Forskjell mellom versjoner av «Kriterier for valg av tunnelkonstruksjoner»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
(Inkludert i nytt regelverk)
(Fjernes. Er omarbeidet til en RAMS-tabell)
 
(4 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
=Kriterier for valg av vann- og frostsikringsløsning=
 
Det må utarbeides en omforent kriterieliste for evaluering av vann- og frostsikringsløsning. Under vises eksempler fra hhv. Holm-Nykirke og Fellesprosjektet E6-Dovrebanen.
 
==Evalueringskriterier Holm-Nykirke==
 
{| class="wikitable"
 
|-
 
! Nr.!! Vekting!! Kriterium!! Definisjon
 
|-
 
| 1|| 6|| Sikkerhet drift|| Nedfall, sikkerhet mot sammenbrudd.
 
|-
 
| 2|| 6|| Brann|| Brannmotstand i driftsfase. Omfang av utbedring etter en evt. brann.
 
|-
 
| 3|| 6|| Bruksegnethet|| Oppfyllelse av regelverk og funksjon, tåler trykkrefter, vanntetthet, løsningens påvirkning på tekniske installasjoner.
 
|-
 
| 4|| 5|| Vedlikeholdsvennlighet|| Reparasjonstid, behov for inspeksjoner, vedlikeholdskostnader, behov for og lagring av reservedeler. Inspeksjonsmuligheter.
 
|-
 
| 5|| 4|| Levetid|| Løsningens antatte levetid utover 50 år.
 
|-
 
| 6|| 3|| Byggekostnad|| Kostnader knyttet til innkjøp, bygging og installasjon.
 
|-
 
| 7|| 2|| Byggefase|| Oppheng av andre installasjoner, påvirkning for andre fagområder, nisjer og andre endringer i tverrsnitt. Fleksibilitet ved montering. Miljøforhold ved utførelse.
 
|-
 
| 8|| 2|| Fremdrift|| Bestilling, logistikk og fremdrift.
 
|}
 
  
==Evalueringskriterier Fellesprosjektet==
 
{| class="wikitable"
 
|-
 
! Nr.!! Vekting!! Kriterium!! Definisjon
 
|-
 
| 1|| 6|| Kvalitet|| Kompleksitet ved utførselse (nisjer etc.). Innfesting av teknisk utstyr. Robusthet i forhold til utførelsesavvik. Evnen til å ta opp trykk- og sugkrefter.
 
|-
 
| 2 || 6|| Vedlikehold|| Vedlikeholdsbehov. Tilgjengelighet for vedlikehold (bergsikringskontroll).
 
|-
 
| 3|| 6|| Oppetid|| Behov for stengning i forbindelse med vedlikehold/sikringskontroll.
 
|-
 
| 4|| 6|| Vanntetthet|| Evnen til å oppfylle vanntetthet i levetiden. Løsningens påvirkning på tekniske installasjoner.
 
|-
 
| 5|| 6|| Levetid|| Løsningens antatte levetid.
 
|-
 
| 6|| 6|| Brann|| Brannmotstand i driftsfase. Omfang av utbedring etter en evt. brann.
 
|-
 
| 7|| 6|| SHA/YM|| Stein nedfall i driftsfase. Arbeidsklima ved inspeksjon i driftsfasen.
 
|-
 
| 8|| 6|| Drenerende egenskaper|| Vanntrykk, frost og drenerende egenskaper.
 
|-
 
| 9|| 5|| Driftskostnader|| Kostnader i levetid til drift, vedlikehold, inspeksjon og utskifting. Ikke følge-/samfunnskostnader ved stengning, vurderes under oppetid. Driftskostnader vurderes i levetid som antas å være 100 år.
 
|-
 
| 10||4 || Byggekostnad|| Kostnader knyttet il innkjøp, bygging og installasjon.
 
|-
 
| 11||3 || Byggetid|| Byggetid på respektive løsninger.
 
 
|}
 
 
= Drift og vedlikehold av norske jernbanetunneler - erfaringer =
 
 
*Erfaringer fra Sørlandsbanen (ref. e-post fra Arne Bujordet 13.april):
 
