Kriterier for valg av drivemetode: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 16: Linje 16:
* Fjellets beskaffenhet er egnet for driving med TBM [utfylles i lærebokstekst]
* Fjellets beskaffenhet er egnet for driving med TBM [utfylles i lærebokstekst]


-------------------------------------------------------------------------
Valg av drivemetoder er avhengig av prosjektet og dets forutsetninger:
Valg av drivemetoder er avhengig av prosjektet og dets forutsetninger:
* Skal det være en drenert eller udrenert tunnel
* Skal det være en drenert eller udrenert tunnel

Sideversjonen fra 24. mai 2012 kl. 08:39

Følgende kriterier er bestemmende for valg av drivemetode:

  • Kostnader (utbygningskostnader) - styres av markedet
  • LCC (livsløpskostnader) - avhengig av sikring
  • Byggetid - prosjektavhengig
  • Miljø - prosjektavhengig
  • Antall tunnelløp - TBM kun aktuelt for enkeltløp
  • Tunnellengde - TBM kun aktuelt for tunneler med lengde over X km - avhengig av hvor mange tunnelkm man kan fordele riggkostnadene på (flere etterfølgende tunneler kan forsvare bruk av TBM for kortere tunneler). Dette blir derfor et kostnadsspørsmål som er markeds- og prosjektavhengig.
  • Fjellets beskaffenhet - TBM er lite aktuelt ved dårlig fjell med svakhetssoner

Forslag til regel

TBM kan velges som drivemetode dersom minst ett av følgende kriterier er oppfylt:

  • Tunnelen er enkeltløpet
  • Fjellets beskaffenhet er egnet for driving med TBM [utfylles i lærebokstekst]



Valg av drivemetoder er avhengig av prosjektet og dets forutsetninger:

  • Skal det være en drenert eller udrenert tunnel
  • Skal det være mange ulike tunneltverrsnitt
  • Hvordan skal permenentsikringen utføres
  • Ytre påvirkninger slik som senking av grunnvann og rystelser

TBM er en mindre fleksibel teknikk ved uforutsette utfordringer som ras og store uventede vanninnbrudd. Det er derfor veldig viktig med gode og omfattende forundersøkelser.

TBM må ofte bestilles med over 1 års leveringstid. Dette forutsetter også at TBM er vurdert som et alternativ på et tidlig stadie slik at forundersøkelser og planlegging er klart tidlig. Det er mange erfaringer på at dersom TBM kommer inn på et sent tidspunkt så vil entreprenørene prise opp dette alternativet grunnet usikkerheten ved dårlig planlegging (og lite forundersøkelser). Da vil dette alternativet ofte bli dyrere og en mister muligheten for en bedre driveløsning.