Kriterier for valg av overbygning

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Revisjon per 16. aug. 2012 kl. 10:08 av Jcs (diskusjon | bidrag) (Aktuelle overbygningskonstruksjoner)
Hopp til: navigasjon, søk


1 Aktuelle overbygningskonstruksjoner

I tunneler fins det to alternative overbygningsløsninger:

  • ballastspor
  • ballastfritt spor (fastspor)

2 Ballastspor

Fordeler med ballastspor

  • pris
  • høy elastisitet
  • god vedlikeholdbarhet til lave kostnader
  • høy støyabsorpsjon
  • lavere trykk- og sugkrefter

Ulemper med ballastspor

  • nedbryting av sporkonstruksjonen
  • risiko for flyvende ballast
  • stor byggehøyde

Tyngre maskinelle vedlikeholdsoperasjoner ved ballastspor:

  • ballastrensing
  • sporjustering
  • skinnesliping

3 Ballastfritt spor

Fordeler med ballastfritt spor:

  • lavere byggehøyde
  • mindre vedlikehold
  • lenger levetid
  • mulighet for målrettet styring mot spesielle ønskede egenskaper (f.eks. støy, optimalisering mht. tog)

Ulemper med ballastfritt spor:

  • pris
  • større skader ved avsporinger

Tyngre maskinelle vedlikeholdsoperasjoner ved ballastspor:

  • skinnesliping

4 Konklusjon

Ballastfritt spor velges dersom kravet til tilgjengelighet for tunnelen ikke kan oppfylles ved bruk av ballastspor eller der spesielle ønskede egenskaper ikke kan tilfredsstilles med ballastspor. For øvrig velges ballastspor.

5 Referanser

C. Esveld: Innovations in railway track