsbanen har mange tunneler som er bygget på 40-tallet, dvs. de er 70 år gamle. De lengste er Kvineshei og Hægebosta som er 8-9 km lange (se e-post under). Erfaringene med vedlikehold av tunneler på Sørlandsbanen viser at det ikke er høyere vedlikeholdskostnader for tunneler bygget etter meget gamle byggemetoder

  • Erfaringer fra Ski-Moss:

Referer til telefonsamtale Schive/Sørlig den 18.april. Totalt er det ikke mer vedlikeholdsbehov for tunneler enn for fri linje pga. mye mindre kl-anlegg og signal. Vedlikeholdsbehovet i tunnelene er i hovedsak knyttet til belysning og isskjøving. Tunnelene er mellom 15-20 år gamle.

  • Erfaringer fra Gardermobanen (ref. e-post fra Jan-Magne Kvernmo 25.april):

Vedlikeholdskostnader for tunneldrift går på problemer med vannintrening som har medført store ekstakostnader med med div. kontroller, sliping av skinner, bytte av skinner, og montering av matter i tak for bortledning av vann etc.

  • Samtale med Brede Nermoen 20.april:

Erfaringen med våre 100 år gamle jernbanetunneler er vel at stabilitetssikring ikke har vært noe stort problem, selv om det nesten ikke finnes en bolt. Den største utfordringen med drifting av dagens tunneler er innlekkasje av vann i trafikkprofilet. Dette gir korrosjon og skader på skinner og annen teknisk utrustning som igjen gir levetidsutfordringer og fare for alvorlige skader som kan føre til avsporing. Iskjøving gir fare for avsporing og skade på vognkasser og vinduer.

Vegtunneler er vesentlig anderledes i bruk enn jernbanetunneler. Statens vegvesen har mye renhold og kontroll av teknisk utstyr. Vi trenger ikke renholdet, og alt det tekniske utstyret er uavhengig av bergsikring og lining.

7 Oversikt over rashendelser i tunnel

Tabellen viser rashendelser med volum > 0,5m3 og hendelser med volum < 0,5m3 som medført driftsstans, skade på tog, og/eller personskade.

