Kriterier for valg av overbygning

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Revisjon per 16. aug. 2012 kl. 10:28 av Jcs (diskusjon | bidrag) (Ballastfritt spor)
Hopp til: navigasjon, søk


1 Aktuelle overbygningskonstruksjoner

I tunneler fins det to alternative overbygningsløsninger:

  • ballastspor
  • ballastfritt spor (fastspor)

2 Ballastspor

Fordeler med ballastspor

  • lavere byggekostnad
  • høyere elastisitet1
  • god vedlikeholdbarhet til lave kostnader
  • høyere støyabsorpsjon1
  • kjent teknisk løsning (i Norge)

Ulemper med ballastspor

  • raskere nedbryting av sporkonstruksjonen
  • risiko for flyvende ballast2
  • noe større byggehøyde

Tyngre maskinelle vedlikeholdsoperasjoner ved ballastspor:

  • ballastrensing
  • sporjustering
  • skinnesliping

1) Gjelder sammenligning med konvensjonelle fastsportyper

2) Gjelder for V > 250 km/h

3 Ballastfritt spor

Fordeler med ballastfritt spor:

  • noe lavere byggehøyde
  • mindre vedlikehold
  • lenger levetid
  • mulighet for spesielle designløsninger for ønskede egenskaper (f.eks. støy, vibrasjoner)

Ulemper med ballastfritt spor:

  • høyere byggekostnader
  • vanskeligere å utføre større endringer
  • store kostnader ved fornyelse

Tyngre maskinelle vedlikeholdsoperasjoner ved ballastspor:

  • skinnesliping

4 Konklusjon

Ballastfritt spor velges dersom kravet til tilgjengelighet for tunnelen ikke kan oppfylles ved bruk av ballastspor eller der spesielle ønskede egenskaper ikke kan tilfredsstilles med ballastspor. For øvrig velges ballastspor.

5 Referanser

C. Esveld: Innovations in railway track