Sørlandsbanen har mange tunneler som er bygget på 40-tallet, dvs. de er 70 år gamle. De lengste er Kvineshei og Hægebosta som er 8-9 km lange (se e-post under). Erfaringene med vedlikehold av tunneler på Sørlandsbanen viser at det ikke er høyere vedlikeholdskostnader for tunneler bygget etter meget gamle byggemetoder
 
 
*Erfaringer fra Ski-Moss:
 
Referer til telefonsamtale Schive/Sørlig den 18.april. Totalt er det ikke mer vedlikeholdsbehov for tunneler enn for fri linje pga. mye mindre kl-anlegg og signal. Vedlikeholdsbehovet i tunnelene er i hovedsak knyttet til belysning og isskjøving. Tunnelene er mellom 15-20 år gamle.
 
 
*Erfaringer fra Gardermobanen (ref. e-post fra Jan-Magne Kvernmo 25.april):
 
Vedlikeholdskostnader for tunneldrift går på problemer med vannintrening som har medført store ekstakostnader med med div. kontroller, sliping av skinner, bytte av skinner,  og  montering av matter i tak for bortledning av vann etc.
 
 
*Samtale med Brede Nermoen 20.april:
 
Erfaringen med våre 100 år gamle jernbanetunneler er vel at stabilitetssikring ikke har vært noe stort problem, selv om det nesten ikke finnes en bolt. Den største utfordringen med drifting av dagens tunneler er innlekkasje av vann i trafikkprofilet. Dette gir korrosjon og skader på skinner og annen teknisk utrustning som igjen gir levetidsutfordringer og fare for alvorlige skader som kan føre til avsporing. Iskjøving gir fare for avsporing og skade på vognkasser og vinduer.
 
 
Vegtunneler er vesentlig anderledes i bruk enn jernbanetunneler. Statens vegvesen har mye renhold og kontroll av teknisk utstyr. Vi trenger ikke renholdet, og alt det tekniske utstyret er uavhengig av bergsikring og lining.
 
 
=Oversikt over rashendelser i tunnel=
 
Tabellen viser rashendelser med volum > 0,5m<sup>3</sup> og hendelser med volum < 0,5m<sup>3</sup> som medført driftsstans, skade på tog, og/eller personskade.
 
{| class="wikitable"
 
|-
 
! Dato!! Bane!! Km!! Tunnel!! Lengde (m) !! Rasstørrelse (m<sup>3</sup>) !! Konsekvens
 
|-
 
| 30.05.1970|| Bergensbanen|| 318,25|| Nedre Fokstu, Fagernut-Hallingskeid|| 171|| Ukjent|| Nedrasing av stein. Varslet av visitør. Driftsstans 45 minutter.
 
|-
 
| 30.07.1970|| Ofotbanen|| 32,7|| Rasttunnelen|| 315|| 0,5-5|| Nedrasing av stein. Varslet av visitør.
 
|-
 
| 23.06.1972|| Bergensbanen|| 329,04|| Kleven tunnel, Hallingskeid-Myrdal|| 138|| < 0,5|| Nedrasing av stein. Skade på ‎lokomotiv.‎ Skade på kabler/ledninger.
 
|-
 
| 28.02.1973|| Nordlandsbanen|| 510,43|| Reinfossen tunnel, Mo-Skonseng|| 616|| 0,5-5|| Nedrasing
 
|-
 
| 05.07.1973|| Bergensbanen|| 300,08|| Torbjørnstøl, Tunga-Finse|| 190|| Ukjent|| Nedrasing av stein. Skade på lokomotiv.
 
|-
 
| 05.08.1973|| Bergensbanen|| 341,48|| Gravhalsen tunnel|| 5311|| Ukjent|| Nedrasing av stein. Skade på lokomotiv.
 
|-
 
| 11.12.1973|| Drammenbanen|| 46,315|| Lieråsen tunnel, Tuverud|| 10723|| 0,5-5|| Nedrasing av stein. Skade på kabler/ledninger. Oppdaget ved banestrømutfall
 
|-
 
| 28.12.1973|| Drammenbanen|| 46,35|| Lieråsen tunnel, Tuverud|| 10723 || 0,5-5|| Nedrasing av stein. Driftsstans ca 4,5 timer. Varslet av visitør. Skader på kabler/ledninger.
 