Dato Bane Km Tunnel Lengde (m) Rasstørrelse (m3) Konsekvens
30.05.1970 Bergensbanen 318,25 Nedre Fokstu, Fagernut-Hallingskeid 171 Ukjent Nedrasing av stein. Varslet av visitør. Driftsstans 45 minutter.
30.07.1970 Ofotbanen 32,7 Rasttunnelen 315 0,5-5 Nedrasing av stein. Varslet av visitør.
23.06.1972 Bergensbanen 329,04 Kleven tunnel, Hallingskeid-Myrdal 138 < 0,5 Nedrasing av stein. Skade på ‎lokomotiv.‎ Skade på kabler/ledninger.
28.02.1973 Nordlandsbanen 510,43 Reinfossen tunnel, Mo-Skonseng 616 0,5-5 Nedrasing
05.07.1973 Bergensbanen 300,08 Torbjørnstøl, Tunga-Finse 190 Ukjent Nedrasing av stein. Skade på lokomotiv.
05.08.1973 Bergensbanen 341,48 Gravhalsen tunnel 5311 Ukjent Nedrasing av stein. Skade på lokomotiv.
11.12.1973 Drammenbanen 46,315 Lieråsen tunnel, Tuverud 10723 0,5-5 Nedrasing av stein. Skade på kabler/ledninger. Oppdaget ved banestrømutfall
28.12.1973 Drammenbanen 46,35 Lieråsen tunnel, Tuverud 10723 0,5-5 Nedrasing av stein. Driftsstans ca 4,5 timer. Varslet av visitør. Skader på kabler/ledninger.
22.02.1974 Bergensbanen 332,9 Reinunga, Hallingskeid-Myrdal 1820 <0,5 Nedrasing av stein. Skade på lokomotiv.
02.04.1974 Nordlansbanen 463,5 Røssåaur, Drevvatn-Bjerka 123 0,5-5 Nedrasing av stein.
12.07.1976 Bergensbanen 314,385 Grjotrust 513 0,5-5 Nedrasing av stein. Skade på lokomotiv. Driftsstans i 2 timer.
08.07.1976 Bergensbanen 258,785 Såball tunnel, Geilo 313 <0,5 Nedrasing av stein. Skade på lokomotiv.
28.02.1977 Bergensbanen 142,27 Gulsvik tunnel 1002 Ukjent Nedrasing av stein‎.Skade på kabler/ledninger.
19.07.1977 Ofotbanen 14,07 Straumsnes tunnel 81 <0,5 Nedrasing av stein. Driftsstans i 3 timer.‎
11.08.1977 Drammenbanen 24,6 Lieråsen tunnel 10723 Ukjent Skade på lokomotiv
11.11.1977 Bergensbanen 313,425 Taugevatn, Fagernut-Hallingskeid 327 <0,5 Nedrasing av stein. Skade på lokomotiv. Driftsstans i 3 timer.
22.12.1978 Nordlandsbanen 29,68 Gjevingåsen tunnel, Hommelvik-Hell 55 <0,5 Nedrasing av stein fra tak. Skade på lokomotiv og skinner/sviller. 8 sviller byttet ut. Saktekjøring innført.
23.05.1978 Bergensbanen 343,04 Uppsete tunnel 430 Ukjent Nedrasing av stein‎. Skade på ‎lokomotiv. ‎
26.05.1978 Bergensbanen 259 Såball tunnel, Geilo 313 Ukjent Nedrasing av stein‎. Skade på ‎lokomotiv. ‎
03.11.1978 Sørlandsbanen 119,55 Jerpetjern, Meheia-Øysteinstul 1762 Ukjent Skade på lok og personvogn.
28.02.1979 Bergensbanen 142,21 Gulsvik tunnel 1002 Ukjent Nedrasing av stein. Skade på lok og personvogn.
15.10.1979 Nordlandsbanen 531,655 Stupfors tunnel 423 0,5-5 Nedrasing av stein.
25.11.1979 Bergensbanen 394 Bulken tunnel 705 Ukjent Nedrasing av stein. Skade på motorvogn.
11.12.1980 Sørlandsbanen 146,06 Nordagutu stasjon - 0,5-5 Nedras av stein. Varslet av visitør. Driftsstans 1 time.
25.08.1980 Nordlandsbanen 517,25 Ilhullia tunnel 1760 05-5 Nedrasing av stein.
03.06.1980 Bergensbanen 323,7 Grønhalsen, Hallingskeid-Myrdal 265 Ukjent Nedras av stein. Skade på lokomotiv.
18.08.1981 Nordlandsbanen 483,4 Skamdal tunnel, Bjerka-Mo i Rana 340 5-25 Nedrasing av stein.
27.03.1982 Bergensbanen 333,075 Reinunga, Hallingskeid-Myrdal 1820 0,5-5 Nedras av stein. Varslet av visitør. Driftsstans i ca 3 timer.
15.03.1983 Nordlandsbanen 461,549 Mulklubben, Drevvatn-Bjerka 424 0,5-5 Nedrasing av stein.
08.09.1983 Flåmsbanen 340,5 Nåli tunnel, Myrdal-Berekvam 1352 Ukjent Nedras av stein. Skade på lokomotiv.
