Kriterier for valg av drivemetode

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk

__NUMBEREDHEADINGS__

Drivemetoder

Jernbanetunneler har relativt stiv kurvatur både vertikalt og horisontalt, og det er normalt få muligheter til å legge om traséen for å unngå svakhetssoner. I tillegg går ofte jernbanetunneler gjennom sentrale områder med mye bebyggelse som er ømtålig for miljøforstyrrelser. Dette byr ofte på krevende utfordringer, og stiller store krav til planlegging og forberedende arbeider.

I Norge er konvensjonell drift med boring og sprengning mest vanlig. Men også driving ved hjelp av tunnelboremaskiner (TBM) kan være egnet. Pigging eller fresing er metoder som kan vurderes ved spesielt svakt berg, ved profilutvidelse eller når fjellanleggets geometri varierer, som ved avgreningstunneler og lignende.

De ulike metodene for tunneldrift har sine områder hvor de passer best, og hvor de kommer best til sin rett. En kort oversikt over ulike drivemetoder og deres egnethet i ulike bergarter er gitt i det følgende.

Henvise til lærebok - skriv kun kort om dette her.

Konvensjonell drift

Forskjellen mellom NTM og NATM

TBM

TBM er en mindre fleksibel teknikk ved uforutsette utfordringer som ras og store uventede vanninnbrudd. Det er derfor veldig viktig med gode og omfattende forundersøkelser.

TBM må ofte bestilles med over 1 års leveringstid. Dette forutsetter også at TBM er vurdert som et alternativ på et tidlig stadie slik at forundersøkelser og planlegging er klart tidlig. Det er mange erfaringer på at dersom TBM kommer inn på et sent tidspunkt så vil entreprenørene prise opp dette alternativet grunnet usikkerheten ved dårlig planlegging (og lite forundersøkelser). Da vil dette alternativet ofte bli dyrere og en mister muligheten for en bedre driveløsning.

Cut and cover

Valg av drivemetode

Følgende kriterier er bestemmende for valg av drivemetode (utfylles mer iht. rapport for valg av drivemetode Follobanen):

  • Kostnader (utbygningskostnader) - styres av markedet
  • LCC (livsløpskostnader) - avhengig av sikring
  • Byggetid - prosjektavhengig
  • Miljø - prosjektavhengig
  • Antall tunnelløp - TBM kun aktuelt for enkeltløp
  • Tunnellengde - TBM kun aktuelt for tunneler med lengde over X km - avhengig av hvor mange tunnelkm man kan fordele riggkostnadene på (flere etterfølgende tunneler kan forsvare bruk av TBM for kortere tunneler). Dette blir derfor et kostnadsspørsmål som er markeds- og prosjektavhengig.
  • Fjellets beskaffenhet - TBM er lite aktuelt ved dårlig fjell med svakhetssoner

Valg av drivemetoder er avhengig av prosjektet og dets forutsetninger:

  • Skal det være en drenert eller udrenert tunnel
  • Skal det være mange ulike tunneltverrsnitt
  • Hvordan skal permenentsikringen utføres
  • Ytre påvirkninger slik som senking av grunnvann og rystelser

Henvis til pågående PhD - ikke-publisert artikkel.

Resultater fra PhD-oppgaven vil være nyttig informasjon i forbindelse med en eventuell utarbeidelse av en veileder for valg av drivemetode.