|-
 
| 22.02.1974|| Bergensbanen|| 332,9|| Reinunga, Hallingskeid-Myrdal|| 1820|| <0,5|| Nedrasing av stein. Skade på lokomotiv.
 
|-
 
| 02.04.1974|| Nordlansbanen|| 463,5|| Røssåaur, Drevvatn-Bjerka|| 123|| 0,5-5|| Nedrasing av stein.
 
|-
 
| 12.07.1976|| Bergensbanen|| 314,385|| Grjotrust|| 513|| 0,5-5|| Nedrasing av stein. Skade på lokomotiv. Driftsstans i 2 timer.
 
|-
 
| 08.07.1976|| Bergensbanen|| 258,785|| Såball tunnel, Geilo|| 313|| <0,5|| Nedrasing av stein. Skade på lokomotiv.
 
|-
 
| 28.02.1977|| Bergensbanen|| 142,27|| Gulsvik tunnel|| 1002|| Ukjent|| Nedrasing av stein‎.Skade på kabler/ledninger.
 
|-
 
| 19.07.1977|| Ofotbanen|| 14,07|| Straumsnes tunnel|| 81|| <0,5|| Nedrasing av stein. Driftsstans i 3 timer.‎
 
|-
 
| 11.08.1977|| Drammenbanen|| 24,6|| Lieråsen tunnel|| 10723|| Ukjent|| Skade på lokomotiv
 
|-
 
| 11.11.1977|| Bergensbanen|| 313,425|| Taugevatn, Fagernut-Hallingskeid|| 327|| <0,5|| Nedrasing av stein. Skade på lokomotiv. Driftsstans i 3 timer.
 
|-
 
| 22.12.1978|| Nordlandsbanen|| 29,68|| Gjevingåsen tunnel, Hommelvik-Hell|| 55|| <0,5|| Nedrasing av stein fra tak. Skade på lokomotiv og skinner/sviller. 8 sviller byttet ut. Saktekjøring innført.
 
|-
 
| 23.05.1978|| Bergensbanen|| 343,04|| Uppsete tunnel|| 430|| Ukjent|| Nedrasing av stein‎. Skade på ‎lokomotiv. ‎
 
|-
 
| 26.05.1978|| Bergensbanen|| 259|| Såball tunnel, Geilo|| 313|| Ukjent|| Nedrasing av stein‎. Skade på ‎lokomotiv. ‎
 
|-
 
| 03.11.1978|| Sørlandsbanen|| 119,55|| Jerpetjern, Meheia-Øysteinstul|| 1762|| Ukjent|| Skade på lok og personvogn.
 
|-
 
| 28.02.1979|| Bergensbanen|| 142,21|| Gulsvik tunnel|| 1002|| Ukjent|| Nedrasing av stein. Skade på lok og personvogn.
 
|-
 
| 15.10.1979|| Nordlandsbanen || 531,655|| Stupfors tunnel|| 423|| 0,5-5|| Nedrasing av stein.
 
|-
 
| 25.11.1979|| Bergensbanen || 394|| Bulken tunnel|| 705|| Ukjent|| Nedrasing av stein. Skade på motorvogn.
 
|-
 
| 11.12.1980|| Sørlandsbanen|| 146,06|| Nordagutu stasjon|| -|| 0,5-5|| Nedras av stein. Varslet av visitør. Driftsstans 1 time.
 
|-
 
| 25.08.1980|| Nordlandsbanen|| 517,25|| Ilhullia tunnel|| 1760 || 05-5|| Nedrasing av stein.
 
|-
 
| 03.06.1980|| Bergensbanen|| 323,7|| Grønhalsen, Hallingskeid-Myrdal|| 265|| Ukjent|| Nedras av stein. Skade på lokomotiv.
 
|-
 
| 18.08.1981|| Nordlandsbanen|| 483,4|| Skamdal tunnel, Bjerka-Mo i Rana|| 340|| 5-25|| Nedrasing av stein.
 
|-
 
| 27.03.1982|| Bergensbanen|| 333,075|| Reinunga, Hallingskeid-Myrdal|| 1820|| 0,5-5|| Nedras av stein. Varslet av visitør. Driftsstans i ca 3 timer.
 
|-
 
| 15.03.1983|| Nordlandsbanen|| 461,549|| Mulklubben, Drevvatn-Bjerka|| 424|| 0,5-5|| Nedrasing av stein.
 
