Kriterier for valg av drivemetode: Forskjell mellom sideversjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
Følgende kriterier er bestemmende for valg av drivemetode: | |||
* Kostnader (utbygningskostnader) - styres av markedet | * Kostnader (utbygningskostnader) - styres av markedet | ||
Linje 13: | Linje 13: | ||
TBM kan velges som drivemetode dersom minst ett av følgende kriterier er oppfylt: | TBM kan velges som drivemetode dersom minst ett av følgende kriterier er oppfylt: | ||
* tunnelen er enkeltløpet | * tunnelen er enkeltløpet | ||
* fjellets beskaffenhet er egnet for driving med TBM | * fjellets beskaffenhet er egnet for driving med TBM [utfylles i lærebokstekst] |
Sideversjonen fra 23. apr. 2012 kl. 08:45
Følgende kriterier er bestemmende for valg av drivemetode:
- Kostnader (utbygningskostnader) - styres av markedet
- LCC (livsløpskostnader) - avhengig av sikring
- Byggetid - prosjektavhengig
- Miljø - prosjektavhengig
- Antall tunnelløp - TBM kun aktuelt for enkeltløp
- Tunnellengde - TBM kun aktuelt for tunneler med lengde over X km - avhengig av hvor mange tunnelkm man kan fordele riggkostnadene på (flere etterfølgende tunneler kan forsvare bruk av TBM for kortere tunneler). Dette blir derfor et kostnadsspørsmål som er markeds- og prosjektavhengig.
- Fjellets beskaffenhet - TBM er lite aktuelt ved dårlig fjell med svakhetssoner
Forslag til regel
TBM kan velges som drivemetode dersom minst ett av følgende kriterier er oppfylt:
- tunnelen er enkeltløpet
- fjellets beskaffenhet er egnet for driving med TBM [utfylles i lærebokstekst]