16.09.1983 Bergensbanen 323,5 Grøndalshalsen tunnel, Hallingskeid-Myrdal 265 Ukjent Nedrasing av stein. Driftsstans 4 timer. Baneskader på skinner og sviller. Varslet av visitør.
15.03.1986 Bergensbanen 443,85 Kjenes tunnel, Vaksdal 410 0,5-5 Nedrasing av stein.
18.06.1986 Dovrebanen 496,106 Sagflåt tunnel, Soknedal-Støren 263 Ukjent Nedrasing av stein. Driftstans ca. 8 t.
02.04.1987 Rørosbanen 495,6 Buru tunnel, Singsås-Støren 37 Ukjent Driftstans 2,5 timer.
25.04.1987 Sørlandsbanen 185,22 Kalbrekk tunnel, Lunde-Nakksjø 285 0,5-5 Nedrasing av stein.
25.07.1987 Sørlandsbanen 371,6 Grohei tunnel, Kristiansand-Nodeland 1990 0,5-5 Nedrasing av stein . Skade på lokomotiv. Ikke baneskade eller personskade.
22.09.1987 Bergensbanen 174,694 Gråsult tunnel, Bergheim-Nesbyen 57 0,5-5 Nedrasing av stein. Varslet av visitør.
19.01.1988 Stavne-Leangenbanen 552,93 Tyholttunnelen 2785 0,5-5 Nedrasing av stein. Driftstans i 30 timer. Ikke registrert skade på tog/person.
16.04.1988 Bergensbanen 347,9 Kleivane tunnel 1220 0,5-5 Nedrasing av stein. Skade på lokomotiv.
02.05.1988 Nordlandsbanen 531,6 Stupfors tunnel, Ørtfjell 423 <0,5 Nedrasing av stein. Skade på lokomotiv.
16.06.1988 Nordlandsbanen 536 Almhaug tunnel, Ørtfjell 95 0,5-5 Nedrasing av stein. Skade på lokomotiv.
13.12.1990 Nordlandsbanen 108,5 Lunnan tunnel, Røra-Mære 385 <0,5 Nedrasing av stein. Avsporing med Di 3 nr 642 i dagtog 452 . Skader: karosseri i front, frontrute, bremsestell, avrevet buffer venstre side, brennoljetank, lufttankfeste, avtapping motorolje, plog bak.
09.07.1997 Sørlandsbanen 522,98 Slettebø tunnel, Egersund 133 0,5-5 Baneskade på kabel/ledninger. Ca 3m3 blokk ned på tunelltak og ca 1m3 videre ned i skinnegangen. Rev ned kjøreledningen. Driftstans i ca. 5 t.
26.07.1997 Sørlandsbanen 183,46 Bukkefjell tunnel, Lunde-Nakksjø 601 0,5-5 Driftstans i 8 t. Ikke registrert skade på tog eller person.
10.09.1997 Nordlandsbanen 323,41 Sveumdal tunnel, Majavatn 26 <0,5 Nedrasing av stein. Skade ‎på ‎lokomotiv. ‎
20.11.1998 Bergensbanen 448,6 Hananipa tunnel 6096 0,5-5 Nedrasing av stein. Varslet av visitør. Skader på kabler/ledninger. Steinblokk fra tunnelvegg som raset ned.
03.01.1999 Nordlandsbanen 457,73 Hattflåget, Drevvatn-Bjerka 1580 0,5-5 Nedrasing av stein. Varslet av visitør.
02.02.1999 Nordlandsbanen 222,04 Medjå tunnel, Grong-Harran 2549 <0,5 Nedrasing av stein. Skade på ‎lokomotiv. Frontplog skadet. Skader på sviller.
18.03.1999 Flåmsbanen 349,15 Dalsbotn Øvre, Berekvam-Flåm 149 0,5-5 Nedrasing av stein. Varslet av visitør. Løst fjell
30.09.1999 Sørlandsbanen 232,063 Sigder tunnel, Lyser-Gjerstad 294 5-25 Skade på lok og personvogn. Ras over tunnelmunning. Skader på sviller og skinner. Driftstans i ca 24,5 timer.
04.12.1999 Nordlandsbanen 664,575 Kvænfloget 1432 0,5-5 Nedrasing av stein ca 284 m inn i tunnelen.
15.04.2000 Nordlandsbanen 277,95 Brekkvasselv tunnel 568 <0,5 Nedrasing av stein. Skade på lokomotiv.
22.05.2000 Bergensbanen 326,67 Nedre Grøndalen 163 0,5-5 Påkjørt av lokomotiv i tog 5502. Skade på frontplog.
14.11.2000 Østfoldbanen 8,304 Sole tunnel 73 0,5-5 Påkjørt/varslet av tog. 8 timer trafikkstopp.
07.06.2001 Bergensbanen 417,5 Trollkona 8043 0,5-5 Varslet av lokfører tog 602. Ingen skade
26.06.2001 Nordlandsbanen 461,58 Mulklubben 424 0,5-5 Varslet av visitør, ingen skade.