|-
 
| 08.09.1983|| Flåmsbanen|| 340,5|| Nåli tunnel, Myrdal-Berekvam|| 1352|| Ukjent || Nedras av stein. Skade på lokomotiv.
 
|-
 
| 16.09.1983|| Bergensbanen|| 323,5|| Grøndalshalsen tunnel, Hallingskeid-Myrdal|| 265|| Ukjent|| Nedrasing av stein. Driftsstans 4 timer. Baneskader på skinner og sviller. Varslet av visitør.
 
|-
 
| 15.03.1986|| Bergensbanen || 443,85|| Kjenes tunnel, Vaksdal|| 410|| 0,5-5|| Nedrasing av stein.
 
|-
 
| 18.06.1986|| Dovrebanen|| 496,106|| Sagflåt tunnel, Soknedal-Støren|| 263|| Ukjent|| Nedrasing av stein. Driftstans ca. 8 t.
 
|-
 
| 02.04.1987|| Rørosbanen|| 495,6|| Buru tunnel, Singsås-Støren|| 37 || Ukjent|| Driftstans 2,5 timer.
 
|-
 
| 25.04.1987|| Sørlandsbanen|| 185,22|| Kalbrekk tunnel, Lunde-Nakksjø|| 285|| 0,5-5|| Nedrasing av stein.
 
|-
 
| 25.07.1987|| Sørlandsbanen|| 371,6 || Grohei tunnel, Kristiansand-Nodeland|| 1990|| 0,5-5|| Nedrasing av stein . Skade på lokomotiv. Ikke baneskade eller personskade.
 
|-
 
| 22.09.1987|| Bergensbanen|| 174,694|| Gråsult tunnel, Bergheim-Nesbyen|| 57|| 0,5-5|| Nedrasing av stein. Varslet av visitør.
 
|-
 
| 19.01.1988|| Stavne-Leangenbanen|| 552,93|| Tyholttunnelen|| 2785|| 0,5-5|| Nedrasing av stein. Driftstans i 30 timer. Ikke registrert skade på tog/person.
 
|-
 
| 16.04.1988|| Bergensbanen|| 347,9|| Kleivane tunnel|| 1220|| 0,5-5 || Nedrasing av stein. Skade på lokomotiv.
 
|-
 
| 02.05.1988|| Nordlandsbanen|| 531,6|| Stupfors tunnel, Ørtfjell|| 423|| <0,5|| Nedrasing av stein. Skade på lokomotiv.
 
|-
 
| 16.06.1988|| Nordlandsbanen|| 536|| Almhaug tunnel, Ørtfjell|| 95|| 0,5-5|| Nedrasing av stein. Skade på lokomotiv.
 
|-
 
| 13.12.1990|| Nordlandsbanen|| 108,5|| Lunnan tunnel, Røra-Mære|| 385|| <0,5|| Nedrasing av stein. Avsporing med Di 3 nr 642 i dagtog 452 . Skader: karosseri i front, frontrute, bremsestell, avrevet buffer venstre side, brennoljetank, lufttankfeste, avtapping motorolje, plog bak.
 
|-
 
| 09.07.1997|| Sørlandsbanen|| 522,98|| Slettebø tunnel, Egersund|| 133|| 0,5-5|| Baneskade på kabel/ledninger. Ca 3m3 blokk ned på tunelltak og ca 1m3 videre ned i skinnegangen. Rev ned kjøreledningen. Driftstans i ca. 5 t.
 
|-
 
| 26.07.1997|| Sørlandsbanen|| 183,46|| Bukkefjell tunnel, Lunde-Nakksjø|| 601|| 0,5-5|| Driftstans i 8 t. Ikke registrert skade på tog eller person.
 
|-
 
| 10.09.1997|| Nordlandsbanen|| 323,41|| Sveumdal tunnel, Majavatn|| 26|| <0,5|| Nedrasing av stein. Skade ‎på ‎lokomotiv. ‎
 
|-
 
| 20.11.1998|| Bergensbanen|| 448,6|| Hananipa tunnel|| 6096|| 0,5-5 || Nedrasing av stein. Varslet av visitør. Skader på kabler/ledninger. Steinblokk fra tunnelvegg som raset ned.
 
