Forskjell mellom versjoner av «Kriterier for valg av drivemetode»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
(Valg av drivemetode)
(Omarbeidet og lagt inn i Teknisk designbasis IC)
 
(Én mellomliggende revisjon av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
Følgende kriterier er bestemmende for valg av drivemetode:
 
  
{| class="wikitable"
 
|-
 
! Kriterium!! Beskrivelse!!
 
|-
 
| Geologi og topografi|| Følgende områder vurderes:
 
*bergets beskaffenhet
 
*vanntetthet av tunnelen
 
|-
 
|Byggetid|| Vurdering av total byggetid, herunder risiko for forsinkelser.
 
|-
 
| Hensynet til omgivelsene|| Drivemetode vurderes i forhold til:
 
*utslipp av vann
 
*støy
 
*vibrasjoner
 
*massetransport
 
*mulighet for tverrslag
 
*belastning i nærmiljøet
 
|-
 
| Helse og sikkerhet|| Helse og sikkerhet til personell under driving relatert til:
 
*luftkvalitet og støvproblematikk
 
*støy
 
*skiftarbeid
 
*ulykker
 
*mulighet for å mekanisere risikofylte operasjoner
 
*redusere eksponering for fare
 
|-
 
| Jernbaneteknikk|| Jernbanetekniske installasjoner knyttet til                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              drivemetode (tunneltverrsnitt)
 
|-
 
| Byggekostnader|| Kostnader knyttet til bygging, riggområder og logistikk
 
|-
 
| Prosjektorganisering|| Vurdering av administrasjon og kontrakter.
 
|-
 
| RAMS|| Pålitelighet, tilgjengelighet, vedlikeholdbarhet og sikkerhet, inkl. kostnader ved drift og vedlikehold i levetiden.
 
|}
 
 
=Referanser=
 
*Norsk forening for fjellsprengningsteknikk, NFF: http://www.nff.no/article.php?id=259
 
*Aas-Jacobsen, rapport UFB-30-A-31003: Sammenligning av drivemetoder Follobanen
 
*Lærebok tunneler, [https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Driving_og_sikring#Drivemetoder Drivemetoder]
 
*Artikkel i Teknisk Ukeblad desember 2011: http://www.tu.no/meninger/leserinnlegg/2011/12/05/-baklengssalto-for-norsk-tunnelbygging
 
*Beskrivelse av NATM og NTM, http://pacificfogg.com/220morningside/RFP_EXHIBITS/2.%20PARKING%20TUNNEL%20and%20ELEVATOR%20SHAFT/45_Barton-et-al_on_Design_tunnel_support.pdf
 
*Artikkel i Byggeindustrien mars 2012: http://www.bygg.no/2012/03/87143.0
 

Nåværende revisjon fra 24. jun. 2013 kl. 13:06