16.8.2001 Nordlandsbanen 461,48 Mulklubben 424 0,5-5 Steinsprang påkjørt/varslet av tog. Bane stengt i 3 timer.
20.08.2001 Nordlandsbanen 520,54 SMånesli 198 0,5-5 Blokkfall fra tunneltak. Størrelse ca 1 m3. Berørt av tog skade på lok, ikke alvorlig.
18.11.2001 Nordlandsbanen 203,05 Rettlinje tunnel, Agle-Grong 72 0,5-5 Nedrasing av steing. Ingen skade på rullende materiell eller person. Skade på linjegrøft. Banen stengt 1,5 timer.
11.12.2001 Bergensbanen 277,3 Øvre Fjellberg 61 0,5-5 Ras fra tunneltak påkjørt av tog 63 med materielltype 73. Bane stengt i 13 timer.
13.12.2002 Nordlandsbanen 657,13 Stamnes 362 0,5-5 Blokk på ca 1,0 m3 falt ned, påkjørt/varslet av tog. Ingen materiell skade.
24.06.2003 Bratsbergbanen 157,02 Tjerndalen tunnel, Valebø 66 <0,5 Nedfall av stein. Ras kjørt på av tog.
09.11.2003 Bergensbanen 280,9 Vika tunnel 92 <0,5 Nedfall av stein. Sår i skinne. Skade på lokomotiv.
09.11.2003 Bergensbanen 320,03 Øvre Høgheller 106 0,5-5 Steinblokk påkjørt av tog med materiell Type 73.
12.03.2004 Sørlandsbanen 396,876 Ytterhei tunnel. Marnadrdal 324 0,5-5 Nedrasing av stein. Varslet av visitør. Betong/steinmur over tunnelmunning som raset.
15.06.2004 Bergensbanen 444,96 Hananipa tunnel 6096 0,5-5 Nedfall av stein fra tunneltak. Varslet av visitør, ingen skade.
03.08.2004 Nordlandsbanen 682,257 Svarthammer 2075 0,5-5 Steinblokk falt ned fra 2 m høyde i sidevegg. Påkjørt av tog. Små skader på lok og sviller
03.02.2005 Nordlandsbanen 469,69 Bjerka tunnel 87 0,5-5 Stein ca. 1 m3 falt ned fra siden i nordenden
17.06.2005 Rørosbanen 446,295 Tamlag/Drøilitun 1186 0,5-5 En stein på ca. 0,5 m3 løsnet fra henget og falt igjennom isolasjonsplater og ned i sporet. Der ble steinen påkjørt av en arbeidsmaskin (70 km/h)
12.08.2005 Bergensbanen 337,2 Gravhalsen 5311 <0,5 Steinsprang fra heng. Skade på kabler. Bane stengt i 30 min
25.02.2006 Sørlandsbanen 201,74 Halfaredal 164 0,5-5 Påkjørt av tog 706 som sporet av. Bane stengt i ca. 14 timer.
12.04.2006 Bergensbanen 443,815 Kjenes tunnel, Vaksdal 410 0,5-5 Nedrasing av stein. Steinmassene landet i hvelvet.
19.04.2006 Nordlandsbanen 691,546 Kistrand 76 0,5-5 Steinblokk på størrelse 1 – 1,5 m3 løsnet fra sidevegg i tunnel. Varslet av visitør. Ingen skade
10.07.2006 Nordlandsbanen 664,935 Kvænfloget 1432 0,5-5 Stein falt ned i tunnel. Varslet av viitør. Skade på kabelkanal
14.10.2007 Ofotbanen 8,576 Forsnes 114 0,5-5 Stein falt ned i tunnel, påkjørt av tog. Ingen skade
18.11.2007 Bergensbanen 323,25 Vestre Hallingskeid 78 <0,5 Arbeidsmaskin berørt. Skade på sviller. Bane stengt i 7 timer.
05.12.2007 Ofotbanen 22,52 Indre Sildvik 120 0,5-5 Driftstans 08.30-09.25. Is og stein rast ned i sporet ved km 22,5
05.05.2009 Ofotbanen 30,34 Sørdal tunnel, Katterat 384 0,5-5 Steinras i øvre ende spor 1 høyre side. Påkjørt av tog. Mindre skade på lokomotivets plog.
03.09.2009 Bergensbanen 97,415 Tveit 115 <0,5 Nedrasing i forbindelse med sprenging ny trase RV7. Varslet av visitør. Bane stengt i 50 min.
06.12.2009 Bratsbergbanen 170,2 Nisterudtunnelen 141 <0,5 Nedrasing av stein. Skade på lokomotiv. Tog kjørte på stein.
02.05.2010 Gjøvikbanen 12,5 Tunnel Rådalen I 55 0,5-5 Skade på motorvogn. Tog kjørte på nedrast stein.

8 Referanser

  • Rapporter fra Statens vegvesens etatsprogram "Moderne vegtunneler"
  • BaneData