Kriterier for valg av drivemetode: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
(Omarbeidet og lagt inn i Teknisk designbasis IC)
 
(90 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
Konvensjonell drift vs. TBM. Få fram argumentasjon for alternativene. Kriterier for valget. Follo.


* Kostnader (utbygningskostnader) - styres av markedet
* LCC (livsløpskostnader) - avhengig av sikring
* Byggetid - prosjektavhengig
* Miljø - prosjektavhengig
* Antall tunnelløp - TBM kun aktuelt for enkeltløp
* Tunnellengde - TBM kun aktuelt for tunneler med lengde over X km - avhengig av hvor mange tunnelkm man kan fordele riggkostnadene på (flere etterfølgende tunneler kan forsvare bruk av TBM for kortere tunneler). Dette blir derfor et kostnadsspørsmål som er markeds- og prosjektavhengig.
* Fjellets beskaffenhet - TBM er lite aktuelt ved dårlig fjell med svakhetssoner
'''Forslag til regel'''
TBM kan velges som drivemetode dersom minst ett av følgende kriterier er oppfylt:
* tunnelen er enkeltløpet
* fjellets beskaffenhet er egnet for driving med TBM

Siste sideversjon per 24. jun. 2013 kl. 13:06