|
|
(2 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) |
Linje 1: |
Linje 1: |
− | =Valg av drivemetode=
| |
− | Følgende kriterier er bestemmende for valg av drivemetode:
| |
| | | |
− | {| class="wikitable"
| |
− | |-
| |
− | ! Kriterium!! Beskrivelse!!
| |
− | |-
| |
− | | Geologi og topografi|| Følgende områder vurderes:
| |
− | *bergets beskaffenhet
| |
− | *vanntetthet av tunnelen
| |
− | |-
| |
− | |Byggetid|| Vurdering av total byggetid, herunder risiko for forsinkelser.
| |
− | |-
| |
− | | Hensynet til omgivelsene|| Drivemetode vurderes i forhold til:
| |
− | *utslipp av vann
| |
− | *støy
| |
− | *vibrasjoner
| |
− | *massetransport
| |
− | *mulighet for tverrslag
| |
− | *belastning i nærmiljøet
| |
− | |-
| |
− | | Helse og sikkerhet|| Helse og sikkerhet til personell under driving relatert til:
| |
− | *luftkvalitet og støvproblematikk
| |
− | *støy
| |
− | *skiftarbeid
| |
− | *ulykker
| |
− | *mulighet for å mekanisere risikofylte operasjoner
| |
− | *redusere eksponering for fare
| |
− | |-
| |
− | | Jernbaneteknikk|| Jernbanetekniske installasjoner knyttet til drivemetode (tunneltverrsnitt)
| |
− | |-
| |
− | | Byggekostnader|| Kostnader knyttet til bygging, riggområder og logistikk
| |
− | |-
| |
− | | Prosjektorganisering|| Vurdering av administrasjon og kontrakter.
| |
− | |-
| |
− | | RAMS|| Pålitelighet, tilgjengelighet, vedlikeholdbarhet og sikkerhet, inkl. kostnader ved drift og vedlikehold i levetiden.
| |
− | |}
| |
− |
| |
− | =Referanser=
| |
− | *Norsk forening for fjellsprengningsteknikk, NFF: http://www.nff.no/article.php?id=259
| |
− | *Aas-Jacobsen, rapport UFB-30-A-31003: Sammenligning av drivemetoder Follobanen
| |
− | *Lærebok tunneler, [https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Driving_og_sikring#Drivemetoder Drivemetoder]
| |
− | *Artikkel i Teknisk Ukeblad desember 2011: http://www.tu.no/meninger/leserinnlegg/2011/12/05/-baklengssalto-for-norsk-tunnelbygging
| |
− | *Beskrivelse av NATM og NTM, http://pacificfogg.com/220morningside/RFP_EXHIBITS/2.%20PARKING%20TUNNEL%20and%20ELEVATOR%20SHAFT/45_Barton-et-al_on_Design_tunnel_support.pdf
| |
− | *Artikkel i Byggeindustrien mars 2012: http://www.bygg.no/2012/03/87143.0
| |