Høringskommentarer: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
(Slettet, siden med rammeverk fjernes)
 
(109 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
'''TUNNELKONSTRUKSJON'''
{| class="wikitable"
|-
! Tema !! Kommentar!! Divisjon
|-
| Inspeksjon || Varierende kvalitet på stabilitetssikring. Tror ikke kravendringer og presiseringer i Teknisk regelverk vil sikre at det ikke er nødvendig med jevnlig inspeksjon med dagens løsninger, selv med innskjerping av sikringsnivå || Utbygging
|-
| Inspeksjon|| At det kan og bør fokuseres på andre metoder for inspeksjon bak hvelv er bra || Utbygging
|-
| Inspeksjon|| Ønsker ikke konstruksjoner som krever jevnlig inspeksjon fra begrensede rom mellom, bak eller inni konstruksjonsløsninger|| Bane
|-
|}


{| class="wikitable"
|-
! Tema !! Kommentar!! Divisjon
|-
| Vann- og frostsikring (materialvalg) || Vi bør prinsipielt redusere eller helt unngå brennbare materialer i konstruksjonser i tunneler. Dette selv om de skulle være brannsikrede || Bane
|-
|}
{| class="wikitable"
|-
! Tema !! Kommentar!! Divisjon
|-
| Rensk || Manuell rensk som hovedregel kan være noe kontroversielt (HMS-argument). Manuell rensk gir imidlertid mye bedre kontroll av bomt berg og riktigere plassering av bolter når dette vurderes samtidig. Ulemper: Høyere risiko for skader, tungt arbeid og mer tidkrevende. || Utbygging
|-
| Rensk|| Det sprøytes vanligvis fortløpende for hver salve slik at rensk 3-5 salver bak ikke er aktuelt. Maskinell rensk utføres alltid, deretter manuell. || Utbygging
|-
|}

Siste sideversjon per 4. jul. 2013 kl. 10:51