Kriterier for valg av overbygning: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
Linje 44: Linje 44:


Ballastfritt spor velges dersom kravet til tilgjengelighet for tunnelen ikke kan oppfylles ved bruk av ballastspor eller der spesielle ønskede egenskaper ikke kan tilfredsstilles med ballastspor. For øvrig velges ballastspor.
Ballastfritt spor velges dersom kravet til tilgjengelighet for tunnelen ikke kan oppfylles ved bruk av ballastspor eller der spesielle ønskede egenskaper ikke kan tilfredsstilles med ballastspor. For øvrig velges ballastspor.
== Referanser ==
[http://www.esveld.com/Download/TUD/Innovations.PDF C. Esveld: Innovations in railway track]

Sideversjonen fra 21. jun. 2012 kl. 11:17

__NUMBEREDHEADINGS__

Aktuelle overbygningskonstruksjoner

I tunneler fins det to alternative overbygningsløsninger:

  • ballastspor
  • ballastfritt spor

Ballastspor

Fordeler med ballastspor

  • pris
  • høy elastisitet
  • god vedlikeholdbarhet til lave kostnader
  • høy støyabsorpsjon
  • lavere trykk- og sugkrefter

Ulemper med ballastspor

  • nedbryting av sporkonstruksjonen
  • risiko for flyvende ballast
  • stor byggehøyde

Tyngre maskinelle vedlikeholdsoperasjoner ved ballastspor:

  • ballastrensing
  • sporjustering
  • skinnesliping

Ballastfritt spor

Fordeler med ballastfritt spor:

  • lavere byggehøyde
  • mindre vedlikehold
  • lenger levetid
  • mulighet for målrettet styring mot spesielle ønskede egenskaper (f.eks. støy, optimalisering mht. tog)

Ulemper med ballastfritt spor:

  • pris
  • større skader ved avsporinger

Tyngre maskinelle vedlikeholdsoperasjoner ved ballastspor:

  • skinnesliping

Konklusjon

Ballastfritt spor velges dersom kravet til tilgjengelighet for tunnelen ikke kan oppfylles ved bruk av ballastspor eller der spesielle ønskede egenskaper ikke kan tilfredsstilles med ballastspor. For øvrig velges ballastspor.

Referanser

C. Esveld: Innovations in railway track