Kriterier for valg av drivemetode: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 13: Linje 13:
TBM kan velges som drivemetode dersom minst ett av følgende kriterier er oppfylt:
TBM kan velges som drivemetode dersom minst ett av følgende kriterier er oppfylt:


* tunnelen er enkeltløpet
* Tunnelen er enkeltløpet
* fjellets beskaffenhet er egnet for driving med TBM [utfylles i lærebokstekst]
* Fjellets beskaffenhet er egnet for driving med TBM [utfylles i lærebokstekst]
 
Som sagt, etter det jeg har lært til nå så er TBM en mindre fleksibel teknikk ved uforutsette utfordringer som ras og store uventede vanninnbrudd. Det er derfor veldig viktig med gode og omfattende forundersøkelser.
 
 
TBM må ofte bestilles med over 1 års leveringstid. Dette forutsetter også at TBM er vurdert som et alternativ på et tidlig stadie slik at forundersøkelser og planlegging er klart tidlig. Det er mange erfaringer på at dersom TBM kommer inn på et sent tidspunkt så vil entreprenørene prise opp dette alternativet grunnet usikkerheten ved dårlig planlegging (og lite forundersøkelser). Da vil dette alternativet ofte bli dyrere og en mister muligheten for en bedre driveløsning.

Sideversjonen fra 23. mai 2012 kl. 11:43

Følgende kriterier er bestemmende for valg av drivemetode:

  • Kostnader (utbygningskostnader) - styres av markedet
  • LCC (livsløpskostnader) - avhengig av sikring
  • Byggetid - prosjektavhengig
  • Miljø - prosjektavhengig
  • Antall tunnelløp - TBM kun aktuelt for enkeltløp
  • Tunnellengde - TBM kun aktuelt for tunneler med lengde over X km - avhengig av hvor mange tunnelkm man kan fordele riggkostnadene på (flere etterfølgende tunneler kan forsvare bruk av TBM for kortere tunneler). Dette blir derfor et kostnadsspørsmål som er markeds- og prosjektavhengig.
  • Fjellets beskaffenhet - TBM er lite aktuelt ved dårlig fjell med svakhetssoner

Forslag til regel

TBM kan velges som drivemetode dersom minst ett av følgende kriterier er oppfylt:

  • Tunnelen er enkeltløpet
  • Fjellets beskaffenhet er egnet for driving med TBM [utfylles i lærebokstekst]

Som sagt, etter det jeg har lært til nå så er TBM en mindre fleksibel teknikk ved uforutsette utfordringer som ras og store uventede vanninnbrudd. Det er derfor veldig viktig med gode og omfattende forundersøkelser.


TBM må ofte bestilles med over 1 års leveringstid. Dette forutsetter også at TBM er vurdert som et alternativ på et tidlig stadie slik at forundersøkelser og planlegging er klart tidlig. Det er mange erfaringer på at dersom TBM kommer inn på et sent tidspunkt så vil entreprenørene prise opp dette alternativet grunnet usikkerheten ved dårlig planlegging (og lite forundersøkelser). Da vil dette alternativet ofte bli dyrere og en mister muligheten for en bedre driveløsning.