Forskjell mellom versjoner av «Kriterier for valg av drivemetode»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
(Valg av drivemetode)
(Referanser)
Linje 36: Linje 36:
 
|}
 
|}
  
=Referanser=
+
'''Referanser'''
 
*Norsk forening for fjellsprengningsteknikk, NFF: http://www.nff.no/article.php?id=259
 
*Norsk forening for fjellsprengningsteknikk, NFF: http://www.nff.no/article.php?id=259
 
*Aas-Jacobsen, rapport UFB-30-A-31003: Sammenligning av drivemetoder Follobanen
 
*Aas-Jacobsen, rapport UFB-30-A-31003: Sammenligning av drivemetoder Follobanen

Revisjonen fra 8. nov. 2012 kl. 13:02

Følgende kriterier er bestemmende for valg av drivemetode:

Kriterium Beskrivelse
Geologi og topografi Følgende områder vurderes:
  • bergets beskaffenhet
  • vanntetthet av tunnelen
Byggetid Vurdering av total byggetid, herunder risiko for forsinkelser.
Hensynet til omgivelsene Drivemetode vurderes i forhold til:
  • utslipp av vann
  • støy
  • vibrasjoner
  • massetransport
  • mulighet for tverrslag
  • belastning i nærmiljøet
Helse og sikkerhet Helse og sikkerhet til personell under driving relatert til:
  • luftkvalitet og støvproblematikk
  • støy
  • skiftarbeid
  • ulykker
  • mulighet for å mekanisere risikofylte operasjoner
  • redusere eksponering for fare
Jernbaneteknikk Jernbanetekniske installasjoner knyttet til drivemetode (tunneltverrsnitt)
Byggekostnader Kostnader knyttet til bygging, riggområder og logistikk
Prosjektorganisering Vurdering av administrasjon og kontrakter.
RAMS Pålitelighet, tilgjengelighet, vedlikeholdbarhet og sikkerhet, inkl. kostnader ved drift og vedlikehold i levetiden.

Referanser