Forskjell mellom versjoner av «Kriterier for valg av overbygning»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
(Ballastfritt spor)
Linje 32: Linje 32:
 
* mindre vedlikehold
 
* mindre vedlikehold
 
* lenger levetid
 
* lenger levetid
 +
* mulighet for målrettet styring mot spesielle ønskede egenskaper (f.eks. støy, optimalisering mht. tog)
  
 
Ulemper med ballastfritt spor:
 
Ulemper med ballastfritt spor:

Revisjonen fra 21. jun. 2012 kl. 11:10


1 Aktuelle overbygningskonstruksjoner

I tunneler fins det to alternative overbygningsløsninger:

  • ballastspor
  • ballastfritt spor

2 Ballastspor

Fordeler med ballastspor

  • pris
  • høy elastisitet
  • god vedlikeholdbarhet til lave kostnader
  • høy støyabsorpsjon
  • lavere trykk- og sugkrefter

Ulemper med ballastspor

  • nedbryting av sporkonstruksjonen
  • risiko for flyvende ballast
  • stor byggehøyde

Tyngre maskinelle vedlikeholdsoperasjoner ved ballastspor:

  • ballastrensing
  • sporjustering
  • skinnesliping

3 Ballastfritt spor

Fordeler med ballastfritt spor:

  • lavere byggehøyde
  • mindre vedlikehold
  • lenger levetid
  • mulighet for målrettet styring mot spesielle ønskede egenskaper (f.eks. støy, optimalisering mht. tog)

Ulemper med ballastfritt spor:

  • pris
  • større skader ved avsporinger

Tyngre maskinelle vedlikeholdsoperasjoner ved ballastspor:

  • skinnesliping

4 Konklusjon

Ballastfritt spor velges dersom kravet til tilgjengelighet for tunnelen ikke kan oppfylles ved bruk av ballastspor. For øvrig velges ballastspor.