|-
 
| 03.01.1999|| Nordlandsbanen|| 457,73|| Hattflåget, Drevvatn-Bjerka|| 1580|| 0,5-5|| Nedrasing av stein. Varslet av visitør.
 
|-
 
| 02.02.1999|| Nordlandsbanen|| 222,04|| Medjå tunnel, Grong-Harran|| 2549|| <0,5|| Nedrasing av stein. Skade på ‎lokomotiv. Frontplog skadet. Skader på sviller.
 
|-
 
| 18.03.1999|| Flåmsbanen|| 349,15|| Dalsbotn Øvre, Berekvam-Flåm|| 149|| 0,5-5|| Nedrasing av stein. Varslet av visitør. Løst fjell
 
|-
 
| 30.09.1999|| Sørlandsbanen|| 232,063|| Sigder tunnel, Lyser-Gjerstad|| 294|| 5-25|| Skade på lok og personvogn. Ras over tunnelmunning. Skader på sviller og skinner. Driftstans i ca 24,5 timer.
 
|-
 
| 04.12.1999|| Nordlandsbanen|| 664,575|| Kvænfloget|| 1432|| 0,5-5|| Nedrasing av stein ca 284 m inn i tunnelen.
 
|-
 
| 15.04.2000|| Nordlandsbanen|| 277,95|| Brekkvasselv tunnel|| 568|| <0,5|| Nedrasing av stein. Skade på lokomotiv.
 
|-
 
| 22.05.2000|| Bergensbanen|| 326,67|| Nedre Grøndalen || 163|| 0,5-5 || Påkjørt av lokomotiv i tog 5502. Skade på frontplog.
 
|-
 
| 14.11.2000|| Østfoldbanen|| 8,304|| Sole tunnel|| 73|| 0,5-5|| Påkjørt/varslet av tog. 8 timer trafikkstopp.
 
|-
 
| 07.06.2001|| Bergensbanen|| 417,5|| Trollkona|| 8043|| 0,5-5|| Varslet av lokfører tog 602. Ingen skade
 
|-
 
| 26.06.2001|| Nordlandsbanen|| 461,58|| Mulklubben|| 424 || 0,5-5|| Varslet av visitør, ingen skade.
 
|-
 
| 16.8.2001|| Nordlandsbanen|| 461,48|| Mulklubben|| 424|| 0,5-5|| Steinsprang påkjørt/varslet av tog. Bane stengt i 3 timer.
 
|-
 
| 20.08.2001|| Nordlandsbanen|| 520,54|| SMånesli|| 198|| 0,5-5|| Blokkfall fra tunneltak. Størrelse ca 1 m3. Berørt av tog skade på lok, ikke alvorlig.
 
|-
 
| 18.11.2001|| Nordlandsbanen|| 203,05|| Rettlinje tunnel, Agle-Grong|| 72|| 0,5-5|| Nedrasing av steing. Ingen skade på rullende materiell eller person. Skade på linjegrøft. Banen stengt 1,5 timer.
 
|-
 
| 11.12.2001|| Bergensbanen|| 277,3|| Øvre Fjellberg|| 61|| 0,5-5|| Ras fra tunneltak påkjørt av tog 63 med materielltype 73. Bane stengt i 13 timer.
 
|-
 
| 13.12.2002|| Nordlandsbanen|| 657,13|| Stamnes|| 362|| 0,5-5|| Blokk på ca 1,0 m<sup>3</sup> falt ned, påkjørt/varslet av tog. Ingen materiell skade.
 
|-
 
| 24.06.2003|| Bratsbergbanen|| 157,02|| Tjerndalen tunnel, Valebø|| 66|| <0,5|| Nedfall av stein. Ras kjørt på av tog.
 
|-
 
| 09.11.2003|| Bergensbanen|| 280,9|| Vika tunnel|| 92|| <0,5|| Nedfall av stein. Sår i skinne. Skade på lokomotiv.
 
|-
 
| 09.11.2003|| Bergensbanen|| 320,03|| Øvre Høgheller|| 106|| 0,5-5|| Steinblokk påkjørt av tog med materiell Type 73.
 
|-
 
| 12.03.2004|| Sørlandsbanen|| 396,876|| Ytterhei tunnel. Marnadrdal|| 324|| 0,5-5|| Nedrasing av stein. Varslet av visitør. Betong/steinmur over tunnelmunning som raset.
 
|-
 
| 15.06.2004|| Bergensbanen|| 444,96|| Hananipa tunnel || 6096|| 0,5-5|| Nedfall av stein fra tunneltak. Varslet av visitør, ingen skade.
 
|-
 
| 03.08.2004|| Nordlandsbanen|| 682,257|| Svarthammer|| 2075|| 0,5-5|| Steinblokk falt ned fra 2 m høyde i sidevegg. Påkjørt av tog. Små skader på lok og sviller
 
|-
 
| 03.02.2005|| Nordlandsbanen|| 469,69|| Bjerka tunnel|| 87|| 0,5-5|| Stein ca. 1 m<sup>3</sup> falt ned fra siden i nordenden
 
|-
 
| 17.06.2005|| Rørosbanen|| 446,295|| Tamlag/Drøilitun|| 1186|| 0,5-5|| En stein på ca. 0,5 m<sup>3</sup> løsnet fra henget og falt igjennom isolasjonsplater og ned i sporet. Der ble steinen påkjørt av en arbeidsmaskin (70 km/h)
 
|-
 
| 12.08.2005|| Bergensbanen|| 337,2|| Gravhalsen|| 5311|| <0,5|| Steinsprang fra heng. Skade på kabler. Bane stengt i 30 min
 
|-
 
| 25.02.2006|| Sørlandsbanen|| 201,74|| Halfaredal|| 164|| 0,5-5|| Påkjørt av tog 706 som sporet av. Bane stengt i ca. 14 timer.
 
|-
 
| 12.04.2006|| Bergensbanen || 443,815|| Kjenes tunnel, Vaksdal|| 410|| 0,5-5|| Nedrasing av stein. Steinmassene landet i hvelvet.
 
|-
 
| 19.04.2006|| Nordlandsbanen|| 691,546|| Kistrand|| 76|| 0,5-5|| Steinblokk på størrelse 1 – 1,5 m3 løsnet fra sidevegg i tunnel. Varslet av visitør. Ingen skade
 
|-
 
| 10.07.2006|| Nordlandsbanen|| 664,935|| Kvænfloget|| 1432|| 0,5-5|| Stein falt ned i tunnel. Varslet  av viitør. Skade på kabelkanal
 
|-
 
| 14.10.2007|| Ofotbanen|| 8,576|| Forsnes|| 114|| 0,5-5|| Stein falt ned i tunnel, påkjørt av tog. Ingen skade
 
|-
 
| 18.11.2007|| Bergensbanen|| 323,25|| Vestre Hallingskeid|| 78|| <0,5|| Arbeidsmaskin berørt. Skade på sviller. Bane stengt i 7 timer.
 
|-
 
| 05.12.2007|| Ofotbanen|| 22,52|| Indre Sildvik|| 120|| 0,5-5|| Driftstans 08.30-09.25. Is og stein rast ned i sporet ved km 22,5
 
|-
 
| 05.05.2009|| Ofotbanen|| 30,34|| Sørdal tunnel, Katterat || 384|| 0,5-5|| Steinras i øvre ende spor 1 høyre side. Påkjørt av tog. Mindre skade på lokomotivets plog.
 
|-
 
| 03.09.2009|| Bergensbanen|| 97,415|| Tveit|| 115|| <0,5|| Nedrasing i forbindelse med sprenging ny trase RV7. Varslet av visitør. Bane stengt i 50 min.
 
|-
 
| 06.12.2009|| Bratsbergbanen|| 170,2|| Nisterudtunnelen|| 141|| <0,5|| Nedrasing av stein. Skade på lokomotiv. Tog kjørte på stein.
 
|-
 
| 02.05.2010|| Gjøvikbanen|| 12,5|| Tunnel Rådalen I|| 55|| 0,5-5 || Skade på motorvogn. Tog kjørte på nedrast stein.
 
|}
 
 
=Referanser=
 
*Rapporter fra Statens vegvesens etatsprogram "Moderne vegtunneler"
 
*BaneData
 
*Banverket; Teknisk regelverk Tunneler
 

Nåværende revisjon fra 24. jun. 2013 kl. 13:04